Kako je Drinkopoly pobijedio Monopoly: Hrvatska tvrtka na EU sudu dobila ‘bitku’ oko sufiksa ‘opoly’ protiv Hasbroa

Autor: Marta Duić , 15. listopad 2019. u 16:24
Rijetko mala tvrtka uspije izvesti pravni protunapad i poništiti globalni brend

Hasbro, svjetski proizvođač društvenih igara pokušao je sudski ukinuti trgovački znak Drinkopoly.

Monopoly vs. Drinkopoly u hrvatskoj je javnosti dosad bila malo poznata priča, no istodobno je to izuzetno važan pravni slučaj, i to na europskoj razini, koji predstavlja i svojevrsnu poslovnu verziju bitke Davida protiv Golijata.  Riječ je o pravnom sporu malene, gotovo nepoznatne hrvatske tvrtke protiv globalnog "diva" Hasbroa, koji ju je tužio, a zatim izgubio jednu od najvećih "moći" svoga najpoznatijeg brenda Monopolya, ostavši bez ekskluzivnog prava na sufiks "opoly".

Poslovni dnevnik doznao je kako je ova priča prerasla u pravni presedan i dio europske pravne stečevine. Tvrtka Kreativni događaji posluje već deset godina, a igru Drinkopoly tržištu su predstavili 2010. Prvo strano tržište koje su osvojili već u prvoj godini bila je Slovenija, a uslijedile su i ostale europske zemlje poput Austrije, Njemačke, Švicarske, Francuske i Italije, a kasnije i daleka tržišta SAD-a, Kanade, Australije i Novog Zelanda.

Premda su žig zaštitili za sva tržišta koja su im bila zanimljiva,  prije osam godina "napao" Hasbro, najveći svjetski proizvođač društvenih igara pokrenuvši proces pokušaja ukidanja trgovačkog znaka Drinkopoly. Danas, iako pravna bitka nije gotova, Europski ured za intelektualno vlasništvo (EUIPO), agencija koja registrira i u prvom stupnju rješava sporove europskih brendova i industrijskih dizajna poništilo je zaštićeni znak Monopolyja.

 

Dujić

Da nismo išli u spor, Drinkopoly bi bio povijest, a sada raste 50% godišnje.

"Tužili su nas da dovodimo kupca u zabludu zbog sličnosti imena Drinkopoly i Monopoly čiji su oni vlasnici i imaju zaštićeni žig od 1954. godine. Prilikom dizajniranja igre pazili smo da nema sličnosti, koristili potpuno različite boje, fontove, dimenzije, a i naše ciljano tržište je bilo potpuno drugačije. To je bilo poput bitke Davida i Golijata. Hasbro je kompanija s godišnjim prihodom višim od pet milijardi dolara, a mi, Kreativni događaji imamo dva zaposlena iz Hrvatske. U početku prilikom, širenja na strana tržišta tisuću puta smo udarili u zid te bi potencijalni distributeri naglo prekinuli dogovore jer bi saznali za tužbu s Hasbrom i ne bi htjeli preuzeti taj rizik. Nakon ove presude ta barijera je u potpunosti nestala i možemo puno lakše krenuti u daljnje osvajanje novih tržišta", objašnjava Domagoj Dujić, direktor tvrtke Kreativni događaji.  

Pravni protunapad
Kako nam objašnjava Andrej Matijević, odvjetnik specijaliziran za patente i žigove, društvo Hasbro pokrenulo je na tisuće postupaka kako bi zaštitio prepoznatljivost brenda Monopoly, s ciljem dodatne zaštite registrirali su trgovački znak "opoly", kako bi onemogućili plasman društvenih igara koje u svojem brendu koriste taj nastavak.

"Ovaj predmet nije prvi slučaj poništenja brenda EU, godišnje ima nekoliko tisuća zahtjeva za poništenje pred EUIPO, a registriranih brendova na razini EU ima oko dva milijuna. No, nije čest slučaj da kompanija koja nije globalni igrač i dolazi iz Hrvatske koja od svih zemalja EU prema broju prijava brendova na razini Unije čini udio manji od 0,2 posto, uspije pri zaštiti svojih prava izvesti pravni protunapad i poništiti globalno poznati brend. Koliko mi je poznato ovo je vjerojatno, ako ne prvi, onda jedan od vrlo rijetkih pravnih predmeta u kojem je domaći trgovački subjekt ne samo očuvao i unaprijedio svoju tržišnu poziciju na razini EU, već pritom i uspio u pravnom postupku nanijeti pravni poraz renomiranom globalnom igraču u pravnom postupku koji je od značaja za razvoj europske prakse u području prava intelektualnog vlasništva", kaže Matijević.

Uz to, napominje Matijević, ova pravna odluka znatno je podigla vrijednost brendu Drinkopoly, a uz pravilno upravljanje brendom i očuvanje razlikovnost brenda na razini EU može im donijeti i višestruku financijsku korist. Dujić ističe kako im je bilo teško u početku sudskog postupka, kada su prodavali tek male količine igre, no ostali su uporni i vjerovali. "U tom trenutku je bilo teško odlučiti ući u tu pravnu bitku i sto puta se ne zapitati je li to bacanje novca u vjetar. No, da nismo tako odlučili i riskirali danas bi Drinkopoly bio povijest. Ovako svake godine ostvarujemo rast od 40-50 posto, a tek smo uhvatili mali dio potencijalnog tržišta u svijetu", poručuje Dujić.

Vjetar u leđa drugima
"Za uspješno poslovanje i za neometani nastup na međunarodnom tržištu zaštita intelektualnog vlasništva je od esencijalne važnosti. Zaštitu brenda treba shvatiti kao prvi korak i podlogu  marketinškim aktivnostima i plasmanu proizvoda ili usluga na tržištu. Iako su u prošlosti neki trgovački subjekti pri 'napadu' Hasbroa na njihov brend odustali od obrane i ulaganja u pravnu zaštitu svojih prava, brend Drinkopoly osigurao si je nesmetan pristup tržištu EU.

Predmet Drinkopoly vs. Monopoly je i od strane EUIPO, te renomiranih pravnih stručnih časopisa, analiziran kao jedan od bitnijih predmeta koji definiraju pravni termin  'zle vjere' u pravu koje regulira zaštitu brenda te je postao dio pravne stečevine prava EU i jedan od presedana na koje se stranke u predmetima pred EUIPO-m već pozivaju", pohvalio se Matijević.

Komentirajte prvi

New Report

Close