Čak 48% poduzeća u Hrvatskoj s 10 ili više zaposlenika ima vrlo nizak digitalni indeks, što znači da nisu implementirali osnovne digitalne tehnologije u svoje poslovanje. Iako, gledajući optimističnije na digitalizaciju malih i srednjih poduzeća, to još uvijek znači da njih 52% ima barem osnovnu digitalnu zrelost, što je ipak ispod EU prosjeka. Nedostatak znanja, odnosno unutarnjih resursa jedan je od najvećih izazova i razlog zašto mnoga poduzeća ne samo kaskaju za EU standardima nego zbog toga povećavaju operativne troškove i, ne manje važno, smanjuju produktivnost.
Primjerice, prosječni porezni obveznici u SAD-u potroše 13 sati na pripremu poreznog izvješća, dok u Estoniji, zemlji koja se ubraja među digitalno najnaprednija društva, taj postupak traje oko tri minute. Prema Freedom House-u, Estonija uživa jednu od najvećih ekonomskih, medijskih i internetskih sloboda na svijetu. Tajna je u pionirskom napretku koji je postigla estonska vlada u okviru svoje inovativne inicijative e-Estonija, koja je, između ostalog, uključivala poticanje inovativnog obrazovanja i sveobuhvatnog virtualnog poslovanja.

Što je sve digitalna transformacija?
Digitalna transformacija, međutim, nije samo kupnja alata ili nadogradnja softvera. Riječ je o tome i kako netko vodi svoje poslovanje, kako njegovi ljudi rade, koliko se ulaže u njihovo obrazovanje. To je i pitanje načina kako tvrtka rješava izazove poput pronalaženja izvora financiranja, edukacije zaposlenika, praćenja pravnih propisa i usklađivanja s njima, izradu izvješća i sl., koliko poznaje tržište, kako upravlja likvidnošću ili se širi na nova tržišta. Zbog brojnih izazova u svim fazama poslovanja, ali i nedostatka unutarnjih resursa i vremena, sve više tvrtki oslanjaju se na digitalne alate.
PP Orahovica jedna je od tvrtki koja je itekako spoznala sve prednosti korištenja digitalnih alata. Jer, kad donosite poslovne odluke, ključno je imati prave informacije u pravom trenutku.
“Digitalne alate najčešće koristimo za analize poslovanja i financijske preglede poslovanja partnera, uključujući i vrlo korisne usporedbe s ostalim poslovnim subjektima unutar iste djelatnosti poslovanja”, kaže Ksenija Vukman, direktorica za EU fondove, potpore i poljoprivredno zemljište.
Naime, ribnjaci PP Orahovice povezani su u jedinstveni sustav kojim se upravlja automatskim hranjenjem i nadgledaju svi procesi u uzgoju ribe. U vlastitom mrjestilištu za daljnji uzgoj bira se samo najkvalitetnija autohtona mlađ šarana, koji je tradicionalno prisutan na tim područjima, a imaju laboratorij opremljen najmodernijom opremom za praćenje kvalitete vode koji osigurava maksimalno korištenje prirodne hrane i stvaranje idealnih uvjeta za uzgoj zdrave i kvalitetne ribe. Drugim riječima, kad se radi o kvaliteti, ne rade kompromise, a to žele postići i u onom dijelu poslovanja u kojem možda nisu “na svom terenu”. Tu im uskače Digitalna komora.

HGK kao primjer
Cilj HGK, koja je jedna od prvih potpuno digitalno transformiranih institucija u Hrvatskoj, bio je na vlastitom primjeru pokazati put tvrtkama kroz digitalnu tranziciju te pridonijeti pružanju javnih usluga s pomoću digitalnih alata. Što su primijenili na sebi, sada uspješno prenose na svoje članice, omogućujući im da u svega par klikova pristupe sveobuhvatnoj bazi poslovnih subjekata i brojnim uslugama. Za PP Orahovicu to konkretno znači i jasan pregled važnih informacija o edukacijskim programima i njihovim terminima. Olakšavajuće je, kaže Vukman, što je postupak prijave za edukacije jednostavan: odmah se dobije predračun i, čim platite račun, sudjelovanje je potvrđeno bez bilo kakvih dodatnih angažmana. Na isti način prikazan je i pregled sajmova kroz godinu, još jedna e-usluga koju u PP Orahovica često koriste.
Platforma prepoznaje važnost prisustva na specijaliziranim sajmovima izvozno orijentiranih tvrtki ili onih koji to tek žele postati pa umjesto njih “pretražuje” najbolje prilike – na tvrtkama je tek da “škicnu” informacije u kalendaru događanja na Digitalnoj komori (a ne u bespućima interneta) i prijave se individualno ili zajednički. HGK dodjeljuje i Znakove kvalitete, baš kakve je zaslužila i PP Orahovica. Naime, PP Orahovica, posebno je prepoznata po uzgoju lješnjaka, vinogradarstvu i kao uzgajivač slatkovodne ribe. Njihov šaran, vrhunsko vino Silvanac zeleni i Orahovački lješnjaci tako su ponosni nositelji znaka kvalitete HGK.
Trenutno je na platformi omogućen pristup personaliziranim uslugama i informacijama preko vlastitog korisničkog profila, kao i financijski podaci o drugim tvrtkama, uključujući izvještaje i analize. Izdavanje javnih dokumenata i potvrda također je dostupno u nekoliko klikova, a na jednom mjestu mogu se pratiti sve izmjene zakonskih propisa ili čak pronaći izvori financiranja preko fondova EU i lokalnih natječaja.
Ako tvrtka treba bilo kakvu javnu potvrdu ili na jednom mjestu pretražiti sve izvore financiranja – fondove EU, državne ili lokalne potpore; ako treba napraviti poslovni plan, opet je tu Digitalna komora koja nudi i alate poput kalkulatora plaća i amortizacije, kredita… Tu se mogu pročitati i relevantne gospodarske informacije te analize poput tjednog osvrta na glavne makroekonomske trendove i aktualne gospodarske teme, informacije o ciljanim internacionalnim tržištima, njihovoj zakonskoj regulativi i carinskim propisima, stručni članci…
Mala i srednja poduzeća često tapkaju u mjestu i gube vrijeme zbog birokratskih prepreka, nedostatka financijske pismenosti, ograničenih izvora financiranja i sl. Digitalni alati tu su prije svega da povećaju produktivnost i olakšaju poslovanje. Oni nisu samo tehnološki dodaci, već koristan alat za bolju organizaciju rada. Iako je poslovni ritam sve brži, tvrtke tako lakše i učinkovitije udovoljavaju zahtjevima i donose bolje poslovne odluke. I uz sve to, baš poput Digitalne komore, spašavaju poduzetnike od birokracije te umjesto njih traže najbolje poslovne prilike.
* Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom i Digitalnom komorom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu