Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Jednodnevni posjetitelji troše do 70 eura, a oni u smještaju 150 i više

Autor: Ana Roksandić
26. studeni 2025. u 22:00
Podijeli članak —
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL

Advent generira vrijednost – prosinac među najjačim turističkim mjesecima.

U subotu u glavnom gradu Hrvatske počinje Advent, blagdanska manifestacija koja svake godine privuče golem broj posjetitelja. Iz zagrebačke Turističke zajednice kažu kako kao turistička destinacija u Zagrebu nema izraženih sezonalnih oscilacija, no ipak podaci pokazuju da velika većina gostiju u prosincu kao glavni motiv dolaska navodi Advent. “Advent ima izrazito snažan multiplikativni učinak na zagrebačko gospodarstvo.

Potpora poduzetništvu

Dokazuje to i činjenica da je prosinac iz godine u godinu među najjačim turističkim mjesecima, s visokom popunjenošću smještaja, rastom broja noćenja i snažnom potrošnjom u ugostiteljstvu, maloprodaji i kulturnom sektoru. Advent generira dodatnu vrijednost i za obrtnike, kreativce, umjetnike i male proizvođače, čineći ga važnom potporom lokalnom poduzetništvu”, rekla je direktorica Turističke zajednice Grada Zagreba Martina Bienenfeld.

Prema istraživanju koje je TZ Zagreb proveo u suradnji s Institutom za turizam, ekonomski učinak Adventa Zagreb 2016./2017. iznosio je ekvivalent od oko 52 milijuna eura, dok za sezonu 2024./2025. konzervativna procjena iznosi 96,3 milijuna eura.

“Riječ je o novonastaloj potrošnji koja je rezultat ponude na Adventu Zagreb, odnosno o potrošnji koje ne bi bilo da nema Adventa. Odnosi se na ukupnu potrošnju posjetitelja na smještaj, hranu i piće, kupnju, kulturu, zabavu, lokalni prijevoz i ostale usluge”, kazala je Bienenfeld.

Zagrepčani su trošili prosječno 16 eura dnevno. Jednodnevni posjetitelji iz Hrvatske i inozemstva ostvarili su prosječnu potrošnju od oko 70 eura. Najvišu potrošnju bilježimo kod gostiju koji borave u privatnom ili hotelskom smještaju, a ona se kreće između 125 eura i 152 eura po danu. Prilikom potrošnje, velik udio svakako je gastronomska ponuda. Krešimir Tomić, tajnik Udruženja ugostitelja Zagreb, kazao je kako je od prvog izdanja Adventa do danas gastronomska ponuda prošla ogroman razvoj.

“Ugostitelji su rasli s manifestacijom, pratili su što gosti traže, prilagođavali se novim ukusima i trendovima, ali su istovremeno i sami postavljali trendove. Zato danas imamo kućice koje nude autentične i kreativne koncepte, od modernih street food varijanti do tradicionalnih jela u novom ruhu”, rekao je Tomić. Advent izravno generira značajan prihod za ugostitelje, ali i neizravno potiče rast prihoda u povezanim sektorima poput smještaja, trgovine i prijevoza, čime se stvara snažan multiplikativni efekt za cijelo lokalno gospodarstvo.

“U odnosu na druge europske advente, Zagreb je dobio priliku pokazati svoju autentičnost. Mi nismo destinacija poput Beča ili Budimpešte koja desetljećima živi od turizma, ali Advent nam je pomogao da se pozicioniramo i da gosti požele doći ponovno, i izvan sezone. Atmosfera, lokalna gastronomija i pristupačnost čine naš Advent drukčijim, a posebno je važna suradnja Grada, organizatora i ugostitelja. Upravo ta sinergija drži visoku razinu organizacije, ali i dalje čuva zagrebački karakter i toplinu”, istaknuo je Tomić.

Zahtjevna logistika

Ipak napominje kako je i riječ o operativno najzahtjevnijem periodu u godini za zagrebačke ugostitelje. Kao i u svakodnevnom poslovanju, najveći izazov ostaje radna snaga. Teško je pronaći kvalificirane djelatnike, troškovi su visoki, a radi se dugo i pod pritiskom. Drugi veliki izazov i specifičnost adventa je logistika. “Opskrba centra, dostave, otpad, skladištenje, energenti, sve je to znatno složenije nego u regularnim uvjetima, pogotovo u kućicama koje nemaju standardnu infrastrukturu. Ti operativni troškovi su visoki i često se zanemaruju kada se govori o rezultatima Adventa”, rekao je Tomić.

96,3 milijuna

eura konzervativna je procjena za sezonu 2024./2025.

Osim što privlači velik broj turista, Advent u Zagrebu bio je predmet raznih kritika i kontroverzi. Tijekom mandata Milana Bandića u javnosti su se pojavile optužbe o netransparentnoj dodjeli i iznajmljivanju adventskih kućica, uključujući tvrdnje da su se kućice dodjeljivale bez javnog natječaja te da su pojedine tvrtke navodno bile privilegirane, što je otvorilo pitanja o pravednoj raspodjeli i financijskoj koristi za Grad Zagreb. Glavni grad pod gradonačelnikom Tomislavom Tomaševićem uveo je javni natječaj za kućice i formalne procedure najma, no i to je izazvalo kritike jer su nove kućice 2025. godine, prema komentarima nekih političara, navodno postavljene bez poštivanja uvjeta natječaja.

Zagrebački Advent za posjetitelje se natječe s brojnim drugim europskim gradovima pa u Turističkoj zajednici napominju kako očekivanja posjetitelja iz godine u godinu rastu. “Moramo nastaviti ulagati u autentičnost, kvalitetu ponude i prostorno rasterećenje, kao i u održiva rješenja koja smanjuju utjecaj manifestacije na prostor i infrastrukturu grada”, poručila je Bienenfeld.

Autor: Ana Roksandić
26. studeni 2025. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close