Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

‘Jedini smo hrvatski kazališni festival na engleskom jeziku’

Autor: Mladen Miletić
30. lipanj 2025. u 10:16
Podijeli članak —
Foto: pd

Producentica Darija Mikulandra Žanetić o 11 godina festivala koji je sezonu obogatio vrhunskom kulturom.

Prije jedanaest godina troje entuzijasta pokrenulo je Midsummer Scene Festival, međunarodni kazališni festival koji se održava krajem lipnja i početkom srpnja, u trajanju od 15 dana. Ove godine festival traje do 5. srpnja, a svake se večeri na dubrovačkoj tvrđavi Lovrijenac izvodi Škola skandala.

Njegova važnost za hrvatsku kulturnu scenu leži u činjenici da je riječ o hrvatskoj produkciji na -engleskom jeziku. Hrvatski autorski tim sudjeluje u stvaranju festivala, dok su glumci uglavnom iz Engleske ili drugih dijelova svijeta, no bez obzira odakle su – izvrsno govore engleski. Predstave se izvode na jednom od najraširenijih jezika današnjice, čime se obogaćuje kulturna i turistička ponuda Dubrovnika i cijele Hrvatske. To je jedini takav festival u jugoistočnoj Europi.

O Midsummeru smo za Poslovni dnevnik razgovarali sa suosnivačicom i producenticom festivala Darijom Mikulandrom Žanetić.

Festival je nastao iz velike ljubavi prema kazalištu koju dijelimo Jelena Maržić i ja, u suradnji s Filipom Krenusom, hrvatskim glumcem i prevoditeljem koji živi i radi u Londonu. Jelena i ja smo amaterske glumice koje obožavaju kazalište, toliko da predstave gledamo gdje god se nalazimo – u Hrvatskoj i svijetu. Osim ljubavi prema teatru, pokretanje festivala potaknula je i činjenica da je u Dubrovniku u to doba godine velik broj turista, a vrlo skroman kulturni program. Osim eventualnih koncerata Dubrovačkog simfonijskog orkestra, gotovo da nema večernje kulturne ponude za strane posjetitelje. Naš cilj bio je oživjeti kazališnu scenu na jeziku koji većina turista razumije, ali istovremeno i približiti engleski jezik domaćem stanovništvu. Kada idete u London ili New York, odlazak u kazalište na West End ili Broadway dio je svakog putovanja. Mi smo željeli stvoriti sličan doživljaj u Dubrovniku – i za turiste i za lokalnu zajednicu.

Koji su najveći izazovi s kojima ste se susreli ove godine?

Svake godine imamo brojne izazove. Lokacija na kojoj se festival održava – tvrđava Lovrijenac – vrlo je zahtjevna. Nalazi se na 37 metara visokoj litici do koje vode uske, strme skaline. Svu opremu i tehniku treba unositi ručno jer nema lifta niti je moguć pristup vozilom. Dodatni izazovi su vremenski uvjeti – od ljetnih oluja koje mogu u sat vremena napraviti veliku štetu, do sve češćih vrućina i toplinskih valova. Financijski izazovi stalno su prisutni. Ključno je osigurati sponzore, a najveći stres uvijek je prodaja ulaznica – hoćemo li prodati dovoljno da pokrijemo troškove? Festival nikada nije u potpunosti pokriven sponzorski, pa nam je svaki gledatelj važan.

Kako ste uspjeli privući međunarodne glumce i produkcije?

Veliku ulogu ima naš producent Filip Krenus, koji živi i radi u Londonu. On glumi, prevodi i ima snažnu povezanost s britanskom kazališnom scenom. Svi glumci koji su sudjelovali u našim produkcijama žele se vratiti. To nam je velika čast i znak da smo bili dobri domaćini te ih inspirirali ljepotom Dubrovnika i njegovom kulturnom baštinom. Nastupati na Lovrijencu, gdje je 1989. igrao i Daniel Day-Lewis u sklopu Dubrovačkih ljetnih igara, iznimna je čast. Ta lokacija ima snažan međunarodni značaj, osobito za englesku kazališnu scenu.

Koliki je doprinos festivala lokalnoj zajednici i gospodarstvu?

Festival donosi vrhunsku kulturnu ponudu koja mnogim posjetiteljima postaje jedan od najljepših doživljaja ljeta. Mnogi naši gosti festival opisuju kao “highlight” svog boravka u Dubrovniku. Midsummer Scene je i izvozni kulturni proizvod – naše predstave igrale su u Beču, Rumunjskoj, Poljskoj, Mađarskoj i čak tri puta na Bermudima, gdje uvijek nastupamo pod nazivom Midsummer Scene Dubrovnik, predstavljajući Hrvatsku kao kulturnog ambasadora.

Koliko je važno javno i privatno partnerstvo?

Bez toga festival ne bi mogao opstati. Osim podrške Grada Dubrovnika i Turističke zajednice, pomažu nam i hotelske kuće poput Valamara, Adriatic Luxury Hotelsa, Hotela Lapad, Ero i Maestral. Veliku zahvalnost dugujemo i Društvu prijatelja dubrovačke starine koje upravlja Lovrijencem, kao i sponzorima poput Janafa i Podravke. Dugo surađujemo i s Dubrovačkim ljetnim igrama, Kazalištem Marina Držića, Dubrovačkim muzejima, Državnim arhivom i Domom Marina Držića.

Kako festival doprinosi promicanju engleskog jezika i međunarodne kulturne razmjene?

Prvenstveno kroz izvođenje predstava na engleskom jeziku. Predstavljamo hrvatsku kulturu na svjetski razumljiv način – izvodimo klasike i djela Marina Držića, zahvaljujući prijevodima koje radi Filip Krenus. Dosad su prevedeni Dundo Maroje, Novela od Stanca i Skup – prvi cjeloviti prijevodi u Hrvatskoj. Wendy Bracewell prevela je i Veneru i Adona. Ove godine, u sklopu festivala, organiziramo Držić Day gdje ćemo predstaviti nove prijevode, kako bi Držića približili svjetskoj publici.

Kakve su reakcije publike na ovogodišnji program?

Ovogodišnji naslov je Škola skandala Richarda B. Sheridana – komedija manira iz 1777. godine. Riječ je o tekstu sličnom Opasnim vezama, ali s pozitivnim ishodom. Predstava se odvija među aristokracijom, a spletke i ogovaranja publici su vrlo zanimljivi. Posebnost je i to što smo ostali vjerni vremenskom okviru – 18. stoljeću – kroz raskošne kostime Roberta Suraca i perike Ivane Pleša. Vjerujemo da će publika uživati.

Kako se festival pozicionira među ostalim kulturnim manifestacijama?

Nakon deset sezona, festival se snažno pozicionirao – u Hrvatskoj se zna da je Midsummer Scene događaj koji označava početak ljeta. I samo ime to govori: scene mladog ljeta – počinje oko 21. lipnja i traje do prvog tjedna srpnja.

Koji su vam ciljevi za sljedećih pet godina?

I dalje želimo postavljati svjetske klasike, posebno Shakespeareova djela, kao i razvijati mjuzikle – naš tim obožava taj žanr. Voljeli bismo dodatno razviti suradnju s Domom Marina Držića, prevesti još njegovih djela i predstaviti ih u novim čitanjima. Također, važno nam je educirati mladu publiku. Pretpremijere su uvijek besplatne za učenike i studente jer kazalište treba doživjeti uživo – emocija i kontakt s glumcem nezamjenjivi su.

Koliku ulogu festival ima u promociji Dubrovnika?

Veliku. Dubrovnik je poznat po kulturnim događanjima, a mi smo ponosni što smo dio tog kalendara, svake godine na početku ljeta. Na svim međunarodnim gostovanjima predstavljamo grad i zemlju – kulturni smo ambasadori Hrvatske.

Autor: Mladen Miletić
30. lipanj 2025. u 10:16
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close