Indijsko tržište nudi pregršt prilika, no hrvatske tvrtke ga se boje

Autor: Josipa Ban , 08. veljača 2024. u 07:01
Gordan Kolak, predsjenik Uprave Končara, Foto: Luka Stanzl / Pixsell

Veleposlanstvo Indije u Hrvatskoj organiziralo je konferenciju s ciljem razmjene iskustva o prilikama na najmnogoljudnijem svjetskom tržištu

Krema domaćeg gospodarstva okupila se na konferenciji koju je organiziralo Veleposlanstvo Indije u Hrvatskoj. Raj Kumar Srivastava, veleposlanik Indije u Hrvatskoj, i jedan od najaktivnijih stranih veleposlanika, svojski se trudi povezati hrvatske i indijske kompanije, ojačati njihovu suradnju, povećati robnu razmjenu… Domaće kompanije još uvijek se rijetko odlučuju izaći na to ogromno tržište. Nakon tri održana panela na kojima se raspravljalo o tri područja s najvećim potencijalom suradnje – tehnologiji, trgovini i talentima (3T) – ispada da se lokalni poduzetnici boje indijskog tržišta. Dva su glavna razloga zašto – cjenovno često ne mogu biti konkurentni te im je vrlo teško zadovoljiti potražnju i količine.

1,4 milijardi ljudi

broji Indija, koja je po broju stanovnika pretekla Kinu

Foto: Luka Stanzl / Pixsell

“Indijsko je tržište 100 puta veće od hrvatskog. To je kao da pred vama stoji Medvednica, a zadatak vam je osvojiti je”, rekao je predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak, tehnološke kompanije prisutne u 130 država, uključujući i Indiju. No ta je prisutnost slabašna i trenutno se nalaze u izazovnoj situaciji jer im je cjenovno teško biti konkurentan, kaže. U Indiju ne izvozi ni Podravka niti Belupo, iako je na tom tržištu prisutan.

Svijetli primjeri

“Još smo uvijek fokusirani na tržište EU-a. Međutim, vjerujem da će taj fokus uskoro biti proširen i na druga tržišta”, kaže Martina Dalić, predsjednica Uprave Podravke. Koprivnička kompanija to još nije napravila zbog velikih razlika u pristupu hrani i okusima dviju zemalja, rekla je u kratkom obraćanju Dalić.

Belupo, farmaceutski dio Podravka Grupe, također ne izvozi na tržište s najvećim brojem potrošača na svijetu, više od 1,4 milijarde. Na indijskom potkontinentu prisutni su jer s njega nabavljaju materijal, ali i razne usluge, pa i one istraživanja i razvoja, a svakako će istražiti mogućnosti prodaje lijekova na indijskom tržištu, poručio je Hrvoje Čeović, predsjednik Uprave Belupa.

Farmaceutika je samo jedno područje u kojem postoji veliki potencijal suradnje između dviju zemalja. Mogućnosti su ogromne u trgovini, tehnologiji i razmjeni talenata. Na pitanje je li zadovoljan dosadašnjom suradnjom, veleposlanik Indije odgovara da je “zadovoljstvo relativno”. Dodaje da se suradnja razvija, ali da je potencijal i dalje vrlo velik. Ipak, pozitivnih primjera svakako ima.

Dvije najpoznatije domaće kompanije koje dokazuju da se isplati izaći na to tržište su Infobip i Altpro. Svaka je Indiju osvajala na svoj način. Infobip u Indiji, otkrio je Boris Pogačnik, potpredsjednik zadužen za poslovni razvoj, posluje od 2012. kada su akvizirali tvrtku B-Smart. Danas tamo imaju 200 zaposlenih, četiri ureda, a indijsko tržište čini 30 posto od ukupnog volumena prometa, odnosno broja transakcija. Klijenti su im banke i financijske institucije, a novu priliku vide u ‘e-commerceu’ koji strelovito raste u Indiji.

Nema razloga za strah

Foto: Luka Stanzl / Pixsell

Altpro, kompanija koja proizvodi signalno-sigurnosne uređaje za željeznice, u Indiji posluje 15 godina i trebalo im je vremena da se izbore za veće poslove, kaže član Uprave Tin Viduka. Jedan od njihovih klijenata je druga po veličini željeznička kompanija u Indiji te deveta u svijetu, a vrijednost ugovora koji su sklopili na pet godina iznosi 25 milijuna eura. Na indijsko tržište ušli su uz pomoć partnera. Koliko je suradnja bila uspješna govori činjenica da je njihov partner narastao s 30 na 180 zaposlenih. U samom Altprou čak 40 ljudi radi samo na poslovima za indijsko tržište.

Osim veličine, kao velike prednosti Indije su prognoze da bi do 2030. trebala postati treće gospodarstvo svijeta, a njezino bi tržište kapitala trebalo preteći ono SAD-a, nabraja veleposlanik Srivastava.

Prostora za strah zbog veličine tržišta, poručuje, nema. “Poslovanje u Indiji ne podrazumijeva suradnju s Indijom već suradnju s kompatibilnim tvrtkama i nišnim tržištem. Kada to poduzetnici, osvijeste strah će nestati”, ističe indijski veleposlanik.

Potencijal suradnje leži i u razmjeni talenata.

Kako je to jednostavno sažeo Hrvoje Josip Balen, član Uprave Sveučilišta Algebra i predsjednik HUP-ICT Udruge, “bez talenata, odnosno ljudi, nema inovacija, a bez inovacija mali se ne mogu natjecati s velikima. Uspjeh jedne male države kao što je Hrvatska je u talentima jer se jedino tako možemo natjecati s velikima. A Hrvatska trenutno nema dovoljno talenata”, upozorava Balen.

Talenti i njihova razmjena treće je područje moguće suradnje dviju zemalja. Trenutno je u Hrvatskoj, kaže Srivastava, 12.500 Indijaca, a njihova integracija mora biti strateška državna politika.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Šta belupo proizvodi?

 

Btw. Kutjevačka graševina je jako napredovala, ali od tog smeća nemam namjeru kupovat ništa

Mutton korma very good..

Zurück zu sender

New Report

Close