Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

HUB upozorava građane na što najviše trebaju paziti uoči ‘Crnog petka’

Autor: Ana Blašković
26. studeni 2025. u 10:29
Podijeli članak —
Foto: pd

Uoči Crnog petka prevaranti intenziviraju napade, Udruga banaka pokrenula kampanju ‘Budimo realni’.

Uoči “Crnog petka”, razdoblja kada tradicionalno kreće šoping manija i raste broj internetskih kupnji, ali i online prijevara, Hrvatska udruga banaka (HUB) upozorava na sve sofisticiranije metode krađe osobnih i kartičnih podataka. Prevaranti upravo u danima najvećih popusta intenziviraju aktivnosti, koristeći lažne oglase i internetske trgovine koje izgledaju uvjerljivo, ali su kreirane isključivo radi prikupljanja i zlouporabe podataka. Svake se godine bilježi rast lažnih oglasa, posebno onih koji nude “nevjerojatne popuste”, dok sve češće nastaju i lažne trgovine hrvatskih brendova s izmišljenim rasprodajama. U pravilu kupci ne dobiju proizvod, a ukradeni podaci koriste se za neovlaštena terećenja.

Zbog iznimnog povećanja broja prijevara HUB ističe važnost provjere vjerodostojnosti internetskih trgovina i oglasa, kao i oprez u unosu kartičnih podataka.

Rizične društvene mreže

Građanima se preporučuje korištenje servisa iffy.cert.hr kako bi provjerili sumnjive internetske stranice, kao i pažljivo pregledavanje iskustava drugih korisnika. Upozorava se da privlačne cijene često prikrivaju pokušaj krađe podataka, te da i manja pogreška može dovesti do ozbiljnih financijskih posljedica za korisnika. Posebno su rizični oglasi na društvenim mrežama, gdje se prevaranti predstavljaju kao poznati domaći brendovi i koriste profesionalno dizajnirane vizuale kako bi stvorili privid legitimnosti.

Kako bi smanjio broj žrtava prijevara, HUB je u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova (MUP) i Nacionalnim CERT-om pokrenula kampanju “Budimo realni”, s ciljem podizanja svijesti o najčešćim oblicima internetskih prijevara. Kroz TV spotove i internetsku stranicu budimorealni.hr prikazuju se konkretni primjeri, od lažnih bankarskih stranica i “phishing” poziva do romantičnih i investicijskih prijevara. Glavno lice kampanje, glumac Hrvoje Kečkeš, upozorava na najčešće zamke digitalnog okruženja uz prepoznatljivu poruku “Budimo realni”. Prevaranti, poručuju u HUB-u, ciljaju emocije, hitnost i nepažnju – zato je temelj zaštite zdrav razum i provjera svakog detalja prije kupnje.

Deset savjeta

Uz edukativne sadržaje, HUB je objavio deset praktičnih savjeta za sigurnu internetsku kupnju. Građane se poziva na sumnjičavost prema iznimno velikim popustima, kupnju samo kod pouzdanih prodavatelja te provjeru recenzija i internetskih adresa.

Poseban naglasak stavljen je na korištenje HTTPS i SSL protokola, iako se upozorava da simbol lokota ne garantira legitimnost stranice. Preporučuje se i redovita provjera ponavljajućih plaćanja, izbjegavanje slanja podataka nepoznatim osobama te pohrana dokumentacije povezane s kupnjom. Udruga banaka poziva građane da prate trendove kibernetičke sigurnosti i tako smanje rizik od prijevara, posebno u razdoblju pojačanih online aktivnosti kada je budnost najpotrebnija.

Autor: Ana Blašković
26. studeni 2025. u 10:29
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close