Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Kultura & biznis

Od zapuštene zgrade u Gajevoj do hit destinacije: Hrvatska ima prvi Muzej smijeha na svijetu, a dobili smo i – Muzej selfija

Od zapuštene zgrade u Gajevoj do hit destinacije: zagrebački HaHaHouse u pola godine posjetilo više od 60 tisuća ljudi, svi izlaze s osmijehom.

Autor: Katarina Kušec
02. kolovoz 2025. u 11:23
Andrea Golubić osnivačica je HaHaHousea, prvog muzeja na svijetu posvećenog smijehu/Sandra Šimunović/PIXSELL

Hrvatska ima puno razloga zbog kojih se ljudi na nju žale – od malih plaća, gužvi pa do raznoraznih banalnosti. No, ako se na nešto ne mogu požaliti, to je onda muzejska scena. Novi postavi otvaraju se svako malo, a tome svjedočimo i ove godine. Naime, u siječnju se u Zagrebu otvorio HaHaHouse iliti prvi Muzej smijeha, a u Splitu je svoja vrata nedavno otvorio Muzej selfija. Modernije su to, interaktivnije i drukčije stvari u odnosu na one tradicionalne koje ljudi uglavnom posjećuju. Izbora je u Hrvatskoj mnogo, baš kao i razloga za posjet.

Krenete laganom šetnjom, potezom od Zrinjevca prema Trgu bana Jelačića i skrenite u Gajevu ulicu… Na broju sedam naići ćete na sasvim ludu stvar – HaHaHouse. Ne bojte se, nećete umrijeti od smijeha ako uđete u taj neobični muzej, ali vrlo vjerojatno ćete se zabaviti. Ideja je to Andree Golubić, a vrata prvog Muzeja smijeha na svijetu otvorila je u siječnju ove godine.

Cilj obilaska je izazvati stvaran smijeh, potaknuti igru i ohrabriti spontanost kod posjetitelja. Istražuju se određene dimenzije humora, od povijesti smijeha do vizualnih iluzija i satire.

Ljudima treba veselja

“Ideja se zapravo kuhala godinama, iako je opipljivu formu dobila tek prije nekih četiri, pet godina. HaHaHouse je zbroj više faktora: mog prethodnog radnog iskustva u pokretanju i osmišljavanju originalnih izložbenih postava i moje osobne želje da se kroz posao bavim nečim pozitivnim i veselim, za dobrobit sugrađana. Shvatila sam kako nas u medijskom prostoru primarno dosežu negativne vijesti te da se sve više ljudi nastoji odmicati od toga. Ovaj muzej zamišljen je kao pomak u suprotnom smjeru, korak prema vedrijoj svakodnevici”, pojasnila je osnivačica pa dodala:

“Projekt kao što je HaHaHouse veliki je zahvat. U njega je bilo potrebno uložiti jednako puno kreativnosti, koliko i strpljenja. S obzirom na to da nosimo titulu muzeja, prije pokretanja dugo smo radili na planu, odnosno što će se naći u našoj zbirci, čime ćemo se baviti izvan samog postava, kome će pripasti koja zaduženja… Važno je naglasiti i da je svaki od izložaka rađen “od nule”, razrada ideje, vizuala pa sve do detaljnih izračuna mehanike i senzorike i drugih praktičnih uvjeta kako bi i u stvarnosti naše ideje funkcionirale. Trebalo je pronaći i ljude koji su sve to znali profesionalno izvesti. Zahvalna sam što su uz mene od početka divni ljudi koji su svu svoju maštu i entuzijazam pomogli prenijeti u ono što je danas HaHaHouse.”

Birokracija u Hrvatskoj ponekad zna biti spora i zamorna. Zanimalo nas je stoga koliko je takav pothvat bio izazovan za izvedbu.

Selfie Experience Split novootvoreni je muzej zabave u centru toga dalmatinskoga grada/Ivana Ivanović/PIXSELL

Bilo je tu administrativnih i financijskih izazova. Sam prostor bio je velika stavka jer smo nekretninu zatekli u vrlo zapuštenom stanju. Najprije smo obavili hitnu sanaciju, a za početak konkretnih građevinskih radova čekali smo gotovo godinu i pol, koliko sam i jurcala uokolo i skupljala sve potrebne papire i dozvole. S konkretnim građevinskim radovima krenuli smo negdje početkom 2024., a otvorili smo godinu dana poslije. Sreća me pratila tijekom cijelog projekta pa sam pronašla i investitora otvorenog za nekonvencionalne ideje koji nam je pružao svesrdnu podršku tijekom cijelog procesa. Sada, pola godine nakon otvorenja, kad podvučem crtu, svjesna sam da je proces bio mukotrpan, ali na posao svaki dan dolazim s osmijehom i vjerujem da se trud isplatio.”

Muzej je otvoren u siječnju, prošlo je više od pola godine otkako je u njega koračio prvi posjetitelj. Zanima nas kakav je odaziv ljudi općenito. “Imali smo jak start, u prvom vikendu je kroz Muzej prošlo već 2000 ljudi. Malo nas je zatekao toliki interes, ali smo zahvalni na svoj podršci koju smo dobili od publike i medija u prvom tjednu. Od tada naovamo kroz HaHaHouse prošlo je više od 60 tisuća posjetitelja.”

Muzej je otvoren svakim danom od 9 do 21 sat, a ulaznice se kreću tako da odrasli plaćaju 12 eura, učenici, studenti i umirovljenici devet, a djeca do pet godina ulaze besplatno. Je li cijela ova priča profitabilna, pitamo osnivačicu.

“Projekt poput ovoga zahtijevao je pozamašnu financijsku injekciju kako bi stao na noge. Srećom, trenutačne projekcije pokazuju da se to isplatilo te smo zadovoljni kojim se tempom razvija poslovni aspekt muzeja. Povratne informacije i broj posjetitelja premašili su naša očekivanja. Naš je glavni fokus na izgradnji održivog, privlačnog prostora koji promiče smijeh kao važan dio ljudske svakodnevice, a snažan interes javnosti dodatno nam potvrđuje da idemo u dobrom smjeru.”

U zanimljivom postavu posjetitelji mogu narpaviti ‘lude’ fotografije i stvoriti lijepe uspomene/Ivana Ivanović/PIXSELL

Razveselite dijete u sebi

No, kako to sve izgleda kada se uđe u taj u svijet smijeha…

“HaHaHouse nudi jedinstveno, interaktivno iskustvo koje je puno više od klasičnog pregleda eksponata. Koncept muzeja temelji se na ideji da posjetitelji aktivno sudjeluju, smiju se i istražuju načine na koje humor oblikuje naš svakodnevni život. Posjetitelje čeka više od 40 interaktivnih izložaka i instalacija raspoređenih u osam tematskih zona. Svaka zona istražuje određenu dimenziju humora, od povijesti smijeha do vizualnih iluzija i satire. Cilj obilaska je izazvati stvaran smijeh, potaknuti igru i ohrabriti spontanost kod posjetitelja. Pritom uvijek volimo napomenuti i da su sadržaji prilagođeni djeci, odraslima i starijima, što HaHaHouse čini mjestom susreta za obitelji, škole, turiste i sve one koji žele razveseliti dijete u sebi”, pojašnjavaju nam iz muzeja koji ima planove za proširenje.

“HaHaHouse nikad ne spava. Eksponati se cijelo vrijeme izmjenjuju i nadopunjuju tako da su dobre šanse da će posjetitelj koji nije bio dva, tri mjeseca u muzeju pri novom posjetu pronaći nešto novo. Trenutačno nam je glavni prioritet dodatno se učvrstiti kao prepoznatljiva adresa za smijeh i pozitivne doživljaje u Zagrebu te stalno razvijati i unaprjeđivati programske sadržaje. Intenzivno radimo i na programu za jesen i zimu.”

S obzirom na to da je sadržaja mnogo, a cilj je smijeh, kakve su reakcije posjetitelja?

“Reakcije su izuzetno pozitivne i često nadmaše naša očekivanja, a posebno nas veseli vidjeti kada svoje doživljaje dijele na društvenim mrežama. Djeca uživaju u igrama i instalacijama, dok odrasli cijene pozitivnu atmosferu i zajedništvo koji se stvaraju kroz smijeh. Posebno nam je drago što brojni gosti komentiraju kako su iz muzeja izišli vedriji i opušteniji nego što su ušli. Naša misija je širiti smijeh zaraznom brzinom, a to nam potvrđuju brojni osmijesi i povratak gostiju. Svjesni smo i da nekima naš koncept možda nije u potpunosti odgovarao ili nije ispunio njihova očekivanja, ali cijenimo konstruktivan komentar.”

Pogledali smo i recenzije na Googleu da potvrdimo te tvrdnje.

Muzej selfija nudi više od 30 prostorija i tematskih kutaka, među popularnijim sadržajima su soba s ogledalima, naopaka soba, prostor s Vespom i pozadinom Splita…

“Ovo je carstvo smijeha i sve je smiješno. Imaju perilicu rublja u koju uđeš, spustiš se niz tobogan i padneš u bazen s lopticama. Imaš krevet s čavlima, zbor kokošiju, smiješne karaoke i skener smijeha. Jedva se čekam vratiti”, jedan je od komentara.

“Ušli smo mrki i pospani, a izlazimo s trboboljom od smijeha”, dodao je netko. Naravno, ima i komentara koji se mogu iskoristiti za unaprjeđenje: “Ideja je super, ali treba još uložiti”, “Uživajte u svakom eksponatu, čitajte sve predloške, okušajte se u svemu što se nudi! Jer, jaaaako je malen i doživljaj kratko traje! Voljeli bismo da je i cijena ulaznice nešto niža, ali zanimljivo je pogledati. Čak i oni najmrgodniji barem su se malo nasmijali!”

Ovaj muzej prvi je takav na svijetu, ima li naznaka da bi se ta priča mogla proširiti na Europu pa i šire?

“Naš krajnji cilj omogućiti je što većem broju ljudi diljem svijeta iskustvo radosti i smijeha koje nudi HaHaHouse, a potencijalne franšizne suradnje jedan su od modela kako to ostvariti. Zasad se želimo uvjeriti da je svaki detalj u Zagrebu funkcionalan i uspješan prije nego što krenemo u konkretne korake širenja. No, upiti iz inozemstva već stižu.”

Zanimljivo je da, prema podacima o posjećenosti muzeja iz prošle godine, i dalje dominiraju tradicionalni muzeji poput Louvrea ili Britanskog muzeja pa nas zanima smatraju li u HaHaHouseu da će ovi moderniji i interaktivniji možda postati hit u budućnosti?

HaHaHouse ima više od 40 interaktivnih izložaka i instalacija raspoređenih u osam tematskih zona/Patricija Flika/PIXSELL

“Važnost klasičnih muzeja je neosporiva. Čuvaju našu umjetničku, kulturnu i povijesnu baštinu i baš zato su i dalje među najposjećenijima na svijetu. Ti prostori sjecište su naše prošlosti i sadašnjosti. S druge strane, tehnološki inovativna i interaktivna muzejska iskustva odgovaraju na potrebe suvremenih posjetitelja, osobito mlađih generacija i obitelji koje traže veću uključenost, zabavu i interaktivnost kroz prolazak po postavu. Takvi muzeji otvaraju vrata inovativnim načinima učenja, potiču zajedništvo i čine kulturu pristupačnijom kroz igru, smijeh, tehnologiju i nova, neočekivana iskustva. Vjerujemo da obje vrste muzeja imaju svoje posebno mjesto.

Tradicionalni muzeji ostaju temelj kulturnog identiteta i eduka­cije, dok moderni, interaktivni prostori kao HaHaHouse postaju popularni jer nude drukčiju, opušteniju dimenziju uživanja, pružajući iskustva koja su bliska svakodnevnim temama i izazovima današnjeg društva. Zbog toga ne bih muzeje kategorizirala kao ‘ili-ili’ jer bogatstvo muzejske ponude povećava se upravo time što su oba koncepta prisutna i što zajedno potiču različitu publiku na istraživanje naše kulture. U budućnosti će se granice između ta dva pristupa vjerojatno još više preplitati, a publika će profitirati raznolikošću i slobodom odabira”, zaključila je sugovornica.

’Ovo je nedostajalo Hrvatskoj’

Dok se u Zagrebu koncept vrti oko smijeha, 400 kilometara južnije, u Splitu otvorio se – Muzej selfija. Fotografiranje je ionako postalo dio naše svakodnevice pa nije ni čudno što se ova ideja s američke scene proširila i na našu.

“Ideja za otvaranje Selfie Experience Split inspirirana je sličnim konceptima muzeja koji već godinama postoje u većim američkim gradovima, ali i u europskim metropolama. Uočili smo da takav tip zabavno-vizualnog sadržaja nedostaje u Hrvatskoj, posebno u turistički snažnim destinacijama poput Splita”, kažu nam iz muzeja pa dodaju: “Od početne ideje do otvaranja prošlo je više od godinu dana. Proces je uključivao istraživanje, planiranje, pronalazak prostora, nabavu opreme i izradu scenografije.”

Muzej se nalazi u Robnoj kući Dalma (Gundulićeva 26 A), radi svaki dan, osim nedjelje, a ulaznice se kreću od šest eura za mlađe od 18 godina, do 12 eura za odrasle. Što se za taj novac može dobiti?

“Muzej sada nudi više od 30 prostorija i tematskih kutaka osmišljenih za fotografiranje i zabavu. Među popularnijim sadržajima su soba s ogledalima, naopaka soba, prostor s Vespom i pozadinom Splita te mnoge druge vizualno privlačne scenografije.” Kakve su reakcije posjetitelja? “Reakcije su iznimno pozitivne, posjetitelji ističu koliko je zabavno, kreativno i drukčije iskustvo. Najviše dolaze mladi, parovi i grupe prijatelja, ali često nas posjećuju i obitelji s djecom koje također uživaju u prostoru”, kažu iz muzeja pa dodaju kakva ih budućnost čeka u Hrvatskoj.

Muzej smijeha nalazi se u Zagrebu u Gajevoj ulici, a misija mu je ‘širiti smijeh zaraznom brzinom’/Sandra Šimunović/PIXSELL

“U Americi i mnogim drugim zemljama takvi muzeji bilježe veliku popularnost, što ne iznenađuje s obzirom na važnost vizualnog sadržaja na društvenim mrežama. Vjerujemo da će i u Hrvatskoj ovaj format pronaći svoje mjesto, posebno među mlađim posjetiteljima i turistima koji traže drukčiji oblik zabave i izražavanja.”

Prema podacima iz Upisnika javnih i privatnih muzeja u Republici Hrvatskoj u Muzejskom dokumentacijskom centru (MDC), trenutačno je u našoj zemlji ukupno 171 muzej. Taj broj uključuje i javne i privatne muzeje koji su registrirani i aktivni prema Zakonu o muzejima.

Prema podacima o posjećenosti iz 2024. godine, najviše je ljudi pogledalo Arheološki muzej Istre (641.000), zatim Dubrovačke muzeje (517.000) te Tehnički muzej Nikola Tesla (377.000). Klasični muzeji uvijek će biti u modi, ali otvaranje novih, modernih i interaktivnih postava pokazuje nam kako muzejska scena itekako drži korak s vremenom.

Ove dvije priče dokaz su da će ljudi uvijek težiti za nečim novim i drukčijim. Odmak od stvarnosti i ulazak u neki drugi svijet koji nosi svoje priče, mnogima je jedini izlaz iz života zatrpanog obvezama. U Hrvatskoj posljednjih godina takvih mogućnosti ima mnogo. Samo u metropoli možete naći za svaki segment života ponešto – muzeje iluzija, mamurluka, prekinutih veza, zaboravljenih priča… Ono što je najzanimljivije je to što iza svakog tog muzeja i same ideje postoji jedinstvena priča koja se može iskusiti tek kada uđete. A malo zabave nikada nikome nije škodilo.

Autor: Katarina Kušec
02. kolovoz 2025. u 11:23
Podijeli članak —

New Report

Close