Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Granlund: Hrvati su poput Rusa, ne razmišljaju o štednji na mobitelima

Autor: Bernard Ivezić
23. veljača 2009. u 22:00
Podijeli članak —

Johan Granlund, predsjednik Uprave Tele2 Hrvatska nakon godinu i pol dana na čelu kompanije govori o njezinu poslovanju, specifičnostima hrvatskog tržišta i recesiji

Godinu i pol otkako je mladi menadžer korporacije Tele2 Johan Granlund iz najpropulzivnije ruske operacije premješten u jednu od najproblematičnijih, onu u Hrvatskoj, matična korporacija u svom godišnjem izvješću prvi je put na sva usta nahvalila Tele2 Hrvatska. Štoviše, naši izvori govore da se treći mobilni operater toliko opravio da se nalazi blizu dostizanja pozitivne operativne dobiti. Granlund samozatajno odbija svaku pomisao da se Tele2 u Hrvatskoj “oporavio” te ističe da je to rezultat dobrih temelja koje je utabao njegov prethodnik. Međutim, činjenica je da je u posljednjih godinu i pol iz temelja izmijenio sve elemente poslovanja trećeg mobilnog operatera u Hrvatskoj osim politike takozvanog cjenovnog liderstva.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Prema našim izvorima mobilnom operateru na hrvatskom tržištu potrebno je barem 800.000 korisnika da bi mogao imati pozitivnu operativnu dobit, odnosno ostvariti održivo poslovanje. Je li točna tvrdnja da je Tele2 u Hrvatskoj blizu postizanja pozitivne EBITDA?
Točno je da trebate biti na tim razinama kako biste ostvarili pozitivno poslovanje. Naravno, još je mnogo ostalih faktora poput stope rasta koja utječe na stvarnu razinu.

Godinu i pol otkako je mladi menadžer korporacije Tele2 Johan Granlund iz najpropulzivnije ruske operacije premješten u jednu od najproblematičnijih, onu u Hrvatskoj, matična korporacija u svom godišnjem izvješću prvi je put na sva usta nahvalila Tele2 Hrvatska. Štoviše, naši izvori govore da se treći mobilni operater toliko opravio da se nalazi blizu dostizanja pozitivne operativne dobiti. Granlund samozatajno odbija svaku pomisao da se Tele2 u Hrvatskoj “oporavio” te ističe da je to rezultat dobrih temelja koje je utabao njegov prethodnik. Međutim, činjenica je da je u posljednjih godinu i pol iz temelja izmijenio sve elemente poslovanja trećeg mobilnog operatera u Hrvatskoj osim politike takozvanog cjenovnog liderstva.

Prema našim izvorima mobilnom operateru na hrvatskom tržištu potrebno je barem 800.000 korisnika da bi mogao imati pozitivnu operativnu dobit, odnosno ostvariti održivo poslovanje. Je li točna tvrdnja da je Tele2 u Hrvatskoj blizu postizanja pozitivne EBITDA?
Točno je da trebate biti na tim razinama kako biste ostvarili pozitivno poslovanje. Naravno, još je mnogo ostalih faktora poput stope rasta koja utječe na stvarnu razinu.

Periodično se ipak pojavljuju glasine da je Tele2 unatoč velikim ulaganjima i dalje nedovoljno uspješan te da stoga švedska centrala razmišlja prodati svoju operaciju u Hrvatskoj slično kao što je napravila u nekim drugim zemljama. Prodaje li se Tele2 Hrvatska?
Ne, riječ je o nerazumijevanju načina Tele2 strategije. U tijeku protekle dvije godine Tele2 grupacija prodala je nekoliko operacija u fiksnoj telefoniji, primarno u zapadnoj Europi, te se fokusira na mobilne operacije s vlastitom infrastrukturom. Budući rast primarno će uslijediti iz mobilnog poslovanja u zemljama poput Rusije, Baltika i Hrvatske.

Tele2 je lani zabilježio rast korisnika od 50 posto. Što je prema vama najviše utjecalo na tako velik rast?
Na naš rast nije utjecala samo jedna stvar, nego kombinacija niza čimbenika. Osobno smatram da su korisnici prepoznali našu kvalitetu što je u kombinaciji s cijenama kakve imamo rezultiralo brzim rastom. Osim toga potrudili smo se proširiti našu ponudu kako ne bi bila ograničena mahom na glas, SMS i MMS, nego smo s ponudom WAP-a i mobilnog “broadbanda” željeli korisnicima pokazati da imamo vrlo široku ponudu. Možda se nekome izvana čini da se prijašnjih godina unutar Tele2 nije događalo mnogo stvari te da smo odjedanput lani napravili mnogo toga i doživjeli skok. Međutim, takav rezultat nije plod samo promjena koje sam unio, nego i dobro postavljenog temelja koji je utvrdio moj prethodnik. Bez toga nikako ne bismo mogli realizirati takav rezultat.

Ipak, stječe se dojam da na hrvatskom tržištu ne biste uspjeli bez ‘ruskog’ iskustva što se posebno očituje u kampanji ‘Familia’ koja prikazuje tri ‘mafijaša’. Koliko vam je pomoglo to što ste prethodno radili u Rusiji?
Hrvatsko telekomunikacijsko tržište je netipično zapadnoeuropsko telekomunikacijsko tržište u kojem se mogu ogledati i neke sličnosti s ruskim tržištem kada govorimo o načinu ponašanja korisnika. U Švedskoj, koja se također ubraja u zapadnoeuropska tržišta, ljudi vole štedjeti što je zasigurno razlog zbog kojeg je ona postala rasadnik uspješnih kompanija koje nude nešto povoljno pa bio to namještaj kao u slučaju Ikee, odjeće u slučaju tvrtke H&M ili telefoniranja kao u slučaju Tele2. No ponašanje hrvatskih korisnika u tom je segmentu potpuno oprečno onom koje vlada u Švedskoj. Ovdje se mobiteli koriste učestalo i na načine koji su usporedivi s drugim zapadnoeuropskim tržištima, ali kad dođemo do štednje, Hrvati ne traže štednju u telefoniranju. Hrvatski potrošači su u tom smislu mnogo sličniji onima na istočnim tržištima poput Rusije. Drugim riječima, ovdje ljudi nemaju naviku razmisliti koliko preplaćuju komunikacijske usluge te koliko mogu uštedjeti na komunikaciji. Najbolji način da shvate koliko preplaćuju jest da iskušaju Tele2.

Rekli ste da nije bilo mnogo promjena otkako ste došli na čelo Tele2 Hrvatska, no čini se da ste iz temelja promijenili promociju, proizvode i distribuciju. Koliko vlastitih trgovina planirate otvoriti i gdje?
Distribuciju smo unaprijedili s franšiznim trgovinama, tzv. Tele2 centrima koje otvaramo u suradnji s malim hrvatskim poduzetnicima. U skladu s potražnjom za našim uslugama želimo pokriti cijelu Hrvatsku s Tele2 centrima kako bismo sa svojim prodajnim mjestima bili prisutni u svim županijama. Do sada smo otvorili 26 centara. U tom smislu tražimo zanimljive lokacije u velikim trgovačkim centrima koji bi se trebali otvoriti sljedećih godina.

U segmentu proizvoda velik ste naglasak lani stavili na pretplatnike. Znači li to da će u budućnosti Tele2 biti usmjeren više na pretplatnike nego na ‘prepaid’ korisnike?
Tele2 je usmjeren na tri segmenta tržišta – “prepaid”, “postpaid” i poslovne korisnike – i sva tri su nam podjednako važna. Prvo smo bili usmjereni na “prepaid” korisnike koji su nam omogućili da stvorimo određenu korisničku bazu. Lani smo pak proširili mogućnosti za pretplatnike i tu nam je jedna od najvažnijih inovacija koncept “jamstva uštede”. Naime, toliko smo uvjereni da pružamo najpovoljnije mobilne usluge da smo vam to spremni jamčiti povratom novca.

Imate li i vi dojam, kao što ukazuju neka istraživanja, poput onog agencije GfK, da bi se broj korisnika mobilnog ‘broadbanda’ u Hrvatskoj ove godine mogao udvostručiti?
U mobilnom “broadbandu” vidimo uslugu koja će biti vrlo zanimljiva u budućnosti. Ne bih rekao odmah ove godine iako možda istraživanja to sugeriraju. Dva glavna razloga zbog kojih mobilni “broadband” ima svjetlu budućnost ovdje su što su lani najprodavanija vrsta računala postali prijenosnici, a oni svoj puni smisao imaju tek kad ih se može iskoristiti da se internetu pristupi s bilo kojeg mjesta u bilo koje vrijeme. S druge strane do eksplozivnog širenja neke usluge dolazi tek kad uz potrebu i tehničke pretpostavke netko ponudi povoljnu cijenu, a upravo je to učinio Tele2 spustivši cijene za trećinu.

Financijsko izvješće ukazuje da ste lani smanjili kapitalna ulaganja. Zašto?
Moguće je da smo u početku gradili više. No danas s vlastitim GSM signalom pokrivamo 92 posto populacije u Hrvatskoj, a do kraja prošle godine podigli smo UMTS mrežu u oko stotinu naselja i gradova Hrvatske. Znači ulaganja je bilo. Osim toga možete staviti novac u investicije i u rast. Prvo smo morali znatno investirati zbog gradnje mreže, a danas ulažemo u rast, odnosno kako bismo privukli nove korisnike i zadržali ih.

U posljednjih nekoliko mjeseci znatno se promijenila regulativa. Kako komentirate opće poskupljenje regulative?
Hrvatska naravno mora uskladiti svoju regulativu s onom koju ima EU. U tom smislu bilježimo niz pomaka na bolje. Međutim, kao i ostali mobilni operateri i Tele2 je iznenađen rastom naknada za frekvencije. Nitko nije sretan kad troškovi rastu, a rast tih troškova, moram priznati, nismo ovako očekivali, no to je situacija koja se zna dogoditi na tržištu i mi ćemo joj se prilagoditi.

To poskupljenje dolazi paralelno s najavama krize. Kako smatrate da će se kriza odraziti na telekomunikacijsko tržište i na sam Tele2?
Očekujem da će recesija stići u Hrvatsku. No ne znam kako će se odraziti na mobilne telekomunikacije. Mi smo, naime, toliko mlada industrija da dosad nikad nismo bili u recesiji pa je teško govoriti o tome što će ona donijeti. Uvjeren sam ipak da će Tele2 biti među kompanijama koje recesijom neće biti znatnije pogođene jer svojim načinom poslovanja predstavljamo upravo rješenje za kriznu situaciju.

Nećemo forsirati pretplatu

Hoćete li poticati ‘prepaid’ korisnike da postanu pretplatnici što je trend kod ostalih tržišnih igrača?
Ne, jer smatram da su to dva potpuno različita tipa korisnika. “Prepaid” korisnik točno zna zašto mu odgovara takav način korištenja mobitela, jednako kao što to zna pretplatnik. Drugim riječima, ako “prepaid” korisnika tjerate da postane pretplatnik, nećete postići ništa jer samo zato što sad račun plaća drukčije, ne znači da je promijenio svoje navike. “Prepaid” korisnici vole biti komotni, vole preko bona kontrolirati svoju potrošnju i, primjerice, žele mogućnost da mogu kupiti bon za mobitel na kiosku. Pretplatnike motiviraju druge stvari poput izbora mobilnih uređaja i slično. Stoga smo njima omogućili da kod nas imaju najveću ponudu mobitela u Hrvatskoj za što zasluga ide mom prethodniku, koji je proširio ponudu u tom segmentu.

Autor: Bernard Ivezić
23. veljača 2009. u 22:00
Podijeli članak —
Komentari (2)
Pogledajte sve

procitaj zombixov komentar pa ce ti biti jasnije…
nije svima jeftiniji tele2… ja ga koristim 3 godine,pa nikada nisam imao racun ispod 200kn koliko mi je obicno bio i na vipu i ne t-mobileu dok sam bio kod njih,jer vecinom zovem upravo te mreze. 10-20kn nije usteda.
tele2 je jedino u pocetku donjeo boljitak jer su i ovo dvoje smanjili cijene….
tele2 je valda jedina firma koji daje bolje pogodnosti prepaid korisnicima nego onima vezanim ugovorom.
i sto se meni jos ne svidja je sluzba za korisnike…kad ih zoves nerjetko moras cekati pola sata da se netko javi.
kad bi imali svoju SZK,a ne onu lopovsku i robovlasnicku tvrtku,to bi im bio veliki plus

Ovo nije reklama za Tele2.
Ja koristim njihove usluge godinu dana…..i usteda je znacajna.
I ima pravo sto se tice stednje na razgovorima putem mobitela….znam k.nja koji trosi 1000 kn mjesecno, a ima primanja od 4000 kn. Hrvatska je cudna zemlja puna malih snobica i spicera.

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close