Nakon deset godina ograničenja i regulatornih prepreka, hrvatsko tržište autobusnog prijevoza napokon doživljava pozitivne promjene. Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu i pripadajućeg Pravilnika o usklađivanju voznih redova, tržište je napokon djelomično otvoreno. To je prvi stvarni korak prema otvaranju tržišta, što stvara mogućnosti za veću fleksibilnost u planiranju polazaka i povezivanju domaćih destinacija.
FlixBus, koji već godinama zagovara liberalizirano tržište, pozdravlja ovaj korak naprijed te od 1. prosinca uvodi veći broj linija i polazaka unutar Hrvatske, omogućujući bolju povezanost i dostupnost regija tijekom cijele godine. Ulazak FlixBusa na hrvatsko tržište prije gotovo deset godina nepobitno je donio promjene u autobusnoj industriji – od početaka digitalizacije i dizanja standarda kvalitete i sigurnosti do uvođenja postavki poput besplatnog interneta, online kupovanje karata, što je tada bilo nepoznato većini tržišta.
Napokon pomaci na tržištu
Danas, zahvaljujući upornosti i suradnji svih dionika, tržište je djelomično otvoreno ili relaksirano, a prijevoznicima je ponovno omogućeno povezivanje destinacija i planiranje linija prema stvarnim potrebama putnika.
“Nakon desetljeća ograničenja, tržište konačno vidi pomake. Ove promjene označavaju početak stvarne transformacije hrvatske autobusne industrije – korak prema većoj mobilnosti, pristupačnosti i konkurentnosti. Pozdravljamo odluku Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i donošenje novog zakonskog okvira koji će omogućiti pravedniju tržišnu utakmicu i više izbora za putnike. Od prvog dana zagovaramo liberalizirano tržište i spremni smo dodatno ulagati u širenje domaće mreže, na korist putnika, partnera i cijelog sektora,” izjavio je Ante Grbeša, direktor FlixBusa za Hrvatsku i regiju.
Relaksirano tržište omogućuju brže reagiranje na potrebe putnika i ravnomjerniju dostupnost prijevoza u cijeloj Hrvatskoj, a FlixBus novonastalom promjenom počinje s jačanjem mreže linija u regijama koje imaju dodatan potencijal za veću frekvenciju polazaka. Tako će od 1. prosinca povezivati gotovo 130 odredišta u Hrvatskoj, a neke regije poput Slavonije, Istre i sjeverozapadne Hrvatske među najvećim dobitnicima su novih promjena s ukupno 17 polazaka dnevno na relaciji Zagreb – Rijeka – Pula, od čega šest prema Puli, 17 polazaka na relaciji Zagreb – Varaždin-Čakovec, od čega šest prema Čakovcu, osam polazaka na relaciji Zagreb – Osijek, dva polaska na relaciji Čakovec – Rijeka – Pula. Tako putnici imaju daleko veću slobodu biranja, cijene postaju pristupačnije, a putovanje jednostavnije. Jačanje broja polazaka dnevno svakako će pridonijeti povezivanju tijekom blagdana, a poslije i u redovnom dnevnom povezivanju.
“Mobilnost ne bi smjela biti privilegij samo većih gradova. Naš je cilj povezati Hrvatsku na održiv i ravnomjeran način jer svaka nova linija znači više prilika za lokalne zajednice,” dodao je Grbeša. Kompanija ostaje predana daljnjem širenju mreže i podržava potpunu liberalizaciju tržišta, kao sljedeći logičan korak u razvoju hrvatske autobusne industrije.
Portugal kao uzor
Hrvatska bi tako napokon mogla krenuti u smjeru, primjerice, Portugala kao zemlje na koju bi se u regulatornom smislu trebala ugledati. Na primjer Portugala sve češće se pozivaju i brojni ekonomski analitičari, upravo zato što je riječ o zemlji sa strukturom gospodarstva vrlo sličnom Hrvatskoj, ali istodobno visoko agilnom u prepoznavanju izazova i implementaciji učinkovitih rješenja. Portugal je tržište javnog linijskog autobusnog prijevoza u potpunosti liberalizirao krajem 2019. i, unatoč pandemijskom razdoblju, prema istraživanju Checkmybusa u 2022., pozitivni rezultati su vidljivi. Broj putnika porastao je za više od 41 posto, prihodi prijevoznika povećani su za više od 13 posto, dok je prosječna cijena karata pala za gotovo 24 posto”, poručuje Grbeša.
Autobusi su i dalje najdostupniji, najfleksibilniji i često jedini način da turisti stignu od točke a do točke b i zaista spoje različite dijelove Hrvatske u jedno iskustvo, što potvrđuje i povećan broj linija prije svake turističke sezone.
U Flix Busu vjeruju kako upravo u toj strategiji ravnomjernog razvoja, gdje se modernizacijom i promjenama željeznice, luke i cestovni promet nadopunjuju, autobusna industrija može biti ključni saveznik turizma povezujući destinacije koje nisu dostupne ostalim prijevoznim sredstvima, a imaju potencijal za privlačenje gostiju.