Istraživanje HNB-a o načinu na koji poduzeća u Hrvatskoj određuju i mijenjaju cijene svojih proizvoda otkriva da medijalno poduzeće u Hrvatskoj mijenja cijenu svoga glavnog proizvoda rjeđe od jednom godišnje, odnosno rjeđe nego u eurozoni, gdje ono mijenja cijenu jednom godišnje.
“U radu se nastoji u što većoj mjeri rasvijetliti pitanje inertnosti cijena, odnosno njihove relativno spore prilagodbe promjenama u ekonomskom okružju. Medijalno poduzeće u Hrvatskoj mijenja cijenu svoga glavnog proizvoda rjeđe od jednom godišnje, odnosno rjeđe nego u eurozoni, gdje ono mijenja cijenu jednom godišnje. Cijene su fleksibilnije naniže u slučaju značajnih šokova potražnje, a obrnuto vrijedi u slučajevima značajnih šokova promjene troškova. Teorija implicitnih ugovora i teorija određivanja cijena na temelju troškova najvažnije su za objašnjenje nefleksibilnosti cijena u Hrvatskoj. Pokazalo se da je inertnost cijena znatno povezana s nastojanjem da se s kupcima izgradi dugoročni poslovni odnos, odnosno s preferencijama kupaca za stabilnim nominalnim cijenama. Povećanje potražnje i troškova (posebno sirovina i plaća) glavni je činitelj koji utječe na donošenje odluke o porastu cijena. Nadalje, šokovi koji djeluju na promjenu tržišnih uvjeta (smanjenje potražnje i cijene konkurentskog proizvoda) najvažniji su činitelji koji utječu na sniženje cijene”, stoji u sažetku rada.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu