EU projekt Regilience ‘lovit’ će slučajeve dugoročno štetnih zelenih prilagodbi

Autor: Darko Bičak , 27. veljača 2023. u 22:00
Pošumljavanje je jedna od najčešćih mjera prilagodbe klimatskim promjenama/S. B. Babić/PIXSELL

Sve jače uključivanje privatnog sektora iziskuje provjeru potencijalno opasnih projekata.

Prilagodba klimatskim promjenama je nužna. No, ako je površno isplanirana i ako joj se pristupa s nedovoljno razumijevanja može proizvesti više štete nego koristi, upozoravaju iz Regionalne agencije sjeverozapadne Hrvatske – REGEA.

Zvuči dobro, ali…
”Ono što na prvu može zvučati kao održivo i korisno, a danas se često koristi i puno primjenjuje, ne mora nužno biti i dobro. Dovesti prilagodbom do neprilagodbe označava radnju koja situaciju samo dodatno dugoročno pogorša. Jedna od najčešćih mjera je mjera pošumljavanja. Ali nije svako pošumljavanje dobro i korisno.

Ako se provodi bez jasnog plana i mišljenja stručnjaka, može primjerice potaknuti buđenje invazivnih vrsta i dugoročno napraviti daleko veću štetu”, navode iz REGEA-e kojoj je na čelu direktor Julije Domac.

Pojašnjavaju da se neodgovarajuća prilagodba odnosi na proces u kojem namjerna radnja prilagodbe može dovesti do negativnih učinaka koji povećavaju ranjivost, umanjuju dobrobit ili potkopavaju održivi razvoj. To se može dogoditi u istim ili različitim regijama, sustavima, sektorima ili društvenim skupinama od onih na koje se odnosi prilagodba.

Kako bi identificirao moguće mjere neprilagođenosti, kroz EU projekt REGILIENCE razvijen je alat s popisom samoprocjene za provjeru radnji prilagodbe i uočavanje onih čimbenika kod kojih je potreban daljnji napor da se izbjegne loša prilagodba.

Pitanja iz kontrolne liste popunjavaju se u fazi planiranja. Alat se može koristiti kako bi se izbjeglo da akcije prilagodbe uzrokuju povećanu ranjivost ili štetu za život, ekosustave i gospodarstvo. Alat je uglavnom namijenjen osobama ili institucijama koje su zadužene za planiranje i provedbu projekata ili akcija regionalne prilagodbe, ali se može primijeniti i u širokom rasponu konteksta.

Većinu akcija prilagodbe potiče javni sektor, ali važnost privatnog sektora i društvenih organizacija u prilagodbi raste, stoga se potiče donositelje odluka na svim razinama da koriste alat za uočavanje potencijalnih rizika neprilagodbe.

”Želimo upozoriti na to da se prilagodba ne bi trebala provoditi neplanirano, jer se lako može dogoditi da se radnje prilagodbe pretvore u neprilagođene ishode. Na europskoj razini, Misija EU-a za prilagodbu klimatskim promjenama i društvenu transformaciju pridonijet će provedbi Strategije prilagodbe EU-a u praksi, omogućavajući lokalnim akterima donošenje odluka utemeljenih na dokazima, približavajući istraživanje i njegova rješenja građanima.

Regije imaju ključnu ulogu u pokretanju ove tranzicije, eksperimentirajući s inovativnim pristupima za rješavanje regionalnih i lokalnih potreba, koje se mogu razlikovati diljem Europe, ovisno o intenzitetu utjecaja klimatskih promjena, kao i sposobnosti prilagodbe i rješavanja međusektorskih izazova. To može dovesti do produbljivanja postojećih neravnoteža i ometati teritorijalnu koheziju”, kažu u Regionalnoj agenciji sjeverozapadne Hrvatske.

Provedba uvijek specifična
Kada se pogledaju planovi i politike regija, pojavljuje se velika raznolikost u europskim regijama, u tome kako svaka od njih, ovisno o kontekstu, integrira otpornost iz različitog kuta.

Heterogenost kroz koju multilateralne razvojne organizacije i konzultantske agencije promiču i usmjeravaju prilagodbu, rješavajući nedostatke u znanju, podacima i informacijama, također naglašava izazove usklađivanja akcija za zajedničko razumijevanje kako izgraditi otpornost na regionalnoj razini. Plan prilagodbe je širok, dok je provedba na lokalnoj i regionalnoj razini uvijek specifična.

Komentirajte prvi

New Report

Close