FOTO/VIDEO: Dovršen najskuplji europski infrastrukturni projekt, pogledajte kako izgleda prelazak preko Pelješkog mosta

Autor: Darko Bičak , 26. srpanj 2022. u 07:01
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL

U promet se danas pušta 2400 metara dugački, impozantni Pelješki most. Sinoć je održana i generalna proba svečanog otvaranja.

Iako mnogi nisu vjerovali da će se ovaj projekt, zbog tehničke složenosti i visoke cijene, ikad realizirati, danas se u promet pušta Pelješki most.

Radi se po mnogim kriterijima o grandioznom projektu, od same njegove cijene od 420,3 milijuna eura, preko sufinanciranja iz Europske unije koja nam je bespovratno za njega dala 357 milijuna eura, preko same njegove duljine od 2400 metara pa sve do tehnologije i brzine njegove gradnje – izgrađen je u svega 3,5 godine.

Video: Pixsell

Most je za mnoge u EU pomalo kontroverzan, naravno ne zato što bi netko dovodio u pitanje potrebu povezivanja hrvatskog teritorija ili pak njegovu cijenu, već što su preko njega na mala vrata na europsko građevinsko tržišta ušli Kinezi koji su ga realizirali.

2400

metara dužina je Pelješkog mosta sa ukupno 13 raspona

Pelješki most najveći je hrvatski infrastrukturni projekt financiran iz EU-ovih fondova, a na njemu je gotovo dva desetljeća radilo nekoliko vlada. Most je dio projekta “cestovna povezanost s južnom Dalmacijom” te se očekuje da će njegove gospodarske koristi biti u najmanju ruku uz bok političkim i općedruštvenim.

Iako je rasprava o nužnosti povezivanja Dubrovačkog primorja s ostatkom zemlje kopnenim putem bilo i prije, prve “radove” na tom projektu otvorio je 2005. tadašnji premijer Ivo Sanader, da bi u predizborne svrhe to ponovio i 2007.

Oživio u godinu dana
Osim prigodnog fotografiranja početka radova, nije učinjeno ništa. Premijerka Jadranka Kosor je 2011. ponovno aktualizirala taj projekt, ali je njezin nasljednik Zoran Milanović 2012. razvrgnuo sve postojeće ugovore s konzorcijem koji je, kako je tada objavljeno, u četiri godine obavio samo tri posto posla te je Pelješki most toga trenutka stavljen ad acta.

Europska komisija 2017., u mandatu premijera Andreja Plenkovića, donosi odluku o financiranju izgradnje/G. Jelavić/PIXSELL

No, ulazak Hrvatske u EU te perspektiva europskih fondova samo godinu kasnije ponovno su oživjeli taj projekt. U svibnju 2013. Europska je komisija naručila predstudiju izvodljivosti koja je dvije godine kasnije pokazala kako je Pelješki most najbolje rješenje za povezivanje juga Hrvatske s ostatkom države.

Upravo je 2015. krenuo projekt koji je danas dovršen. Godine 2017., u mandatu i aktualnog premijera Andreja Plenkovića, EU donosi i konačnu odluku da će financirati Pelješki most u gabaritima koji vrijede i danas.

Predsjednik Uprave Strabaga Veljko Nižetić/Josip Regović/PIXSELL

Hrvatske ceste još su 2016. objavile dokument po kojemu su do 2022. godine predviđene četiri faze projekta koje uključuju izgradnju pristupnih cesta mostu, izgradnju samog mosta, zatim dionice ceste na Pelješcu te Stonske obilaznice.

Most je integralne hibridne konstrukcije sa 13 raspona, od kojih je pet glavnih raspona duljine 285 metara, šest središnje postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra, te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta. Most je dug 2400 metara, a plovidbeni profil ispod njega je 200 puta 55 metara.

Gradilište je 2019. obišao i kineski premijer Li Keqiang/Ivo Čagalj/PIXSELL

Kineze ništa nije spriječilo
Na natječaju za gradnju mosta pristigle su tri ponude, a odabrana je Zajednice kineskih ponuditelja ma čelu s China Road and Bridge Corporation s cijenom u iznosu od 2,081 milijarde kuna bez PDV-a, te rokom dovršetka radova od 36 mjeseci.

Kinezi su posao dobili ispred austrijskog Strabaga i zajednice ponuđača koju su činile jedna talijanska i turska tvrtka.

Oko 500 radnika sudjelovalo je u izgradnji najimpozatnijeg hrvatskog mosta/Z. Barišin/PIXSELL

Posao oko mosta su zaokružili Kinezi, koje niti korona kriza nije spriječila da most završe i prije roka, ali pristupne ceste i obilaznice izazvale su mnogo prijepora i žalbi te poništenih natječaja, a što je čitavi projekt puštanja u promet odužilo za barem pola godine.

Direktor Strabaga Hrvatska Veljko Nižetić istaknuo je ovih dana da će Strabag sve radove na pristupnim cestama završiti na vrijeme i u skladu s ugovorom.

Prije godinu dana svjedočili smo spajanju posljednjeg segmenta konstrukcije mosta/G. Jelavić/PIXSELL

Ugovorena vrijednost tih radova je 478,3 milijuna kuna bez PDV-a, a rok za dovršenje 13. kolovoza. Ostaje još osam kilometara obilaznice Stona i spoja na državnu cestu D8 koji bi trebao biti gotov do kraja ove godine.

Više od 65.000 tona čelika utrošeno je pri izgradnji Pelješkog mosta/G. Jelavić/PIXSELL

A evo kako je sinoć sve izgledalo na generalnoj probi:

Foto: Igor Kralj/PIXSELL

25.07.2022., Zagreb – Generalna proba otvaranja Peljeskog mosta. Peljeski most, najveci infrastrukturni projekt u novijoj hrvatskoj povijesti 26. srpnja ce biti pusten u promet. Na mostu se susrecu Rimceva Nevera i automobil kojim upravlja Niko Pulic. Photo: Igor Kralj/PIXSELL

25.07.2022., Zagreb – Generalna proba otvaranja Peljeskog mosta. Peljeski most, najveci infrastrukturni projekt u novijoj hrvatskoj povijesti 26. srpnja ce biti pusten u promet. Na mostu se susrecu Rimceva Nevera i automobil kojim upravlja Niko Pulic. Photo: Igor Kralj/PIXSELL

25.07.2022., Zagreb – Generalna proba otvaranja Peljeskog mosta. Peljeski most, najveci infrastrukturni projekt u novijoj hrvatskoj povijesti 26. srpnja ce biti pusten u promet. Na mostu se susrecu Rimceva Nevera i automobil kojim upravlja Niko Pulic. Photo: Igor Kralj/PIXSELL

Komentirajte prvi

New Report

Close