Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

‘Cijene kave udvostručile su se u godinu dana, a stabilizaciju očekujemo tek od 2026.’

Autor: Mladen Miletić
05. listopad 2025. u 09:29
Podijeli članak —
Prenijeli smo samo dio povećanja cijena na potrošače. Uvelike bi pomoglo i ukidanje posebnog poreza na kavu kojeg imamo u Hrvatskoj. Time bi se smanjio troškovni pritisak, a povećala bi se konkurentnost, ulaganja u razvoj tržišta, inovacije i marketing’, kaže Atana Škalko/PD

Atana Škalko, izvršna direktorica kategorije kave za Nestlé tržište južne i istočne Europe.

Atana Škalko, izvršna direktorica kategorije kave za Nestlé tržište južne i istočne Europe, dio je velike međunarodne kompanije već više od 20 godina. O globalnim kretanjima na tržištu Hrvatima omiljenog svakodnevnog rituala, utjecaju klimatskih promjena na urod kave, brendu Nescafea, navikama novih generacija razgovarali smo u intervjuu za Poslovni dnevnik.

Što sve obuhvaća regija za koju ste zaduženi, kolika je veličina tog tržišta i koliko je ono u sektoru kave jako unutar vaše kompanije?

Nestléova regija južne i jugoistočne Europe veliko je tržište s oko 82 milijuna stanovnika i obuhvaća Sloveniju, Hrvatsku, BiH, Srbiju, Kosovo, Sjevernu Makedoniju, Crnu Goru, Bugarsku, Rumunjsku, Moldaviju i Ukrajinu. Samo u ovoj regiji Nestlé ima šest tvornica, trinaest distributivnih centara i laboratorij. Naše poslovanje temelji se na sljedećim kategorijama proizvoda: kava, hrana, konditorski proizvodi, pahuljice za doručak, proizvodi za bebe i djecu, proizvodi za ugostiteljstvo te hrana za kućne ljubimce. Kava je najveća kategorija i čini 25 posto ukupne prodaje Nestléa u ovoj regiji.

Nestle je kao kompanija na našem tržištu dugo bio percipiran kroz proizvode za djecu, no portfelj je danas prilično širok i raznolik. Koliko segment kave čini unutar Nestlea?

Takva percepcija ne čudi jer prvi podaci o Nestléu na ovim prostorima datiraju još iz Kraljevine SHS kada se predstavništvo kompanije Nestlé nalazilo na Trgu bana Jelačića u Zagrebu, a glavni uvozni proizvodi bili su zamjensko mlijeko za novorođenčad i čokolada. Danas je Nestlé najveći svjetski proizvođač hrane i pića s više od 2000 brendova diljem svijeta koji svoje proizvode prodaje u čak 186 zemalja. Isto tako, Nestlé je inovativna kompanija: više od 4000 zaposlenika na globalnoj razini radi u istraživanju i razvoju u kojeg se godišnje ulaže više od 1,7 milijardi švicarskih franaka.

Glavni cilj je ponuditi potrošačima zdravije, ukusnije i održivije proizvode. Nescafé je glavni brend kave kompanije Nestlé, a zanimljivo je da je svaka sedma šalica, koja se popije u svijetu, upravo Nescafé kava. Prodaja Nescaféa veća je od 10 milijardi švicarskih franaka globalno. I ljubitelji kave u Hrvatskoj vole Nescafé proizvode pa je tako na hrvatskom tržištu kava naša najveća kategorija i čini 37 posto ukupne prodaje.

Klimatske promjene prijete

Klimatske promjene prijete prepoloviti površine za uzgoj kave do 2050. Oko 12,5 milijuna proizvođača kave bit će pogođeno klimatskim promjenama.

Kava je jedna od sirovina, u konačnici i proizvoda koja je samo prošle godine imala izražen rast cijene na svjetskim tržištima – s 1,9 dolara za funtu (0,45 kilograma) krajem veljače 2024. do 3,8 dolara krajem veljače ove godine. Što pokazuje ova godina u tom smislu?

Cijene kave, kao sirovine, od početka 2024. godine rapidno su rasle, a rast se nastavlja i u ovoj godini. Taj rast cijena uzrokovan je faktorima poput klimatskih promjena, smanjenja proizvodnje u ključnim regijama i povećane globalne potražnje. Tek se od polovine 2026. godine očekuje stabilizacija cijena kave.

Što sve utječe na formiranje cijene kave na policama?

Konačnu cijenu proizvoda na polici formiraju trgovci. Govoreći iz perspektive proizvođača, proteklih godina susreli smo se s brojnim izazovima. Cijena kave, kao sirovine, eskalirala je, na što su utjecali različiti faktori: od klimatskih promjena, smanjenja proizvodnje u ključnim regijama, povećane potražnje ili tržišnih spekulacija, do logističkih i geopolitičkih izazova. Naravno, to je utjecalo na proizvođače pa tako i na Nestlé. Međutim, prenijeli smo samo dio povećanja cijena na potrošače. Naš odgovor i pristup je postati učinkovitiji u različitim područjima našeg poslovanja kao što su logistika, distribucija i prodaja. Uvelike bi pomoglo i ukidanje posebnog poreza na kavu kojeg imamo u Hrvatskoj. Time bi se smanjio troškovni pritisak, a povećala bi se konkurentnost, ulaganja u razvoj tržišta, inovacije i marketing.

Koliko se teže danas dolazi do sirovine i što najviše utječe na njen urod? Kakva je budućnost uzgoja kave?

Svaki dan popije se oko tri milijarde šalica kave diljem svijeta, a procjenjuje se da bi se taj broj mogao udvostručiti do 2050. godine ako se trendovi nastave. Međutim, klimatske promjene i porast temperatura prijete smanjenju površina pogodnih za uzgoj kave za čak 50 posto do 2050. godine. U tom kontekstu, ista ili manja površina poljoprivrednog zemljišta potencijalno će morati postati produktivnija, koristeći održivije prakse, kako bi se zadovoljila rastuća potražnja.

Procjenjuje se da bi oko 12,5 milijuna proizvođača kave moglo biti pogođeno tim promjenama i da će morati izgraditi otpornost na klimatske promjene, posebno na neobične ili ekstremne vremenske uvjete. Neizvjesne berbe i smanjeni prihodi potiču mlađe generacije proizvođača kave da traže alternativne načine za život što prijeti generacijskoj nasljednosti mnogih farmi kave. Kako bi se osigurao dugoročan opstanak industrije, potrebne su mjere koje će uzgajivačima pomoći da ostvare bolje povrate ulaganja odnosno bolju zaradu.

4

tisuće radnika zapošljava Nestlé diljem svijeta

Kako se kao kompanija, konkretno na području za koje ste zaduženi, borite s izazovima s kojima se u brojnim aspektima globalnih prilika suočavaju proizvođači, ali i distributeri te koji su vam najvažniji ciljevi u smislu održivosti proizvodnje kave?

Na temelju dugotrajne tradicije suradnje i uspostavljenih odnosa s proizvođačima kave, koja datira još od 1960-ih, kroz Nescafé Plan započela je suradnja s farmerima kako bi se promicala primjena dobrih poljoprivrednih praksi. Cilj je bio poboljšati produktivnost i učinkovitost farmi, a prvi tim za poljoprivredne usluge za kavu osnovan je na Filipinima. Prije tri godine predstavljen je Nescafé Plan 2030, a neki od ciljeva su da do kraja 2025. godine 100 posto kave bude nabavljeno iz odgovornih i održivih izvora (u 2024. godini je na taj način nabavljeno 93% kave). Lani je 32 posto kave za Nescafé nabavljeno od poljoprivrednika koji primjenjuju regenerativne poljoprivredne prakse. Ovime je premašen cilj da do kraja ove godine 20 posto kave bude nabavljeno od uzgajivača koji primjenjuju metode regenerativne poljoprivrede koja ima višestruke koristi i za poljoprivrednike i za okoliš.

Obnova i pomlađivanje farmi kave ključno je za održavanje produktivnosti, a lani je u sklopu Nescafé Plana distribuirano 21 milijun sadnica kave kako bi se podržali poboljšani prinosi i prilagodba klimatskim promjenama. Nadalje, u Nestléovom Institutu za poljoprivredne znanosti, čiji je dio poseban odjel koji se bavi biljkama (Plant Sciences Department) u francuskom gradu Toursu, znanstvenici razvijaju nove, revolucionarne sorte kave putem tradicionalnih metoda uzgoja biljaka. Nove sorte se testiraju i validiraju prije nego što se uvedu u ključne zemlje uzgoja kave prema Nescafé Planu. Time se želi pomoći proizvođačima s kojima surađujemo i omogućiti im nastavak uzgoja i prodaje kave. Tako planiramo osigurati dugoročnu održivost proizvodnje i kvalitetne životne uvjete poljoprivrednih zajednica.

Što biste istaknuli kao najveća inovacijska ostvarenja?

Jedna od najvećih inovacija unazad deset godina su Nescafé Dolce Gusto, Nespresso i Starbucks by Nespresso. Time je Nestlé omogućio ljubiteljima kave da u svom domu mogu uživati u kavi kao iz kafića. Prošle je godine kao inovacija predstavljen Nescafé Espresso Concentrate koji za sada nije dostupan u Hrvatskoj. To je premium tekući koncentrat za pripremu ledene kave posebnog okusa i kvalitete kao da ga je pripremio barista. Jednostavno se priprema, a pruža doista posebno iskustvo. Uz ove velike inovacije, stalno plasiramo nešto novo na tržište kako bismo bili u skladu s trendovima i našim potrošačima ponudili široku lepezu proizvoda sukladno njihovim potrebama.

Tržišta određenih proizvoda već značajno uočavaju ulazak novih generacija u svijet aktivnih potrošača, pa su tako proizvođači piva ili vina bili prisiljeni značajno modificirati ponudu prilagođavajući se preferencijama mladih. Kakva su vaša iskustva i pokazatelji u tom smislu?

Nastojimo uvijek biti inovativni, a inovacijama koje razvijamo i nudimo mlađim potrošačima trudimo se biti u trendu. Mladi traže nove okuse, hladne varijante i da njihova kava lijepo i atraktivno izgleda. Zato Nescafé stalno prilagođava svoju ponudu potrebama potrošača od laganih i osvježavajućih frappé varijanti ljeti, do praktičnih Nescafé 2u1 i 3u1 okusa. Ljeti su posebno traženi laganiji formati, a popularan je i Nescafé Ready to Drink u limenci s većim udjelom mlijeka, savršen za vruće dane i trenutke u pokretu. I drago nam je što to potrošači prepoznaju i cijene jer je nedavno Nescafé proglašen omiljenim brendom kave u Hrvatskoj i dobio priznanje Women’s Choice.

Hrvatska je generacijski bila tržište na kojem je kava praktički neizostavan dnevni ritual. Koje promjene uočavate na našem tržištu? Raste li konzumacija kod kuće? Koje vrste dobivaju više na značaju u odnosu na neka ranija razdoblja?

Točno je da je u Hrvatskoj kava više od napitka. Kava je ritual i neizostavan dio naše svakodnevice, uživamo u njoj u različita doba dana, sami ili u društvu. Većina odraslih svakodnevno uživa barem u jednoj šalici kave, a najčešći izbori su klasične kave u zrnu i mješavine s mlijekom, poput cappuccina ili omiljene kave s mlijekom, koje su svojom kremastom teksturom i bogatim aromama savršene za početak dana.

Dok starije generacije ostaju vjerne klasičnim ritualima ispijanja kave, mlađe generacije traže nove okuse i formate. Hladne kave, frappéi i praktične Ready to Drink limenke postale su omiljeni ljetni izbori. Jedna od većih promjena dogodila se za vrijeme Covid-19 pandemije. Ljubiteljima kave smo kroz Nescafé Dolce Gusto, Nespresso i Starbucks by Nespresso omogućili da u svom domu uživaju u vrhunskoj kavi pripremljenoj kao u kafiću.

93

posto kave nabavljeno je iz odgovornih i održivih izvora u 2024.

Specijalizirani coffee shopovi po ugledu na zapadne metropole sve su češći i u Hrvatskoj – kako utječu na tržište i rezultate?

Specijalizirani on-the-go coffee shopovi, kakvi postoje u zapadnim metropolama, se razvijaju, ali još nemaju značajan utjecaj na tržište. Ispijanje kave u kafiću u Hrvatskoj je i dalje dio socijalizacije, druženja, uživanja, opuštanja ili jutarnjeg rituala uz novine. Ljubitelji kave u Hrvatskoj više vole sjesti u kafić i uživati u omiljenom napitku, nego ga popiti ‘s nogu’.

Kakvi su rezultati Nescafea u Hrvatskoj? Razmišljate li o specijaliziranom Nescafe shopovima na našem ili tržištima regije?

Nescafé je lider u kategoriji topive kave u kanalu trgovine. No, ako gledamo ukupnu kategoriju kave u kanalu trgovine u Hrvatskoj, onda smo na drugom mjestu. Naime, u tom je kanalu mljevena kava i dalje najveća kategorija, a mi u toj kategoriji nismo prisutni. Nescafé portfelj na hrvatskom tržištu dosta je raznolik i obuhvaća različite segmente, a naš rast na tržištu dolazi iz gotovo svih kategorija. Nescafé je s topivom kavom i miksevima prisutan i u ugostiteljskim objektima. Prije nešto više od godinu dana napravili smo veliki zaokret i u tom kanalu: sada kafići mogu posluživati kavu u zrnu najpoznatijeg brenda kave na svijetu, a to je, naravno, Nescafé.

Trenutačno smo prisutni u oko 400 kafića diljem Hrvatske. Uz svjetski poznati brend kave, ugostiteljima osiguravamo vrhunske aparate i opremu za ugostiteljske objekte s obzirom da surađujemo s jednom od cjenjenijih proizvođača ugostiteljske opreme. Imamo i snažnog strateškog partera – to je Jamnica, naš distributer kave za kanal ugostiteljstva na hrvatskom tržištu. Ugostiteljima pružamo i ekspertizu odnosno stručno znanje. Nudimo edukaciju u Nestlé Professionals Coffee Academy, jedinoj takvoj akademiji koju priznaje Specialty Coffee Association (poznatiji kao SCA), svjetska udruga za edukaciju profesionalnih barista i postavljanja standarda vezanih uz kavu. I upravo u našem showroomu u Zagrebu baristi naših partnera mogu završiti Nestlé Professional Coffee Academy i dobiti diplomu koju priznaje SCA. Sve to radimo jer želimo širiti znanje o kavi kako među profesionalcima, tako i potrošačima.

U kompaniji Nestle već ste više od 20 godina. Možete li malo opisati svoj razvojni put u kompaniji?

Tijekom fakultetskih dana željela mi je bila raditi u kompaniji gdje ću moći utjecati na razvoj novih proizvoda, biti kreativna i doprinositi razvoju poslovanja. Uzevši u obzir veličinu i internacionalnost kompanije Nestlé te činjenicu da je u Hrvatskoj bilo sjedište za Adriatic regiju koja je obuhvaćala više zemalja, Nestlé mi je bio prvi izbor. Bila sam sigurna da mi baš Nestlé može pružiti edukacije, treninge i prilike za razvoj sukladno mojoj tadašnjoj ambiciji. Moj prvi posao bio je u kategoriji hrane na poziciji brend menadžerice za Thomy.

Karijeru sam nastavila kao voditeljica kategorije dječje hrane, konditorskih proizvoda i kave, a nakon formiranja regije Jugoistočne Europe 2018. godine, kojoj su se prije tri godine pridružile Ukrajina i Moldavija, zadužena sam za kategoriju kave za čitavu regiju. U Nestléu sam 21 godinu i iako se to možda čini dugo, ni jedna godina nije bila ista jer se kompanija razvijala, mijenjala i rasla. Ponosna sam što se moj fakultetski san ostvario i što sam bila dio razvoja i transformacije kompanije: kada sam se došla u Nestlé u bilo nas je 20-ak u uredu u Zagrebu, a danas smo dio regije koju čini 11 zemalja s oko 7600 zaposlenika.

U svojoj karijeri koja traje sad već 20 godina, osim na rezultat, fokusirala sam se i na razvoj timova i mogu reći da su mi najdraži trenuci kada vidim da netko iz mog tima napreduje, razvija se i preuzima visoke menadžerske pozicije. Uz profesionalni razvoj, veliku podršku kompanije imala sam i u privatnom smislu. Ponosna sam majka troje djece i drago mi je što kompanija u kojoj radim podržava žene i majčinstvo, ali i roditeljstvo generalno nizom benefita kao što su fleksibilno radno vrijeme, rad od kuće, prostorija za dojenje u uredu… Vjerojatno zato ne čudi činjenica da na upravljačkim pozicijama imamo veći broj žena.

Kako za desetak godina vidite budućnost vaših proizvoda?

Potrošači danas traže više, a njihove potrebe i preferencije se mijenjaju. Jako puno koriste tehnologiju, očekuju kreativnost, kvalitetu, okus, užitak, emociju… Sve to žele sada i sve to očekuju od svoje šalice kave. Nescafé na to treba odgovoriti – želimo da nas vole, ne samo da smo im ukusni. Zbog toga stalno slušamo potrošače i pokušavamo razumjeti njihove potrebe. Moramo biti relevantni potrošačima i kao kompanija dati svoj maksimum da zadovoljimo njihove preferencije. U konačnici, oni će nam reći što žele piti sutra.

Autor: Mladen Miletić
05. listopad 2025. u 09:29
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close