Čak 80% korisnika državnih poslovnih prostora uredno plaća najam

Autor: Suzana Varošanec , 06. veljača 2022. u 22:00
Foto: PD

Državne nekretnine imaju više od 1500 aktivnih postupaka prema nadležnim tijelima radi naplate dugovanja i iseljenja.

Može li sustav upravljanja poslovnim prostorima u vlasništvu Grada Zagreba i Republike Hrvatsku preživjeti činjenicu da mnogi ne plaćaju često i vrlo niske zakupnine, i je li pritom razlog tek pandemija?

Dok se kod gradskih nekretnina očekuje revizija ugovora o zakupu poslovnih prostora i stanova radi raskida ugovora s neplatišama, kod poslovnih prostora iz državnog portfelja koji koriste zakupci stvari su bitno jasnije.

Godišnje 20 slučaja otpisa
Iz trgovačkog društva Državne nekretnine d.o.o. pojašnjavaju da se kontinuirano prati stanje prostora, korisnika i ugovorni odnos te naplaćuje naknada za korištenje i ugovorena zakupnina za poslovne prostore.

U 2021. uredno je plaćalo 80% korisnika, dok je njih tristotinjak ili 20% imalo dugovanja. Kroz odobrene obročne otplate dugovanja za prostore iz 2020/2021., godina potresa i korone, 83% korisnika su uredni platiše, dok je protiv onih za koje su se stekli procesni i zakonski uvjeti pokrenut postupak za isplatu i iseljenje pri nadležnim tijelima.

Tijekom 2021. oko 50 zakupaca otkazalo ugovor, dok su Državne nekretnine otkazale 20-tak ugovora zakupnicima. Ova državna tvrtka upravlja s nešto više od 7000 nekretnina od kojih su ¼ poslovni prostori po cijeloj državi, većina u Zagrebu.

400

milijuna kuna trenutačna ukupna vrijednost svih aktivnih ugovora o zakupu 7000 nekretnina

Trenutno je ukupna vrijednost aktivnih ugovora o zakupu oko 400 milijuna kuna, dok je npr. 2018. bila oko 90 milijuna. Na osnovi dosadašnjih trendova iz krizne 2020. i ograničavajuće 2021. u ovoj godini plan je uprihoditi od prostora, kažu, oko 83 milijuna kuna.

Po sklapanju ugovora o zakupu, iznose u odgovoru na naše upite, redovito se prati ugovorni zakupni odnos, te se aktivno upravlja potraživanjima i ujednačeno prema svim korisnicima, sukladno procesima, propisima i ugovoru, te ugovara sredstva osiguranja plaćanja.

Pored ovršne isprave i jamčevina, ta sredstva osiguranja su beskamatni polog, bankarska garancija u korist Društva ili bjanko zadužnica. Unazad četiri godine po ispunjenju uvjeta aktivirano je oko 3,6 milijuna kuna sredstava osiguranja.

Također, u zaštiti interesa RH s osnove i stanova i poslovnih prostora, Državne nekretnine imaju više od 1500 aktivnih postupaka prema nadležnim tijelima radi naplate dugovanja i iseljenja, te je u 2021. pokrenuto postupaka u vrijednosti oko 18 milijuna kuna. U više od 90% tih postupaka dobivaju presude, dakle korisnici moraju iseliti i platiti dugovanja.

83

milijuna kuna plan je ove godine uprihoditi od najma poslovnih prostora kojima upravljaju Državne nekretnine

“Državne nekretnine nemaju mogućnosti zabraniti korisnicima “odlazak u stečaj” ili prodaju trgovačkih društava, no ono što je bitno naglasiti u slučajevima dugovanja i bespravnog posjeda poslovnih prostora društvo na vrijeme inicira postupke pri nadležnim tijelima, no na dužinu trajanja sudskih postupaka nema utjecaja. U prosjeku za 20-ak društava godišnje, zbog brisanja dužnika iz sudskih registara prisiljeni smo djelomično otpisati potraživanja”, navodi se odgovoru.

Oslobođeni 16,3 milijuna kuna
U 2020., godini epidemioloških i poslovnih ograničenja, Društvo nije bilo represivno prema korisnicima razumijevajući situaciju brojnih ugostitelja, zapravo svih koji su se bavili djelatnostima gdje se ostvaruje ljudski kontakt.

U tromjesečnom moratoriju u 2020. su bili svi korisnici koji su koristili prostore, uz tu mjeru oslobađani su (ako su imali uvjete) i od zakupnina, po odlukama Vlade i Skupštine Društva. Nisu otkazivani ugovori, a provođene su mjere pomoći u cilju očuvanja radnih mjesta i likvidnosti.

Od početka pandemije 2020., a u cilju pomoći u koronakrizi i potresu, do 30. rujna 2021. korisnike poslovnih prostora i stanova oslobodilo se plaćanja 16,3 milijuna kuna te omogućilo i obročne otplate dugovanja od oko 5,4 milijuna kuna.

U aktiviranju imovine samo lani na natječajima za zakup tržištu ponudili su gotovo 130 poslovnih prostora, a prosječna uspješnost provedenih natječaja bila je iznad 70% te je tako lani sklopljeno ugovora o zakupu ukupne vrijednosti veće od 70 milijuna kuna.

Tijekom 2022. planirano je ostati u lanjskim trendovima te kroz 6 natječaja za zakup ponuditi tržištu prostore na atraktivnim lokacijama u središtima gradova.

Komentirajte prvi

New Report

Close