Kako se gradovi šire i raste potreba da život u njima bude kvalitetniji, uključiviji i održiviji, ljudska mobilnost postala je središte urbanog planiranja. Prema podacima Europske komisije i njihovoj Studiji novih obrazaca mobilnosti u urbanim sredinama prosječno vrijeme koje građani EU-a provode na dnevnim putovanjima iznosi 80 minuta, pri čemu naprave u prosjeku 27 km dnevno, najčešće vozeći se u automobilu. Većina tih putovanja obuhvaća dolazak na posao, obavljanje kupovine i slične aktivnosti koje, s obzirom na gužve, preopterećenost obvezama i manjak vremena, život urbanog čovjeka čini sve nepodnošljivijim.
I, uistinu, brojna istraživanja, potvrđuju da urbani život ne utječe dobro na mentalno zdravlje: World Economic Forum piše kako su mentalne bolesti 20% češće u urbanim nego u ruralnim sredinama, a to povezuju sa smanjenim pristupom zelenim površinama, visokoj razini buke, zagađenosti zraka, usamljenošću, nedostatkom vremena, stresom… Zbog svega toga posljednje je vrijeme sve popularniji model urbanog planiranja nazvan “15-minutni grad”, koji omogućuje da većina svakodnevnih potreba ljudi bude dostupna unutar 15 minuta pješice ili biciklom.
Ovaj pristup smanjuje ovisnost o automobilima, vrijeme putovanja, potiče zdraviji način života, povećava subjektivan osjećaj zadovoljstva, poboljšava međuljudske odnose…, a sve zbog veće dostupnosti lokalnih urbanih sadržaja, uključujući i trgovina u kojima obavljamo svakodnevnu kupnju. Da koncept 15-minutnog grada doista može poboljšati kvalitetu života suvremenog čovjeka svjesni su i u Studencu, najbrže rastućem trgovačkom lancu u Hrvatskog, koji ne odustaje od svoje misije – biti u svakom kutku Hrvatske i tako omogućiti svima brzu, jednostavnu i praktičnu kupovinu.

Od 2018. godine, kada je započela sveobuhvatna transformacija poslovanja kompanije obilježena brojnim akvizicijama i organskim rastom diljem Hrvatske, Studenac započinje svoj put prema današnjoj poziciji trgovačkog lanca s najvećim brojem trgovina na tržištu. Studenac se ponosi praktičnim i dostupnim trgovinama koje zadovoljavaju svakodnevne potrebe kupaca, odražavajući svoju usmjerenost na kupca kroz prepoznatljivu ponudu i jedinstveni koncept „I sitno i bitno“.
Da je sitno bitno svjestan je i Carlos Moreno, urbanist i profesor na pariškoj Sorboni, koji je i idejni je začetnik koncepta „15-minutni grad“. Temelji ga na matrici sa šest društvenih, urbanih i teritorijalnih funkcija: živjeti, raditi, skladištiti, učiti, napredovati i moći pristupiti blagostanju. Njegov zaključak: što se više ti elementi uklapaju unutar 15-minutnog perimetra aktivne pokretljivosti (pješice ili biciklom), to se poboljšava kvaliteta života u gradu.
Ima, naravno, i kritičara ovog koncepta koji tvrde da je nerealan, no njihovu skepsu opovrgavaju upravo veliki gradovi poput Mexico Cityja, Buenos Airesa, Glasgowa, Milana… koji već imaju infrastrukturu za pomicanje prema ovoj vrsti urbane dinamike, dokazujući da se može uz dobro planiranje – baš kako to radi Studenac. Zahvaljujući rastu i razvoju poslovanja kompanija je, osim što omogućava lakoću kupovine svega što nam je potrebno nadohvat ruke, jedna od najbrže rastućih sudionika u širenju i razvoju hrvatskog prehrambenog sektora.
* Sadržaj je nastao u suradnji sa Studencem