Altpro će modernizirati željezničke prijelaze u V. Britaniji

Autor: Josipa Ban , 15. veljača 2024. u 22:01
Zvonimir Viduka na čelu je kompanije koja je već u trećem investicijskom ciklusu u 12 godina/D. Višnjić/PIXSELL

U Velikoj Gorici grade najveći pogon željezničke elektronike u JI Europi.

Kroz dva mjeseca, u travnju ili svibnju, u Velikoj Gorici bit će otvoren najveći pogon za proizvodnju elektronike za željeznice u jugoistočnoj Europi. Investicija vrijedna osam milijuna eura tvrtke Altpro, vodećeg proizvođača signalno-sigurnosne opreme za željeznice u ovom dijelu Europe, značajna je za cijelu Hrvatsku, ne samo za šesti po veličini grad.

Investicijski ciklus, treći po redu u 12 godina kompanije Altpro, dokaz je da u maloj i tehnološki slabo naprednoj Hrvatskoj postoje kompanije koje državu guraju u sam vrh svjetske visokotehnološke industrije.

Kroz budući pogon veličine 3500 četvornih metara, u kojem su radovi u punom jeku, vode nas Zvonimir Viduka, osnivač i direktor tvrtke Altpro te Petar Milas, direktor zajedničkih poslova Altproa. Zahvaljujući ovoj investiciji, kažu, do kraja godine zaposlit će dodatnih 50 ljudi, većinom u proizvodnji, ali i na drugim pozicijama.

Ukupno će broj zaposlenih tako biti povećan na oko 300 ljudi – a većina njih će na novoj lokaciji, nedaleko od velikogoričkog Dalekovoda, raditi na proizvodima koje ova kompanija izvozi u čak 53 zemlje na šest kontinenata.

100

posto narastao je promet Altproa od 2021. godine, a samo u prošloj 57%

Bivši će skladišni prostor Phoenix farmacije, koji upravo preuređuju, tako uskoro dobiti potpuno novu svrhu – bit će to proizvodni pogon u kojem se proizvodi čak 1500 proizvoda namijenjenih sigurnosti u željezničkom prometu, a od kojih se stvaraju sustavi među kojima su oni koji na svjetskoj razini nemaju konkurenciju.

Dio zaposlenih, kaže Viduka za Poslovni dnevnik, onaj inženjerski, ostat će na staroj lokaciji u Odri udaljenoj svega 10-ak minuta od budućeg novog proizvodnog pogona.

A ova investicija, koja je realizirana zahvaljujući kreditu HBOR-a i jamstva Hamag-Bicroa, rezultat je iznimnog rasta narudžbi, odnosno potražnje za inovativnim proizvodima Altproa. Samo im je u prošloj godini promet narastao 57%, a od 2021. sto posto. Izvoz im je 2023. pak veći za 33 posto, navodi osnivač i direktor Altproa.

M senzor na jednotračnoj (monorail) željeznici u Kini. I s tog tržišta, ističu u Altprou, očekuju veći broj narudžbi/PD

A u ovoj ih godini čekaju novi i vrlo atraktivni poslovi. Domaća kompanija slavna po svojim M senzorima (prvim senzorima na svijetu za detekciju vlakova u lakoj gradskoj i jednotračnoj željeznici) pred realizacijom je dugoročnog velikog posla u Velikoj Britaniji, i to s rješenjem koje je ponovno inovacija broj jedan u svijetu u ovom sektoru.

“Riječ je modernizaciji cestovnih željezničkih prijelaza u Velikoj Britaniji. Stara tehnologija ostaje, a na nju se ugrađuje naše najmodernije rješenje sa softverskom komunikacijom. To je rješenje koje smo već isporučili u Južnu Ameriku, a ono predstavlja još jedan naš vrhunski proizvod za svjetsko tržište za narednih 10 godina”, objašnjava Viduka.

Posebnost ovog proizvoda je u tome što je jedino na svijetu rješenje koje omogućuje modernizaciju cestovnih prijelaza s vrhunskom opremom bez potrebe da se kupuje nova i daleko skuplja oprema.

“Očekujemo da ćemo nakon implementacije u Velikoj Britaniji, a koja bi se trebala dogoditi uskoro, ovaj proizvod početi izvoziti na brojna druga tržišta, od zemalja Commonwealtha do istočne Europe”, nastavlja Petar Milas. Britanskog naručitelja i vrijednost narudžbe, kažu, zbog ugovornih obaveza, ne mogu otkriti.

30

posto rasta planiraju ostvariti u tekućoj godini

Automatizirani pogon
Osim ove narudžbe na drugom najvećem izvoznom tržištu Altproa – onom Kine – pri kraju je probni rad njihovih M senzora u sedam gradova. I s tog tržišta, ističu, očekuju veći broj narudžbi. Također, s indijskim su partnerom nedavno potpisali novi petogodišnji ugovor. Potencijal je tog tržišta toliko velik da je u samo pet godina, ističe Viduka, postao povijesno najveće izvozno tržište tvrtke.

Kada se sve ovo uzme u obzir, a nismo pobrojali niti dio projekata na kojima rade, nije čudo da su im sadašnji prostori u dvije hale u Odri postali pretijesni. Novi, potpuno automatizirani pogon u Velikoj Gorici, pak, proizvodne će kapacitete dići nekoliko puta. “Realizacijom ove investicije bitno ćemo povećati produktivnost”, ističe Zvonimir Viduka.

Svi procesi u proizvodnji, pak, već su i sada u potpunosti digitalizirani, a automatizirano je i planiranje proizvodnje. Alpro, objašnjava Milas, planira projektno, ali proizvodi serijski. Osnivač kompanije dodaje da proizvode dovode do otprilike 90% gotovosti, a preostalih 10% prilagođavaju potrebama naručitelja.

Razmišljaju, kaže Viduka, sve više i o projektnoj suradnji, a koja u Europi postaje sve traženija zbog vraćanja proizvodnje iz Kine. Ovim “povratkom” jača potražnja za “radionicama” elektronike kojih na starom kontinentu više nema mnogo. Kao kompanija koja ima zaokružen proces proizvodnje, od odjela istraživanja i razvoja, vlastitog razvoja softvera, elektronike i mehanike, preko konstrukcije i proizvodnje do montaže i testiranja, i tu priliku planiraju iskoristiti.

S radnom snagom, kaže Viduka, nemaju problema. Kvaliteta upravljanja zaposlenicima od iznimne im je važnosti, pa im ljudi ne odlaze, dapače i lani su zapošljavali i povećali broj radnika. U novom pogonu u Gorici, u kompaniji u kojoj je prosječna dob zaposlenika 38 godina, zapošljavat će ljude tehničkih struka.

Osnivač Altproa ne dvoji da će ih naći. Računaju na Velikogoričane, Zagrepčane, a i Siščane. Njihova nova proizvodnja tik je uz prugu. Putovanje od glavnog grada do Velike Gorice traje svega 10-ak minuta, a ni Sisak nije daleko.

Milas

Očekujemo da ćemo proizvod izvoziti od zemalja Commonwealtha do istočne Europe.

Puni do kraja 2025.
Paradoksalno, iako svoje proizvode ugrađuje na željeznice diljem svijeta, hrvatsko tržište osvajaju tek posljednje dvije godine. U domovini su do relativno nedavno slabo radili, no “desetljeće željeznice” i njima je, napokon, zahvaljujući javnim natječajima i EU sredstvima donijelo posla na domaćem terenu.

Usprkos rastu izvoza od 33 posto u 2023., udio izvoza u prihodima pao je s 80 na 60 posto upravo zbog većeg obima posla u RH. Altpro, čije su knjige narudžbi pune do kraja 2025., planira rasti i u ovoj godini i to oko 30 posto.

Ispada tako da je strana tržišta Altpro lakše osvajao nego domaće. No inovativnost, kvaliteta i upornost čine čuda. Da su odustajali svaki put kada su im, i to neki od najvećih svjetskih igrača, bacali klipove pod noge, već bi odavno propali. No oni u svjetskoj utakmici u svojoj branši kontinuirano rastu – i tako već 30 godina.

Komentirajte prvi

New Report

Close