Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Sport & biznis

Omladinski sport novo je ‘igralište’ fondova rizičnog kapitala

Sport za mlade, snažan gospodarski motor, generira oko 40 milijardi dolara prihoda godišnje.

Autor: Siniša Malus
27. srpanj 2025. u 19:00
Razvoj omladinskog sporta pokreće projekte nekretnina vrijedne milijarde dolara i transformira lokalna gospodarstva diljem SAD-a/Shutterstock

Nije nikakva tajna da fondovi rizičnog kapitala (private equity fondovi) u posljednjem desetljeću pojačano ulaze u sport. No, osim najkomercijalnijih profesionalnih sportova poput nogometa ili košarke, sada na velika vrata ulaze i u omladinski sport.

New York Times se ovih dana raspisao o toj temi, posebno ističući kako, osim na sami sport, ti fondovi utječu i na američko tržište nekretnina. Razvoj omladinskog sporta pokreće projekte nekretnina vrijedne milijarde dolara i transformira lokalna gospodarstva diljem SAD-a.

‘Novac juri novac’

Prema Aspen institutu, industrija omladinskog sporta generira oko 40 milijardi dolara godišnjeg prihoda, što je znatno više od drugih oblika zabave. Prošle godine, primjerice, američke filmske blagajne zaradile su oko 8,7 milijardi dolara. Oko 60 milijuna djece bavi se sportom, a prosječna američka sportska obitelj potrošila je 1016 dolara na primarni sport svog djeteta u 2024. godini, što je povećanje od 46 posto u odnosu na 2019. godinu, prema najnovijem istraživanju roditelja Aspen instituta u partnerstvu sa Sveučilištem Utah State i Sveučilištem Louisiana Tech. To je daleko od vremena kada su omladinskim sportovima dominirale lokalno vođene podružnice neprofitnih organizacija poput Katoličke organizacije mladih, Pop Warnera i Little League Baseballa. No, tijekom godina omladinski sportovi postali su nacionalnijeg opsega.

Nakon što je preuzeo upravljanje svim ostalim industrijama, privatni kapital odlučan je uništiti omladinske sportove, kažu kritičari.

Roditelji su promatrali pojavu Tigera Woodsa, kojega je otac Earl gurao da igra golf kao dijete, i vidjeli su kako je specijalizacija u sportu bila ulaznica za upis na prestižni fakultet, stipendiju ili možda plaću. Unrivaled Sports izjavio je da je svjestan troškova svojih ponuda te da pruža “besplatne i subvencionirane mogućnosti” u svojim objektima. Za mnoge obitelji novac koji troše na sport ulaganje je u budućnost njihova djeteta. Otprilike svaki peti roditelj djece koja se bave sportom za mlade smatra da njihovo dijete ima sposobnost igrati sveučilišne sportove Divizije I, a deset posto misli da bi njegovo ili njezino dijete moglo dosegnuti profesionalni rang ili Olimpijske igre, prema istraživanju Aspen Instituta.

Tržište je raslo kako bi ispunilo te težnje. “Novac juri novac”, rekao je Tom Farrey, osnivač i izvršni direktor Programa sporta i društva Aspen Instituta, zaključivši: “Postoji velika potražnja za djecom koja se bave sportom, a roditelji će trošiti novac koji nemaju.”

Američka opsesija sportom za mlade privlači ulaganja privatnog kapitala i drugih velikih investitora diljem svijeta. Prošle godine KKR je kupio Varsity Brands, koji proizvodi sportske uniforme i organizira natjecanja navijačica, za 4,5 milijardi dolara. Waud Capital Partners uložio je u TeamSnap, platformu koju treneri, igrači i roditelji koriste za komunikaciju i zakazivanje utakmica, turnira i plaćanja.

Prije dvije godine, fond u vlasništvu EQT-a, švedske tvrtke s privatnim kapitalom, preuzeo je IMG Academy, internat usmjeren na sport u Bradentonu na Floridi, u gotovinskom poslu vrijednom 1,25 milijardi dolara. Druga tvrtka s privatnim kapitalom, Patricof, kupila je manji udio u IMG-u u ime više od 50 zvjezdanih sportaša, uključujući Jasona Kelcea, Michelle Wie i Daka Prescotta.

Investitori i gradovi vide priliku

Mješoviti omladinski sportski kompleksi poput The Dynastyja na Floridi privlače velika ulaganja jer obitelji troše više na putničke lige i turnire. Tržište omladinskog sporta potiče razvoj objekata s hotelima, maloprodajom i zabavnim mogućnostima, precizira Bisnow. Gradovi prihvaćaju javno-privatna partnerstva kako bi omladinski sport pretvorili u dugoročne alate gospodarskog razvoja. Prema Bisnowu, omladinski sport sada je glavna pokretačka snaga na tržištu nekretnina. Montierre Development planira ove godine započeti gradnju The Dynastyja, sportskog projekta vrijednog milijardu dolara u Ocoeeju na Floridi. Kompleks od 159 hektara imat će 150.000 četvornih stopa (oko 14.760 četvornih metara) visokotehnoloških zatvorenih objekata, 17 višenamjenskih terena, dva hotela i 350.000 četvornih stopa (oko 13.760 četvornih metara) prostora za maloprodaju, ugostiteljstvo i zabavu.

Američke obitelji troše više nego ikad na dječje sportove. Prema Aspen institutu, 2024. godine potrošili su 40 milijardi dolara – dvostruko više od prihoda NFL-a. U prosjeku su obitelji uložile 1016 dolara po djetetu u svoj glavni sport, uključujući 414 dolara za putovanje i smještaj. Kada se uzme u obzir više sportova, taj ukupni iznos doseže 1500 dolara. Anne-Marie Douglas iz Montierre Developmenta objasnila je privlačnost: “Možda dođete na dva sata sporta, ali onda imate 22 sata gostoprimstva u kojem možete uživati kao obitelj.”

Nisu samo investitori zainteresirani. Gradovi poput Springfielda u Illinoisu i Overland Parka u Kansasu pomažu u financiranju ovih kompleksa kako bi potaknuli turizam i potaknuli lokalna gospodarstva. Primjerice, Springfield je surađivao s Legacy Pointe Developmentom na projektu Legacy Pointe površine 276 hektara, koji uključuje Scheels Sports Park vrijedan 67 milijuna dolara. Steve Luker, investitor u projekt, rekao je da je njihov izvorni plan značajno porastao nakon što su shvatili koliko vremena i novca obitelji troše na turnire. “Obitelji dolaze u četvrtak navečer i ostaju do nedjelje. Nikada ne moraju napustiti kompleks.”

Montierre Development planira ove godine početi gradnju The Dynastyja, sportskog projekta vrijednog milijardu dolara u Ocoeeju na Floridi/PD

Domino efekt

Za financiranje ovih velikih projekata općine često osiguravaju zemljište, subvencije i porezne olakšice. U Kansasu je AdventHealth Sports Park vrijedan 125 milijuna dolara primio 53 milijuna dolara u državnim obveznicama. New Lenox, Illinois, odredio je 70 susjednih hektara za hotele i maloprodaju kako bi pomogao u financiranju svog sportskog kompleksa Crossroads.

Ti poticaji stvaraju domino efekt. Sportski događaji potiču boravak u hotelima, posjete restoranima i potrošnju u maloprodaji – dajući gradovima snažan povrat ulaganja. Rastuće tržište također je privuklo pažnju privatnog kapitala. Tvrtke konsolidiraju fragmentirane lige i turnire, stvarajući nacionalne mreže. Cameron Korab, osnivač Youth Sports Business Reporta, opisao je trend kao kombinaciju Disney Worlda s vikend sportovima. “Roditelji ne provode samo vikend, već cijelo ljeto na ovim događajima”, kaže Korab. Neki projekti, poput The Dynastyja, u potpunosti su u vlasništvu developera. Drugi se vraćaju javnom vlasništvu. Jason Clement iz Sports Facilities Cos. rekao je da lokalne vlasti žele kontrolirati ove objekte kako bi osigurale pristup zajednice i dugoročno korištenje. Također koriste hotelske poreze i financiranje poreznih prirasta za podršku tekućim troškovima.

Iako je model obećavajući, nije bez rizika. Projekt od 250 milijuna dolara u Arizoni propao je početkom ove godine nakon što su njegovi investitori optuženi za prijevaru s vrijednosnim papirima. Clement je upozorio da investitori često precjenjuju prihode bez potpunog razumijevanja operativnih izazova. Unatoč blagom padu sudjelovanja – s 56,1 posto prije pandemije na 54,6 posto sada – interes za razvoj vođen sportom ostaje snažan. Clement vjeruje da tržište nije ni blizu zasićenom.

“Ne mislim da je prezasićeno. Mislim da je drastično nedovoljno izgrađeno”, rekao je. Omladinski sportovi razvili su se u snažan gospodarski motor. Kako obitelji troše više na putovanja i turnire, gradovi i investitori surađuju na izgradnji višenamjenskih destinacija koje služe i sportašima i lokalnim gospodarstvima. Procvat ne pokazuje znakove usporavanja. No, ima i velikih kritika na račun uplitanja fondova rizičnog kapitala u omladinski sport. Tako VICE u velikom tekstu piše da su private equity kompanije slične preprodavačima kuća koji preuređuju kuću što je jeftinije moguće s proizvodima najniže kvalitete, koristeći najnesposobnije izvođače radova kako bi kuću prodao kupcu koji ne sluti što mu se sprema.

Zato je tekst New York Timesa o infiltraciji privatnog kapitala u omladinske sportove tako depresivno štivo, nastavljaju u VICE-u. Ako ste nedavno bili na omladinskom sportskom turniru i osjećali se kao da ste slučajno zalutali na stadion niže lige ispresijecan tematskim parkom, to je zato što se omladinske sportske lige sve više prodaju privatnim investicijskim tvrtkama. Te tvrtke naplaćuju siromašnim zajednicama jer se isključivo bave bogatim roditeljima mladih sportaša koji pokazuju malo talenta. Nakon što je preuzeo upravljanje svim ostalim industrijama, privatni kapital odlučan je uništiti omladinske sportove, kažu kritičari. Josh Harris i David Blitzer, milijarderi i vlasnici Philadelphia 76ersa, glavni su igrači u svijetu privatnog kapitala u omladinskom sportu. Vidjeli su potencijalni rudnik zlata. Stoga su pokrenuli Unrivaled Sports, tvrtku koja guta omladinske lige i terene na kojima igraju s namjerom da se obogati na nadama i snovima djece.

It’s Little League susreće depresivnu distopiju kasnog kapitalizma. Gdje ništa više ne može biti dobro i čisto. Nešto ne može postojati samo po sebi. Mora ostvariti golemu dobit, inače će biti potpuni neuspjeh i bit će rastrgan u komadiće, ostavljajući za sobom ogromnu rupu koja je u jednom trenutku pružala osjećaj zajedništva. Industrija omladinskog sporta godišnje donosi desetke milijardi dolara, i nije tajna zašto. Mjesta poput IMG Academy, sportskog internata na Floridi, školarina iznosi oko 85.000 dolara godišnje. Za taj novac djeca dobivaju profesionalnu obuku, pažljivo praćenje prehrane od strane nutricionista i laboratorije za mentalne performanse koji izgledaju kao da su izgrađeni za obuku astronauta, a ne odbojkaša.

Sve je to dio novog američkog sna. Ne možete samo igrati igru da biste se zabavili s prijateljima i naučiti neke vrijedne lekcije o pobjedi i porazu ili o prednostima napornog rada.

Prosječna američka sportska obitelj potrošila je 1016 dolara na primarni sport svog djeteta u 2024., što je povećanje od 46 posto u odnosu na 2019.

Sport rezerviran za bogate?

Sada je to industrija vrijedna više milijardi dolara koja namjerava stvoriti cjevovod izravno od omladinskog sporta do profesionalnog sporta. Iako trošenje tisuća dolara na školarinu ne jamči da će vaše dijete pronaći način da zaradi za život u profesiji u kojoj malo tko uspije. Prirodni talent i naporan rad iza njega i dalje su važniji od svega. No, čini se da privatni kapital vreba bogate roditelje koji lako troše novac.

Što nas čeka na kraju ove priče? Sport će postati igralište za djecu bogataša. Malo će se tu računa voditi o talentima, a puno više o novcu. S velikim bogatim interesima na vlasti, financijska barijera će rasti, istiskujući financijski ugroženu djecu koja bi možda postigla ogroman uspjeh u širokom svijetu profesionalnog sporta. Mnogi od njih neće moći ni stupiti na taj teren jer bi duša omladinskog sporta mogla biti prodana privatnom kapitalu.

Autor: Siniša Malus
27. srpanj 2025. u 19:00
Podijeli članak —

New Report

Close