Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Od četvrtka kreće stroža provjera računa, jedan potez može vas skupo koštati

Autor: Poslovni.hr
08. listopad 2025. u 11:03
Podijeli članak —
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Do sada je odgovornost uglavnom bila na platitelju, no nova regulativa to mijenja.

U cijeloj Europskoj uniji od sutra na snagu stupa nova obvezna provjera primatelja za sve bankovne transfere, poznata kao Verification of Payee (VoP). Ovaj mehanizam, popularno nazvan “semafor provjera”, osmišljen je kako bi drastično smanjio rizik od prijevara i pogrešnih uplata, te ojačao povjerenje korisnika u digitalne platne transakcije. Ova obveza proizlazi iz Uredbe o instant plaćanjima (IPR), no ključno je naglasiti da se ne odnosi samo na instantne, već na sve kreditne transfere u eurima unutar EU-a. U praksi, to znači da će prije autorizacije bilo kakvog plaćanja sustav automatski provjeriti podudaraju li se ime i prezime primatelja koje je unio platitelj s imenom vlasnika IBAN-a zabilježenim u banci primatelja. Cilj je spriječiti da novac, bilo greškom ili zbog prijevare, završi na pogrešnom računu. Srž novog sustava je takozvana “semafor provjera”, koja platitelju u stvarnom vremenu pruža jasan i nedvosmislen signal o ispravnosti unesenih podataka. Sustav funkcionira kroz tri glavna signala. Prvi je zeleni signal, odnosno “podudaranje” (match), koji potvrđuje da se uneseno ime i IBAN savršeno poklapaju s podacima primatelja. U tom slučaju, platitelj može sa sigurnošću nastaviti s transakcijom, piše Večernji list.

Drugi je žuti signal, poznat kao “blisko podudaranje” (close match), koji se aktivira kada postoji manja neusklađenost, poput tipfelera, korištenja nadimka ili skraćenice. Sustav će tada upozoriti platitelja na razliku i ponuditi mu točno ime vlasnika računa povezanog s unesenim IBAN-om, nakon čega korisnik može sam odlučiti hoće li nastaviti s plaćanjem.

Treći i najvažniji signal je crveni, odnosno “nema podudaranja” (no match), koji jasno ukazuje da uneseni podaci ne odgovaraju vlasniku računa. Ovo je snažno upozorenje na moguću prijevaru ili veliku pogrešku. Postoji i četvrta kategorija, “ostalo” (other), koja se koristi u situacijama kada provjera iz tehničkih razloga nije moguća.

Do sada je odgovornost uglavnom bila na platitelju, no nova regulativa to mijenja. Ako pružatelj platnih usluga ne ponudi VoP provjeru ili ne obavijesti korisnika o ishodu provjere, a novac završi na pogrešnom računu, banka platitelja bit će dužna u potpunosti nadoknaditi iznos i vratiti račun u stanje prije transakcije. S druge strane, ako korisnik dobije crveno ili žuto upozorenje o neusklađenosti podataka, ali unatoč tome svjesno odluči autorizirati plaćanje, odgovornost za eventualni gubitak snosi isključivo on. 

Autor: Poslovni.hr
08. listopad 2025. u 11:03
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close