Europska unija razmatra uvođenje novih pravila koja bi mogla značajno otežati život vlasnicima starijih automobila. Na stolu su prijedlozi o iznimno osjetljivim testovima koje mogu proći samo novija vozila. Prema pisanju njemačkog Bilda, Europska komisija trenutačno revidira propise o sigurnosti vozila i zaštiti zdravlja, a na meti su se našli milijuni automobila koji ne zadovoljavaju najnovije standarde.
Ovo su tri ključne promjene koje bi mogle zakomplicirati situaciju za vozače, uz komentare njemačkog autokluba ADAC i udruge tehničkih pregleda TÜV. Najveću prijetnju za vlasnike predstavlja potencijalno pooštravanje standarda na tehničkim pregledima. Prema planu Europske komisije, aktualne norme za mjerenje emisija ispušnih plinova i čestica primjenjivale bi se i na starija vozila. To bi se odnosilo na automobile s nekadašnjim Euro 5b (registrirani prije 2013.) i Euro 6c (registrirani prije rujna 2018.) normama. Prema izračunima udruge TÜV, samo u Njemačkoj to bi obuhvatilo oko 16 milijuna osobnih automobila.
Hoće li prijedlog proći? Trenutačno vlada velika nesigurnost oko toga mogu li se tehničke granične vrijednosti uopće primijeniti na starija vozila te posjeduju li stanice za tehnički pregled potrebnu opremu. Naknadna primjena novih standarda na vozila koja su homologirana po starim pravilima mogla bi biti pravno vrlo upitna. Vjerojatnost usvajanja je teško procijeniti.
Europska komisija smatra da starija vozila doprinose većem broju prometnih nesreća, smrtnih slučajeva i ozljeda. Prijedlog je da osobni automobili i laka gospodarska vozila starija od deset godina moraju na tehnički pregled svake godine, umjesto svake dvije.
Kakve su šanse za usvajanje? Otpor ovim planovima je značajan. Protive im se čak i automobilske udruge i serviseri u Njemačkoj, kao i utjecajni autoklub ADAC. Smatraju da postojeći intervali tehničkih pregleda (u većini EU zemalja svake dvije godine za starija vozila) u pravilu otkrivaju sve sigurnosno relevantne nedostatke. Također, nedostaju dokazi da bi češći pregledi značajno povećali sigurnost na cestama. Vjerojatnost usvajanja je, kao i kod prethodnog prijedloga, neizvjesna. No, jasno je da se vlasnici starijih automobila u Europskoj uniji suočavaju s potencijalnim novim troškovima i obvezama. Buduće odluke Europske komisije i nacionalnih tijela odredit će sudbinu milijuna vozila na europskim cestama.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu