Tvrtke koje su uspjele dobiti bespovratna sredstva iz Phare 2006 programa Europske unije "Potpora povećanju konkurentnosti i izvoza hrvatskih malih i srednjih poduzetnika", uglavnom su uspješne, a kako ističu, dobivena sredstva samo su ih dodatno potaknula na veći angažman oko razvoja tvrtke. To pokazuju i njihovi poslovni rezultati, a osim toga, neke su ponovno aplicirale za novac iz fondova Europske unije ili to najavljuju, jedva čekajući nove natječaje. Donosimo neka njihova iskustva te kako su darovnice (grantovi) iz EU fondova utjecale na njihovo poslovanje. Predstavljamo iskustva tri tvrtke – Presenta Nova, HStec i Pana. Upravo zahvaljujući sredstvima iz Phare programa Europske unije, tvrtka Presenta Nova iz Zagreba otvorila je predstavništvo u Njemačkoj krajem 2009. godine. Rezultat rada predstavništva je trogodišnji ugovor s njemačkom tvrtkom Apollo Optik, jednim od najvećih lanaca optike iz Njemačke, koji u svom vlasništvu ima više od 700 dućana. Za malo poduzeće iz Zagreba, koje se bavi dizajnom, razvojem te proizvodnjom namještaja za uređenje optičarskih prodavaonica, dovoljan razlog da ponovo aplicira za sredstva iz fondova EU-a.
Najvažnija dobra ideja
Prva sredstva, 88 tisuća eura, povukli su iz Phare 2006 programa, za projekt "Povećanje konkurentnosti proizvoda Presente Nove na tržištu EU-a", inače vrijedan 118 tisuća eura. Novac su iskoristili za izradu nove web stranice, osmišljavanje i izradu novog štanda za sajmove, izradu uzoraka proizvoda koje su dijelili na sajmovima te izlaganje na tri međunarodna sajma u Milanu, Munchenu i Parizu, na kojima su ujedno jedini izlagači iz Hrvatske. Iva Pintur, direktorica marketinga Presenta Nove, ističe da osim što im europski grant pomaže u razvoju poduzeća, velika važnost leži i u činjenici "da vas natjeraju da naučite nešto novo, napravite plan, te projekciju poslovanja". Ono što je po njoj pak najvažnije pri podnošenju aplikacije je – dobra ideja. "Ukoliko je ideja dobra, napisati projekt od 80 stranica nije nikakav problem", smatra Pintur. Prema pravilima Unije, ističe, nužno je i stalno isticati da ste dobili nepovratna sredstva, putem primjerice, naljepnica na proizvodima kao i svim aktivnostima koje poduzimate. Takav zahtjev, pak, naglašava direktorica marketinga, kod klijenata stvara pozitivniji dojam, "osobito što dolazimo iz Hrvatske, a naša dva najveća konkurenta su iz Njemačke i Nizozemske." Za Europsku komisiju također je važno i da se projekt na neki način nastavlja i po formalnom zaključenju, da se kontinuirano radi na razvoju. Tvrtka Presenta Nova, koja 95 posto svojih proizvoda izvozi na više od 60 tržišta, i taj je dio uspješno odradila. "Naše poduzeće nastavlja aktivnosti koje su bile financirane ovim projektom, nastavljamo s izložbama na sajmovima optike. Našu web stranicu upotpunili smo sa dodatnim sadržajima koji nisu bili planirani projekom", tumači Pintur. Osim toga, tvrtka kontinuirano ulaže u razvoj i inovativne proizvode. Prošle godine tako su uložili u laser za rezanje akrilnog stakla, pleksiglasa, te kao vrhunac otvorili i drugo predstavništvo, u New Yorku. Pripremaju i nova ulaganja, za koja se nadaju da će ponovo dobiti pomoć iz fondova EU-a. Plan im je kupiti printer koji printa na velikim površinama, poput drveta, stakla ili akrila, a za čiju će nabavu aplicirati za nova sredstva s obzirom na to da takav printer košta oko 120 tisuća eura. Tvrtka od 2009. godine kontinuirano raste. Samo u 2010. prihodi su im rasli za 15 posto, na 16 milijuna kuna, da bi u 2011. ostvarili 16,9 milijuna kuna prihoda.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu