Ulazimo i u dodatke prehrani, do kraja godine imat ćemo prvi vlastiti proizvod

Autor: Andreja Šantek , 11. srpanj 2013. u 14:36
Jerko Jakšić, nedavno imenovani predsjednik Uprave PharmaSa/Slavko Midžor/PIXSELL

Šansu vidimo u dovođenju lijekova stranih kompanija. U Srbiji ćemo moći proizvoditi lijekove za strance i stavljati ih na listu

Dolaskom novog predsjednika Uprave Jerka Jakišića farmaceutska kompanija PharmaS u vlasništvu Luke Rajića ulazi u drugu fazu poslovanja. Za Poslovni dnevnik Jakšić, koji je na dužnost stupio 1. srpnja, govori o radu bivše Uprave, poslovnim rezultatima, ali i o novoj strategiji koja podrazumijeva proizvodnju vlastitih preparata i okretanje suradnji s velikim farmaceutskim kompanijama.

Kakvi su poslovni rezultati Pharmasa za 2012.?

Rast prodaje veći je od 200 posto u odnosu na prošlu godinu za Hrvatsku, dok je u regiji rast veći od 90 posto. I to je ono što nam je bitno.

No, kako govorimo o malim brojkama, rast od 200 posto u apsolutnim brojkama nije velik. Promet vam je narastao s oko 12 milijuna kuna na oko 27 milijuna?

Činjenica je da je tvrtka još u "launch" fazi, ali je činjenica i da tržište generičkih lijekova u Hrvatskoj bilježi pad, tako da danas staviti generički proizvod na tržište i dobiti velik indeks rasta nije moguće. Usto, teško je producirati rast na tržištu na kojem se cijene stalno snižavaju.

 

37milijuna

kuna dug je PharmaSa u 2012. godini unatoč rastu prodaje od 200 posto

Je li vlasnik zadovoljan tim rezultatima?

Vlasnik je zadovoljan. No, kad govorimo o rezultatima, moramo razgovarati o ciklusu. Kompanija je nastala prije četiri godine, sagradila je i stavila u pogon dvije tvornice koje su i te kako zahtjevne investicije. Dakle, riječ je o greenfield projektu, i u Hrvatskoj i u Srbiji. Usto, kompanija je u "pipeline" stavila više od 80 molekula, što je strahovito velik trošak jer to podrazumijeva pripremu fajlova za registraciju. Istodobno smo otvarali i šest tržišta. Dakle, kad govorimo o poslovnim rezultatima, dobitak se nije ni mogao očekivati. Riječ je o klasičnoj investicijskoj fazi i normalno je da ga u prvih tri do pet godina nemaju ni druge kompanije koje kreću u takav ciklus. Pritom smo zapošljavali i stručnjake, a prodaje gotovo nije ni bilo. I, da, završili smo ovu fazu s minusom od 37 milijuna kuna. No, volio bih vidjeti kompaniju koja je napravila sve što i mi a da je u tri godine uspjela napraviti pozitivan rezultat.

Kada govorite o stručnjacima, na koji točno profil mislite? PharmaS dosad nije imao cjelovitu proizvodnju, odnosno samo je pakirao lijekove i prodavao ih?

PharmaS ne prepakirava lijekove, već ih proizvodi. Posluje na isti način kao i sve farmaceutske kompanije, kako u Hrvatskoj i regiji, tako i u svijetu. Trebamo stručnjake za svaku fazu proizvodnje. Posljednjih godinu dana intenzivno se radilo na vlastitoj proizvodnji, i to u svrhu širenja na područje "consumer health carea", odnosno na dodatke prehrani, i OTC proizvode. Za vas ekskluzivno mogu reći kako smo upravo završili prvi vlastiti proizvod koji će, zbog zahtjevnih regulatornih procesa, doći na tržište potkraj godine. Štoviše, napravit ćemo cijelu liniju proizvoda koju su dizajnirali naši ljudi i koje smo zaštitili, odnosno patentirali.

Znači li to zaokret u poslovanju?

Strategija nam je širenje vlastitim proizvodima i uspostavljanje partnerstva s farmaceutskim kompanijama vezano uz proizvodnju i prodaju 
lijekova. Danas je svakome jasno tko je taj koji može uspjeti na generičkom tržištu, koje je danas vrlo nemilosrdno, i po cijenama i po veličini kompanija koje su tu prisutne. Ono što je doista bila dobra odluka u prijašnjem razdoblju jest širenje na druga tržišta. "Consumer health care", unatoč velikoj konkurenciji, dobra je prilika jer imamo velike pogone, veliki "sales force", odnosno ljude koji su radili u tom sektoru.

Koliko lijekova imate na tržištu?

Registrirano je 80 lijekova, od čega je ih je 40-ak na tržištu. Dosta lijekova čeka da uđe na listu, a uskoro će biti završene registracije za još pet proizvoda u Hrvatskoj i regiji.

Jeste li zadovoljni kako je prijašnja uprava birala proizvode?

Mislim da o tome najbolje govore rezultati. S nekim našim top brendovima imamo gotovo 20 posto udjela na tržištu. Mislim da su područja (kardio, CNS i gastroenterologija) dobro izabrana i odrađena što se tiče proizvoda. No, idemo i u druge niše. Prije četiri godine situacija nije izgledala tako da se kompanija mogla pozicionirati u neke niše i napraviti posao s nekoliko proizvoda. Moralo se ići na velika tržišta, ona koja rastu i imaju velik broj pacijenata, da bi se mogla opravdati gradnja pogona. Jer, nije isto proizvoditi 100 ili 100.000 kutija u pogonu od kojih svaki ima kapacitet za 30 milijuna pakiranja godišnje.

Vjerujete, dakle, da jedna mala kompanija može preživjeti na tržištu uz velike multinacionalne kompanije?

I te kako. Ova je regija u europskim ili svjetskim razmjerima, ako govorimo o privlačnosti za investitore, na posljednjem mjestu, što je znak stranim investitorima da, žele li ulagati, idu na istok, ili na još dalje, i ostave jugoistočnu Europu. Razloga je nekoliko. S jedne strane imamo problem plaćanja, s druge stroge regulatorne propise i dugotrajan proces stavljanja lijeka na tržište, a s treće strane i činjenicu da je pitanje, kad sve to napravite, kada ćete i po kojoj cijeni ući s lijekom na listu. A morate imati i mrežu stručnih suradnika koji će prodavati lijekove. To su razlozi zašto ovo tržište ne privlači druge tvrtke. A mi smo se već posložili u tom sustavu, što je meni kao marketinškom stručnjaku odlična startna pozicija za privlačenje stranih partnera. I to je ta nova faza otvaranja Pharmasa prema van. Imamo infrastrukturu, imamo know-how, možemo proizvoditi u modernim tvornicama, znamo kako pripremiti fajlove i registrirati proizvod, staviti ih na listu, kako ih prodati i ostvariti dobar "market share". Ne postoji bolja poruka za naše buduće partnere.

Hoće li ulazak u EU pridonijeti toj strategiji?

Gledajući kroz prizmu regije, sad možemo privući proizvode koji su registrirani u EU i brže ih staviti na hrvatsko tržište. Drugim riječima, puno je tvrtki u EU koje nisu registrirane u Hrvatskoj i to je naš prvi mamac.

To je, dakle, strategija kada govorite o suradnji sa stranim inovativnim kompanijama?

Tako je. Naša je šansa u tome što možemo registrirane lijekove, ovisno o brzini proizvodnje, za dva ili tri mjeseca dovesti na tržište. S druge strane, igramo u EU i non-EU, što je u ovom trenutku prednost jer imamo ekspertizu i za tržišta u regiji, koja imaju svoje specifičnosti. U Srbiji, primjerice, morate biti domaći proizvođač da biste stavili lijek na listu. I to je bio razlog zašto smo u Zrenjaninu sagradili tvornicu.

Vidite svoju šansu u tome da za druge stavljate lijekove na listu u Srbiji?

Upravo to, ali i da proizvodimo za njih.

Jeste li već krenuli u pregovore i s kim?

Pregovori su u tijeku i o tome još ne mogu govoriti jer nismo potpisali ugovore.

Vratimo se na Hrvatsku. Hoće li biti otpuštanja?

Ne. Ono što sam zatekao u kompaniji je dobro, ali mijenjamo strategiju i pripremamo restrukturiranje. Drugim riječima, ne mogu sam okrenuti kompaniju u drugom smjeru. Primarno planiramo dovesti ljude koji će pomoći u provedbi te strategije. Neće biti masovnog otpuštanja, treba mi svaki odjel koji imamo, i ako krenemo u masovnu proizvodnju s nekim partnerom, možemo govoriti samo o novom zapošljavanju.

Koliko imate vremena da kompanija počne zarađivati?

Moj je ugovor na neodređeno, a kao predsjedniku Uprave mandat mi je tri godine, što je uobičajeno. Vlasnik ima puno povjerenja, a cilj nam je opravdati investiciju. Ne bih ulazio u ovaj posao da ne mislim da to možemo napraviti.

 Investicija veća od 360 milijuna kuna  

Kad Vas čovjek sluša, stječe se dojam da je u kompaniji sve regularno, a ipak je došlo do promjene u Upravi.

Vrijeme je za drugu fazu. Prvu fazu vodila je prva Uprava, odnosno dokazani stručnjaci koji su došli iz Plive i koji su postavili sustav, izgradili infrastrukturu i tržište, doveli prve lijekove na tržište. I moram reći da su u tome bili jako uspješni.

Koliko je dosad investirano u PharmaS?

Investicija je do kraja 2012. godine iznosila je više od 360 milijuna kuna, i to za akviziciju kompanija u Srbiji, gradnju modernih tvornica u Popovači i Zrenjaninu, te širenje na druga tržišta. Onako kako je danas posložena, kompanija ima dobar temelj za daljnju suradnju i otvaranje prema tržištu, što će biti nova faza PharmaSa.

Komentirajte prvi

New Report

Close