Ulaskom u Europsku uniju mnoge kompanije očekuju bolje poslovne uvjete, rast poslovanja, jednom riječju prosperitet. Iako je Unija u teškim trenucima, a državama članicama hara najveća kriza od prve polovice prošloga stoljeća, mnogi hrvatski poduzetnici nadaju se što bržem ulasku jer im je to u ovim trenucima posljednja slamka spasa. No ne priželjkuju svi skori ulazak u Europsku uniju. Naime, kada Hrvatska postane punopravna članica elitnoga kluba Staroga kontinenta, većina međunarodnih otpremnika u Hrvatskoj, poznatih kao špeditera, ostaje bez posla. Granice se brišu, Hrvatska ulazi u novu teritorijalnu cjelinu i carinski režim, stoga potreba za većinom usluga koje pružaju špediteri više neće biti potrebna. “Ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju izvjesno je zatvaranje carinskih ispostava/odjeljaka koji se sada nalaze na graničnim prijelazima između Republike Hrvatske i Republike Slovenije, odnosno Republike Hrvatske i Republike Mađarske. Time prestaje potreba za poslovima carinskog otpremnika (carinskog zastupnika) na odnosnim graničnim prijelazima”, objasnila je Ljubica Herceg, direktorica Sektora za promet i veze Hrvatske gospodarske komore. No ona nije toliko pesimistična za budućnost ove branše.
Slovenska iskustva
“Ova situacija ne znači i nestanak ove djelatnosti jer se ona i sada obavlja i dalje će se obavljati i na drugim mjestima i vezano za robu koja se izvozi u zemlje ili se uvozi iz zemalja izvan Europske unije”, kaže Herceg. Budući da su glavni vanjskotrgovinski partneri iz Italije, u koju su domaće kompanije prema šestomjesečnim podacima HGK-a izvezli 5,49 milijardi kuna, a uvezli 8,41 milijardu, i Njemačke, u koju su izvezli 3,31 milijardu, a uvezli 6,68 milijardi, granice s tim državama više neće postojati, a potreba za špediterima postat će sve manja. “Treba očekivati da će tvrtke ostati bez poslova carinskog zastupanja koje sada obavljaju na navedenim graničnim prijelazima, ali i dijela poslova koje sada obavljaju u ‘unutrašnjosti’, a vezana su za robu koja se izvozi u Uniju ili uvozi iz nje”, ističe Herceg. U takvoj situaciji mogla bi se očekivati masovna gašenja špeditera. Kako nam kaže direktor manje špediterske tvrtke, 70 posto njihovih kolega u Sloveniji stavilo je ključ u bravu. “U Sloveniji je 70 posto špeditera propalo. Deset posto preuzele su velike tvrtke, ostali su životarili i pripojili se drugim tvrtkama”, kaže naš sugovornik. Za to postoji razlog.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu