Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

TDR ne zlorabi položaj

Autor: Danijela Jozić,VLM
28. studeni 2011. u 22:00
Podijeli članak —

Grupa malih trgovaca još je u siječnju prijavila TDR jer im je niskim rabatima nametao trgovinske uvjete

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) odbacila je inicijativu grupe malih trgovaca (Udruga trgovaca Međimurje, obrt Buba te tvrtke Smoking i Kaerotrade iz Zagreba) kojom su u siječnju tražili da se protiv Tvornice duhana Rovinj (TDR) pokrene postupak za utvrđivanje zloporabe položaja. Konkretno, mali su trgovci upozorili da im TDR novom prodajnom politikom, odnosno niskim rabatima, koja je krenula od ove godine, nameće nepravedne cijene i druge trgovinske uvjete, zbog čega spomenuta grupa nije htjela sklopiti nove ugovore s TDR-om.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Osim što je Agencija ustanovila da TDR novim prodajnim uvjetima ne proizvodi negativan učinak na tržištu, u priopćenju AZTN-a se i upozorava da je “upravo u promatranom razdoblju došlo do ubrzanog smanjivanja tržišnog udjela TDR-a na tržištu u Hrvatskoj”. Navodi se da se TDR-ov udio kreće ispod 70 posto i dvostruko je veći od udjela najjačega konkurenta na tržištu – Philip Morrisa (ispod 30 posto). No 2010. i 2011. na tržištu su se pojavile i druge velike globalne kompanije pa su uz BAT Hrvatska na njemu prisutni i Imperial Tobacco Zagreb (ITZ) te JTI Zagreb, čime je dodatno pojačan pritisak na TDR, što za posljedicu ima pad njegova tržišnog udjela. Istodobno su, kako obrazlažu u Agenciji, tržišni udjeli TDR-ovih konkurenata u porastu, i to u uvjetima kada općenito pada potražnja za cigaretama u Hrvatskoj. “Podaci kojima raspolaže Agencija pokazuju kako je i udio marže od prodaje cigareta u ukupno ostvarenoj marži trgovaca nizak kod sva tri kanala prodaje – trgovine, benzinske postaje, specijalisti. Tako se ne može očekivati da bi bilo koja od spomenutih kategorija trgovca svoju profitabilnost mogla temeljiti na poslu prodaje cigareta, već uspješnost toga poslovanja ovisi o ukupnom prodajnom asortimanu svakog trgovca”, ističu u AZTN-u. Agencija je također utvrdila da TDR s trgovcima nije istodobno uz ugovore o prodaji sklapao i one o zakupu prodajno-skladišnog prostora, za što su im dokaz četiri tisuće potpisanih ugovora o prodaji i oko dvije tisuće potpisanih ugovora o zakupu. Navodi se i da svaki trgovac TDR-ove cigarete može nabaviti i bez ugovora, narudžbenicom ili pak od nekog distributera njegovih cigareta.

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) odbacila je inicijativu grupe malih trgovaca (Udruga trgovaca Međimurje, obrt Buba te tvrtke Smoking i Kaerotrade iz Zagreba) kojom su u siječnju tražili da se protiv Tvornice duhana Rovinj (TDR) pokrene postupak za utvrđivanje zloporabe položaja. Konkretno, mali su trgovci upozorili da im TDR novom prodajnom politikom, odnosno niskim rabatima, koja je krenula od ove godine, nameće nepravedne cijene i druge trgovinske uvjete, zbog čega spomenuta grupa nije htjela sklopiti nove ugovore s TDR-om.

Osim što je Agencija ustanovila da TDR novim prodajnim uvjetima ne proizvodi negativan učinak na tržištu, u priopćenju AZTN-a se i upozorava da je “upravo u promatranom razdoblju došlo do ubrzanog smanjivanja tržišnog udjela TDR-a na tržištu u Hrvatskoj”. Navodi se da se TDR-ov udio kreće ispod 70 posto i dvostruko je veći od udjela najjačega konkurenta na tržištu – Philip Morrisa (ispod 30 posto). No 2010. i 2011. na tržištu su se pojavile i druge velike globalne kompanije pa su uz BAT Hrvatska na njemu prisutni i Imperial Tobacco Zagreb (ITZ) te JTI Zagreb, čime je dodatno pojačan pritisak na TDR, što za posljedicu ima pad njegova tržišnog udjela. Istodobno su, kako obrazlažu u Agenciji, tržišni udjeli TDR-ovih konkurenata u porastu, i to u uvjetima kada općenito pada potražnja za cigaretama u Hrvatskoj. “Podaci kojima raspolaže Agencija pokazuju kako je i udio marže od prodaje cigareta u ukupno ostvarenoj marži trgovaca nizak kod sva tri kanala prodaje – trgovine, benzinske postaje, specijalisti. Tako se ne može očekivati da bi bilo koja od spomenutih kategorija trgovca svoju profitabilnost mogla temeljiti na poslu prodaje cigareta, već uspješnost toga poslovanja ovisi o ukupnom prodajnom asortimanu svakog trgovca”, ističu u AZTN-u. Agencija je također utvrdila da TDR s trgovcima nije istodobno uz ugovore o prodaji sklapao i one o zakupu prodajno-skladišnog prostora, za što su im dokaz četiri tisuće potpisanih ugovora o prodaji i oko dvije tisuće potpisanih ugovora o zakupu. Navodi se i da svaki trgovac TDR-ove cigarete može nabaviti i bez ugovora, narudžbenicom ili pak od nekog distributera njegovih cigareta.

Autor: Danijela Jozić,VLM
28. studeni 2011. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close