Spektakularan ‘exit’: Svjetski prvak u telematici s hrvatskim Amodom lansira ekspanziju Europom

Autor: Marina Biluš , 02. ožujak 2023. u 13:09
Nakon akvizicije Mumdžiev se ne povlači iz svog životnog projekta/J. Regović/PIXSELL

Otkrivamo kako je hrvatski InsurTech vizionar Marijan Mumdžiev prodao startup Cambridge Mobile Telematicsu, kompaniji nastaloj na američkom MIT-u.

Simbolika vezana za budućnost hrvatskog startupa Amoda gotovo je poetična. U osvit proslave prvog desetljeća poslovanja ove brzorastuće tehnološke kompanije, inače jednog od najbolje pozicioniranih domaćih startupa na europskom tržištu, događa se sudbinska transformacija. Amodo, čije ime u prijevodu s latinskog znači – odsad pa nadalje – kreće u svoje novo desetljeće s novim vlasnicima. I to ne bilo kojim.

Marijan Mumdžiev – hrvatski InsurTech vizionar, biznismen novog kova i snažnog internacionalnog poslovnog backgrounda, koji je zaslužan za strelovit uspon Amoda daleko izvan hrvatskih granica, svoj je startup prodao najvećem svjetskom “igraču” na polju telematike – kompaniji Cambridge Mobile Telematics.

Transakcija je zaključena, iznos za koji je Amodo prodan neće biti službeno objavljen, ali nema dvojbe da ova internacionalno pomno pripremana poslovna operacija predstavlja još jedan golem globalni iskorak domaće tehnološke scene.

100

ljudi u timu je nove kompanije CMT Europe koju će kao managing director voditi Marijan Mumdžiev

Usto, Mumdžieva uvrštava na popis najuspješnijih “exita” osnivača hrvatskih startupa – uz bok Alanu Sumini i Zoranu Vučiniću koji su Stillfrontu prodali svoj Nanobit te Damiru Sabolu, koji čeka realizaciju spektakularne prodaje Photomatha Googleu.

No, u ovom “zvjezdanom” trojcu Mumdžiev je jedinstven jer jedini nije inicijalni osnivač kompanije koju je prodao. Preuzeo ju je otkupivši udjele od inicijalnih foundera koji su Amodo bili osnovali 2013.

Njegov ulazak u Amodo označava preokret poslovanja i spinoff prema InsurTech specijalizaciji. Treba napomenuti da se nakon akvizicije Mumdžiev ne povlači iz svog životnog projekta, štoviše – u CTM-u postaje managing director, ali odsad u kompaniji koja je preimenovana u CMT Europe.

Uz njega ostaje pedesetak profesionalaca s kojim je svoj startup lansirao u sam vrhu europske InsurTech industrije, a pod kapom novih vlasnika tim buja na 100 zaposlenika.

Težina i značaj akvizicije Amoda postaju daleko jasniji kad se istakne background kompanije koja je preuzela hrvatski startup. Osnivači CMT-a slove za elitu američke, ali i globalne tehnološke scene, čija kompanija buja i glavno je globalno ime na polju pružanja usluga primijenjene telematike.

Uspjeh bazira na svojoj DriveWell platformi koja pomoću senzora na različitim mobilnim uređajima prikuplja i analizira lavinu bihevioralnih podataka kojeg eksperti CMT-a potom strukturiraju i “upakiraju” te plasiraju, prije svega, industriji osiguranja, automotive svijetu, mobilityju, smart cities i brojnim drugim poslovnim, ali i društvenim segmentima.

Powers

CMT jača domete u Europi preuzimajući Amodovo masivno tržišno znanje i duboke poslovne veze, a udvostručujemo naš europski tim na 100 profesionalaca.

CMT se isprva proširio na domaćem američkom tržištu, potom na 25 zemlja u kojima se koristi 95 CMT programa, a rade za 21 od 25 najvećih autoosiguravatelja na američkom tržištu.

Ali, apetiti im rastu. Daleko izvan granica SAD-a. A onda na scenu stupa – Mumdžiev. CMT želi rapidno ojačati prisutnost izvan američkog terena, a goleme ambicije imaju u Europi. To i ne čudi kad se procjenjuje da će broj polica osiguranja u Europi do 2025. rasti oko 20% godišnje, te da je tržište autoosiguranja u ovom dijelu svijeta danas vrijedno 127 milijardi dolara.

A upravo je na Starom kontinentu Amodo proteklih godina “zacementirao” ulogu vodećeg InsurTech igrača. Doveo je digitalnu revoluciju na prag jedne od najtradicionalnijih financijskih industrija – osiguravateljske, koristeći vlastitu izuzetno naprednu telematiku kroz inovativnu platformu koju su iz nule kreirali njegovi inženjeri.

Model, podsjetimo, funkcionira po principu da se telematski prikupljeni podaci strukturiraju i plasiraju s targetiranom namjenom kako bi klijenti, dominantno osiguravajuće kompanije, mogle kreirati personalizirane police osiguranja za svoje klijente.

Amodo je među rijetkima u Hrvatskoj koji svoje rješenje kreira samostalno od nule, a potom plasira u B2B segmentu/PD

Prvi privukao Porsche
Koliko je na europskom tržištu snažna pozicija Mumdžijeve kompanije najživopisnije oslikava podatak da je, i prije nego li je Porsche ušao u poslovne operacije s Rimcem (2018.) i Tomislavom Carom (2020.), taj njemački “bastion” autoindustrije angažirao Amodo da pomoću svoje tehnologije prilagodi proizvod osiguranja za vozače automobila tog slavnog brenda. Tu priča nije stala, Mumdžiev je na impresivan popis svojih klijenata na automotive tržištu ubrzo dodao i Daimler, BMW, Ford…

U industriji osiguranja najveći globalni “ulov” Amoda bila je suradnja s AIG-om za kojeg je tim Marijana Mumdžieva kreirao tehnologiju vozačke aplikacije “AIG on the Go”, globalno više puta proglašavanom najinovativnijim rješenjem Try Before You Buy i Pay How You Drive koncepta. Na hrvatskom tržištu osiguranja Amodo je debitirao partnerstvom s liderom – Croatia osiguranjem, koji je na temelju Amodo tehnologije kreirao inovativni digitalni proizvod – Laqo.

Dakle, nikog ne treba čuditi da je moćni CMT za glavnu lansirnu rampu ekspanzije Europom izabrao upravo Amodo. Istina, “skenirali” su Amerikanci i rivalske startupe, pa i vrlo ozbiljne kompanije u nekoliko europskih zemalja, ali kruna je, itekako zasluženo, završila u rukama hrvatskih inovatora. O značaju ove poslovne operacije Marijan Mumdžiev za Poslovni dnevnik kaže:

‘Najveće priznanje’
”Prodaja kompanije zaista je velik osobni uspjeh za svakoga. Međutim, ono što ovu prodaju čini osobito vrijednom je kalibar kupca. Činjenica da kompanija poput Cambridge Mobile Telematicsa, s tehnologijom nastalom na MIT-u te kapitalom Softbanka, smatra da je upravo Amodo taj koji će zapečatiti uspjeh CMT-a u Europi, najveće je priznanje koje je Amodo tim mogao dobiti.”

Mumdžiev nam je potom oslikao i širi značaj ove akvizicije. ”Dok se fintech scena godinama uspješno razvija u Hrvatskoj te ima niz kompanija koje su postigle zamjetan uspjeh, InsurTech scena je u regiji bila jako siromašna. S ovom akvizicijom očekujem ne samo jačanje CMT uspjeha u Europi, već i osnaživanje kompletne Insurtech scene u regiji”.

6

kontinenata dosegnuo je Amodo lansiravši 50 telematskih programa

‘Meka’ tehnoloških inovacija
Kako je signalizirao Mumdžiev, važna karika u ovoj operaciji je i činjenica da je CMT-u robustan rast, uključujući i europski proboj s Amodom, osigurala investicija teška pola milijarde dolara realizirana 2018. I to ni manje ne više nego od – Softbank Vision Fonda, najvećeg svjetskog investitora u mlade tehnološke kompanije, istog onog koji je Mati Rimcu lani u lipnju (doduše udružen s Goldman Sachsom) osigurao rekordnu investiciju od 500 milijuna eura.

No i razdoblje koje je prethodilo podršci glavnog globalnog tech investitora za CMT vrlo je zanimljivo. Temelji za osnivanje kompanije postavljeni su još 2004., kad su profesori MIT-a Hari Balakrishnan i Sam Madden na tom sveučilištu – svjetskom mekom tehnoloških inovacija, pokrenuli CarTel projekt u sklopu kojeg su mobilnim senzorskim sustavom prikupljali i analizirali podatke s mobilnih uređaja.

Uskoro su se povezali s taksi kompanijama u Bostonu, a cilj je bio “izmjeriti” uvjete na prometnicama grada uz tada posve nove telematskih metoda. Projekt dvojice MIT znanstvenika osvojio je nebrojene nagrade, a na temelju tog dostignuća Balakrishnan i Madden 2010. pokreću CMT, udruženi s uglednim američkim menadžerom Billom Powersom.

Upravo je Powers, CEO CMT-a, jasno naznačio zašto je Amodo ono što treba najpotentnijoj kompaniji “telematic service” scene: ”CMT jača domete u Europi preuzimajući Amodovo masivno tržišno znanje i duboke poslovne veze te udvostručujemo naš europski tim na 100 profesionalaca kako bismo omogućili što većem broju kompanija i organizacija na tom tržištu da spoznaju nevjerojatne benefite telematike – spašavajući pritom živote na prometnicama”.

Kako vidite Amodo za nekih pet do 10 godina’, pitala sam u intervjuu Mumdžijeva u vrelo ljeto 2021. godine. ”Apsolutno kao lidera u ovoj industriji, europskog top igrača”, rekao je samouvjereno. Vizionarski.

Revolucija u osiguranju

Amodovi inženjeri razvili su platformu pomoću koje telematikom, koja kao senzore koristi mobilne uređaje, prikupljaju, analiziraju i potom oblikuju gomile podataka o korisnicima osiguravateljskih usluga i njihovoj vožnji, kako bi ih potom “preveli na jezik” koji osiguravateljima omogućava kreiranje personaliziranih proizvoda po mjeri pojedinog korisnika.

Komentirajte prvi

New Report

Close