“Subvencije nisu dovoljne, trebamo paket mjera za poticanje korištenja e-vozila”

Autor: Darko Bičak , 31. svibanj 2021. u 22:00
Hrvoje Radoš, predsjednik Uprave ALD Automotive Hrvatska/JOSIP REGOVIĆ/PIXSELL

Treba razmotriti porezne olakšice poput mogućnosti odbitka PDV-a u cijelosti kod nabave e-vozila.

Električna vozila su danas sasvim uobičajeni izbor za kupce i korisnike novih automobila, a sve se više radi na uklanjanju “prepreka” koje ipak još sprečavaju masovnu elektromobilnost, među kojima su, bar kad je o domaćem tržištu riječ, visoka cijena e-vozila, njihov ograničeni doseg te često problematična infrastruktura punionica.

S druge strane, upravo danas Rimac Automobili predstavljaju svoj “hypercar”, nov električni automobil nastao upravo u Hrvatskoj. Kakvo je stanje na domaćem tržištu, posebno u segmentu poslovnih korisnika, analizira Hrvoje Radoš, predsjednik Uprave ALD Automotive Hrvatska

Elektromobilnost je u Hrvatskoj prema svim statistikama još na niskim granama. Smatrate li da su infrastruktura i ostali uvjeti postali zadovoljavajući da bi se električna vozila koristila i masovnije za poslovne svrhe?

Kad se osvrnemo na veće države od Hrvatske, vidimo koliko se značajno infrastruktura već razvila, pa možemo očekivati da će se jednaki razvoj dogoditi i u Hrvatskoj. Naša analiza pokazala je da je infrastruktura spremna za e-mobilnost, dakle treba raditi na razvoju svijesti o prednostima e-vozila.

Velik broj ljudi ne zna da broj punionica raste iz dana u dan i sve su brže i naprednije. Postoji i mogućnost za postavljanje punionice u tvrtki ili kod kuće, što još više pojednostavljuje proces punjenja.

Svakodnevno se razvijaju novi modeli vozila koji imaju napredniju karakteristike, poput naprednije baterije te sukladno tome u ALD-u pratimo trendove i ponudu prilagođavamo potrebama tržišta.

Do sada su EV najintenzivnije koristili samo neki taksi operateri, a što je moguće zbog njihove prirode posla. Ima li još nekih sektora?

Pogrešna je percepcija da su EV isključivo za ‘nekog’ i za određeni sektor. Neovisno o načinu vožnje, infrastruktura i razvoj nude velik izbor modela i očekuje se da će se s vremenom električna vozila koristiti jednako kao i konvencionalna. Možda su ograničenja postojala kad je bilo malo vozila na tržištu i vrlo nizak domet, a danas vidimo da domet raste i vozila se prilagođavaju suvremenim potrebama.

Električna vozila se nikako neće ograničavati na određene sektore, nego su prikladna za sve korisnike.   Dakle, svi ih možemo koristiti, samo treba educirati korisnike što će dovesti do mijenjanja navika i razvoja svijesti. U usporedbi s električnim vozilima, konvencionalna vozila imaju kraći tijek uporabe.

Kako ocjenjujete poticaje koje država osigurava za kupnju EV? Da li je to pravi model koji će dovesti do željene penetracije?

Svaki poticaj je dobrodošao i podržavamo ideju. Pogledamo li druge zemlje Europe, glavni pokretač je upravo država kroz razne benefite.

Smatramo da ima prostora za još više poticaja, po uzoru na brojne druge države EU i to ne samo kroz financijski poticaj odnosno subvenciju nego i kroz druge porezne olakšice koje vidimo u Uniji, kao što su mogućnost odbitka PDV-a u cijelosti kod nabave e-vozila ili drukčijeg obračuna davanja u naravi kod korištenja službenog vozila u privatne svrhe.

Smatram da se mora donijeti paket mjera koje će kontinuirano motivirati korisnike na korištenje električnih vozila, a ne samo jednom u godini kroz financijsku subvenciju pri kupnji.

Također, trenutno se subvencije ne odnose na nabavu vozila putem operativnog leasinga, što po nama nije dobro rješenje. Nabava se ne bi trebala ograničavati ovisno o modelu kupnje, odnosno mehanizmu nabave, jer je krajnji cilj poticati ukupan broj električnih vozila na našim cestama, a ne fokusirati se na način na koji smo taj cilj ostvarili.

Primjerice, ako neka tvrtka ima 400 vozila, i u tom pogledu značajno zagađuje okoliš, ona s trenutno dostupnom subvencijom može zamijeniti svega nekoliko vozila.

Treba imati na umu da velike uspješne tvrtke ne donose odluku o korištenju električnih vozila samo iz financijskog aspekta, već i uzimajući u obzir brigu i odgovornost za okoliš. U ALD-u, svojim klijentima pružamo cjelovitu uslugu za električna vozila, jednako kao i za konvencionalna.

Upravo kroz cjelovitu podršku i edukaciju pridonosimo tome da sve veći broj tvrtki prepozna električnu mobilnost kao mobilnost budućnosti.

Trenutno imamo oko 1500 električnih vozila, a Energetska strategija predviđa da bi ih do 2050. trebali imati 750.000. Je li to realno?

Teško je bilo što predvidjeti, no promatrajući trendove iz naše Grupe u europskim državama, primjećujemo kako potražnja za električnim vozilima značajno raste te se nadamo da će se takav trend i nastaviti. Kako bi se spomenuta očekivanja ispunila ili premašila, potrebna je promjena svijesti.

Brojne auto kuće i drugi akteri u industriji počinju ukidati proizvodnju vozila s dizelskim motorima te se preusmjeravaju na električna vozila kao održiviju i dugoročno isplativiju opciju mobilnosti.

Kakav je općenito interes tržišta za električna vozila u Hrvatskoj?

Iako je e-mobilnost i dalje novitet, u posljednjih nekoliko mjeseci primijetili smo kako se među klijentima budi svijest i potreba za električnim vozilima, hibridima i plug-in hibridima, odnosno kako ih sve više tvrtki odabire.

Tržište trenutno najveći interes pokazuje za plug-in hibride, a nešto manje za potpuno električna vozila. Takav trend možemo promatrati kao određeni fenomen prilagodbe, odnosno kao prijelaznu fazu ka čistoj e-mobilnosti o kojoj brojni korisnici i dalje nisu dovoljno informirani.

S partnerima i dobavljačima, u ALD-u prvenstveno radimo na educiranju korisnika koje upoznajemo s vozilima i svim mogućnostima e-mobilnosti.

Kako se sektor u kojem vi djelujete snašao u korona krizi, i kakva je konkretno vaša pozicija i planovi?

Vjerujem da je svaki sektor, pa tako i financijski u kojem posluje ALD, na neki način osjetio utjecaj pandemije. Iako su se uvjeti poslovanja promijenili, mi smo uspješno zadržali trend rasta.

U organizacijskom i operativnom dijelu poslovanja, najveći je izazov bio zadržati razinu usluge. U posljednje smo tri godine bili usmjereni na digitalizaciju i optimizaciju procesa, stoga smo spremni na prilagodbu u radu pa naši klijenti nisu osjetili promjenu.

Kao i u posljednjih nekoliko godina, ulaganjem u digitalne mogućnosti i električna vozila te unaprjeđenjem usluga operativnog leasinga i upravljanja voznim parkovima, radimo na tome da budemo prepoznatljivi po inovativnosti i ostanemo lider u uslugama e-mobilnosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close