Rasco e-čistilicom Lynx Charge kreće u osvajanje globalnog tržišta

Autor: Darko Bičak , 13. listopad 2021. u 22:00
Ivan Franičević, predsjednik Uprave Rascoa/JOSIP REGOVIĆ/PIXSELL

Iako je električna verzija čistilice za održavanje urbanih komunalnih površina duplo skuplja od dizelske, očekuje se pad cijena i rast tog segmenta.

Nakon što su prije dvije godine predstavili inovativnu samohodnu čistilicu Lynx, iz tvrtke Rasco iz Kalinovca kod Đurđevca su jučer ‘urbi et orbi’ predstavili i električnu verziju ove komunalne čistilice pod brendom Lynx Charge.

Kako je pojasnio Ivan Franičević, predsjednik Uprave Rascoa, projekt Lynx osmišljen je 2016. godine, realizacija je krenula godinu dana kasnije, a u startu je bio razvijan kroz dizelsku i električnu varijantu.

Hrvatska pamet

“Lynx Charge ima gotovo sve sustave koje ima i električni automobil, što ga čini izrazito složenim proizvodom, a to se odražava i na njegovoj cijeni koja je duplo veća nego u dizelskoj varijanti – oko 200 tisuća eura. Na njegovom smo razvoju radili tri godine i on je zajedno s dizelskom verzijom, kruna 30-godišnjeg rada kompanije.

Ova hrvatska inovacija napravljena je u suradnji Rascoa i zagrebačkog Fakulteta elektrotehnike i računarstva. Mi ćemo ga kroz našu distributivnu mrežu ponuditi na više od 40 tržišta svijeta, no bilo bi nam drago da prednosti ovakvog ekološkog vozila prepoznaju i hrvatske komunalne službe“, kazao je Franičević.

Inovacija je sufinancirana sredstvima iz Europskog fonda za regionalni razvoj i to u iznosu od 14 milijuna kuna. Od električne verzije očekuju još više budući da tržište ekoloških vozila raste brže od onih koje pokreću fosilna goriva.

Lynx Charge/JOSIP REGOVIĆ/PIXSELL

Franičević ističe da trenutno potražnja za ovakvim vrstama vozila, pogonjeno svim vrstama goriva, iznosi globalno oko 2000 komada godišnje, a već naredne godine se očekuje da minimalno 30 posto ove brojke bude vezano uz električna vozila.

“Već sada ima zemalja poput Nizozemske i Danske koje zabranjuju nabavku komunalne opreme pogonjene fosilnim gorivima te će se taj trend širiti. Kako je Rasco jedan od lidera ove tehnologije, očekujemo da ćemo u narednom razdoblju zauzeti oko 20 posto toga tržišta.

100

e-čistilica očekivana je godišnja isporuka čime bi zauzeli 20 posto svjetskog tržišta

Iako je o nekim kapacitetima teško sad govoriti, jer će se oni prilagođavati kroz investicijski ciklus potražnji, bili bismo zadovoljni kad bi narednih godina isporučivali po 100 vozila godišnje”, istakao je Franičević. Dodaje da ove godine očekuju isporučiti oko 60 Lynxova.

Baterija električnog Lynxa kapaciteta 72,5 kWh omogućava rad kroz cijelu radnu smjenu bez potrebe za punjenjem. Konkretno, vozilo ima autonomiju od 6,5 do 7,5 sati rada, a punjenje traje 2-3 sata na bilo kojem punjaču.

Čistilica se kreće pomoću elektromotora maksimalne snage 55 kW, a još dva elektromotora snage 18,5 i 11,5 kW služe za pogon usisnog sustava i ostalih funkcija vozila. Sve je to integrirano u kompaktno vozilo dužine 4,5 i širine samo 1,3 metara, a samo vozila je teško nešto više od četiri tone.

Prema procjene samog prizvođača, a temeljem iskustva i testova kupaca, rok amortizacije dizelske verzije Lynxa je 3-4 godine, a električnog 7-10 godina. Očekivni životni vijek Lynx Chargea je 10 godina, a u Kalinovcu već imaju i projekte za reotkupo i reciklažu isluženih vozila Lynx Charge i njihovih baterija.

Novo vozilo na vodik

Iz Rascoa navode da su već krenuli u razvoj jednog još sofisticiranijeg, i nešto većeg, vozila iste namjene, a koji će se također razvijati na više platformi – primarno na dizel, ali istovremeno u električnoj verziji te onoj na vodik.

O konkretnim rokovima kada bi ta vozila, posebice ono na vodik, trebalo ugledati svjetlo dana, u Rascou za sad još ne žele spekulirati. Rasco inače proizvodi 80-ak različitih proizvoda za zimsko i ljetno održavanje svih vrsta prometne infrastrukture – od autocesta, preko brzih cesta i urbanih sredina pa sve do šumskih putova i vodotokova.

Njihovi pogoni u Kalinovcu kod Đurđevca i u Senti u Vojvodini zapošljavaju više od 400 ljudi. Na lokalnoj razini žele biti jedan od pokretača razvoja sjeverozapadne Hrvatske, a s druge strane im je cilj postati najveći proizvođač komunalne opreme u Europi.

Komentirajte prvi

New Report

Close