Iako digitalizacija sve više mijenja maloprodaju, manji i praktičniji formati poput Studenca pokazuju da trgovine koje poznaju svoju zajednicu i reagiraju na njezine potrebe imaju svijetlu budućnost. Naime, kvartovske trgovine pokazuju da fleksibilnost i blizina kupcima čine njihov format održivim i relevantnim za budućnost. Takve trgovine, osim što su mjesta za nabavu svakodnevnih namirnica, dio su lokalne zajednice, prostor u kojem susjedi razmjenjuju vijesti, gdje se osjeća puls kvartova i gdje se svakodnevni život olakšava prisutnošću trgovine koja je uvijek pri ruci.
Upravo ta kombinacija praktičnosti, osobnog pristupa i prilagodljivosti lokalnim potrebama čini ovakav format trgovine otpornim na promjene i sve značajnijima u maloprodajnom ekosustavu, unatoč dominaciji velikih lanaca i online kanala. Studenac, s više od 1.400 trgovina diljem Hrvatske, predstavlja najrasprostranjeniji maloprodajni lanac u zemlji. Njegov poslovni model temelji se na fleksibilnom formatu, što omogućuje brzu prilagodbu različitim tržištima i potrebama zajednice.

Regionalni rast
Studenac je osnovan prije gotovo 35 godina, a u svom današnjem obliku posluje sedam godina. Naime, od tada raste s vizijom da posluje van granica Dalmacije, pa uskoro počinje otvarati vlastite trgovine i preuzima lokalne i regionalne lance trgovina u Istri, Zagrebu i diljem Slavonije te postaje jedini nacionalni lanac kvartovskih trgovina. Tijekom tog vremena, tvrtka je prošla značajnu transformaciju, šireći svoju prisutnost na nacionalnoj i regionalnoj razini. Danas, Studenac nije samo trgovina u kvartu nego ključni igrač na hrvatskom maloprodajnom tržištu, s ambicijama širenja izvan granica zemlje.
Prema podacima s kraja 2024. godine, Studenac je upravljao s 1.443 trgovine. Veličina mreže trgovina u prethodnoj godini bila je rezultat otvaranja vlastitih lokacija te preuzimanja zagrebačkog lanca Decentia i slovenskog lanca Kea, kao prvog koraka Studenca prema poslovanju van granica Hrvatske. Ovaj rast rezultat je strateških ulaganja, prilagodbe tržištu i stalnog fokusa na potrebe kupaca.

Fleksibilni format
Jedna od ključnih prednosti Studenca je fleksibilnost njegovog formata. Trgovine su uglavnom manje od 400 četvornih metara, što omogućuje brzu prilagodbu različitim lokacijama.
Ovaj pristup omogućuje otvaranje trgovina u manjim sredinama, urbanim područjima, ali i specifičnim lokacijama poput kampova, festivala ili sportskih događanja. Primjer toga je pop-up trgovina Studenca na osječkom kupalištu Kopika, a posebno se ističe sudjelovanje na festivalu Ultra Europe, kada je prvi put jedna trgovina bila smještena unutar festivalske zone. Time je potvrđena filozofija da je Studenac doista uvijek blizu kupcu, gdje god se on nalazio. Čak tri tisuće posjetitelja dnevno kupovali su u pop-up trgovini na festivalu najčešće bočice vode, svježe i ukusne hot-dogove i higijenske potrepštine, što je potvrdilo da je ovakav format trgovine i na najvećem glazbenom spektaklu u Hrvatskoj bio pun pogodak.
Ova fleksibilnost također omogućuje Studencu da bude prisutan u manjim mjestima. U gotovo 100 mjesta u Hrvatskoj, Studenac je jedina trgovina koja radi čitavu godinu, pružajući tako neophodnu uslugu lokalnoj zajednici.
Suradnja s lokalnim zajednicama i kontinuirano unapređenje ponude
Studenac aktivno surađuje s lokalnim proizvođačima i malim dobavljačima, čime doprinosi razvoju zajednica u kojima posluje. Osim što kupcima omogućuje pristup kvalitetnim lokalnim namirnicama, ovakve suradnje jačaju lokalno gospodarstvo i grade dugoročne odnose na temelju povjerenja i zajedničkih interesa.
Ponuda se prilagođava različitim tipovima kupaca – u manjim mjestima gdje često nema niti pekarnice u neposrednoj blizini, kupci mogu pronaći svježe pečen kruh i druge pekarske proizvode, dok se u urbanim sredinama naglasak stavlja na praktičan to go/ready to eat asortiman, uključujući i popularne kave za van.

Logistička mreža
S obzirom na rasprostranjenost svoje mreže, Studenac je svjestan važnosti učinkovite logistike. Mali formati trgovina često nemaju velike skladišne prostore, što znači da su učestalije dostave ključne za održavanje opskrbe. Studenac je prepoznao ovu potrebu i ulagao u logističku infrastrukturu kako bi podržao svoj rast.
Jedan od značajnih koraka u tom smjeru bilo je ulaganje od više od 10 milijuna eura u opremanje novog logističko-distributivnog centra u Velikoj Gorici. Ovaj centar, površine veće od 36.000 četvornih metara, omogućit će dnevno slanje više od 2.400 paleta robe za trgovine diljem zemlje. Uz to, otvaranje ovog centra rezultirat će s oko 500 novih radnih mjesta, čime će se dodatno ojačati lokalna zajednica i gospodarstvo.
Pokazatelj važnosti učinkovite logistike tijekom čitave godine je i opskrba otoka, gdje Studenac ovisi o pouzdanoj infrastrukturi i redovitim brodskim linijama. Tijekom uobičajenih mjeseci na otoke poput Brača, Hvara, Visa, Šolte, Korčule i Lastova isporučuje se između 2.000 i 3.000 paleta robe mjesečno, dok se u špici sezone, tijekom srpnja i kolovoza, ta brojka udvostručuje na 4.500 do 6.000 paleta, osiguravajući kontinuitet ponude i u najzahtjevnijim uvjetima.
Model budućnosti
Studenac je primjer kako kvartovska trgovina može rasti i prilagoditi se promjenjivim tržišnim uvjetima. Njegov poslovni model temeljen na praktičnosti, fleksibilnosti, prilagodbi lokalnim potrebama i ulaganjima u logistiku omogućio mu je da postane lider na hrvatskom maloprodajnom tržištu po broju trgovina. Pred godinom u kojoj će obilježiti 35 godina postojanja, Studenac je dokazao da mala trgovina može imati veliki utjecaj na zajednicu i tržište.
* Sadržaj omogućio Studenac
