Perjanice teške 18 milijardi kuna?

Autor: Suzana Varošanec , 16. listopad 2018. u 15:55
Tri najveće kompanije su, očekivano, iz Istre: Valamar, Plava Laguna i Maistra/Jurica Galoić/PIXSELL

Prošlogodišnja neto dobit najjačih hotelijerskih tvrtki ukupno iznosi 724,5 mil. kn, a najveća je Valamarova.

Kontinuirani rast turističkog sektora s velikim utjecajem na BDP (lani 9,5 mlrd. eura prihoda), potvrđen i kroz prošlogodišnje brojke u vidu 12,7% više  posjeta turista (17,4 milijuna) i 10,6% rasta broja noćenja (86 milijuna), prati i porast smještajnih kapaciteta, i to na 1,2 milijuna kreveta u 2017.

Od ukupno 7946 objekata, udio hotela i aparthotela iznosi 9,1%, a od tog posluje 44% hotela s tri zvjezdice te 41% a četiri. U hotelskoj industriji djeluje 1076 registriranih tvrtki koje su lani ostvarile 14 mlrd. kuna poslovnih prihoda, s time da su tri najveće, prema Mazarsovoj analizi "Turizam i hotelska industrija u Hrvatskoj", očekivano, iz Istre i drže 23,51% udjela u poslovnim prihodima: to su Valamar Riviera, Plava Laguna (uključeni prihodi pripojenog Istraturista) i Maistra.

U analizirane kompanije po značaju su uvrštene i Arena Hospitality Group te Solaris, a pokazuje se da ostvaruju prosječnu EBITDA maržu od 35%. Najveću maržu bilježe Solaris i Plava Laguna (39%), najmanju Arena Hospitality Group (29,7%) te prosječnu Valamar i Maistra. U odmjeravanju snaga između glavnih konkurenata, benchmarking turističkih operacija, proizvoda i usluga ukazuje na zanimljive razlike kod povrata na uloženi kapital (ROIC). Ovo je jedan od ključnih pokazatelja, navodi Andrija Garofulić iz Mazarsa, a u prosjeku se kreće na razini od 7,1%. Rekorder u 2017. je Maistra (12,7%) s najvećim povratom, a slijedi Plava Laguna s 9,3%.

Najmanji povrat je Solarisov (1,6%), dok su i Valamar s 5,6% i Arena Hospitality Group sa 6% ispod razine prosjeka. Garofulić, koji je u Mazarsu zadužen za područje financijskog savjetovanja, ističe da je moguće da je rezultat Arene Hospitality grupe logičan u kontekstu prikupljenog dodatnog kapitala u okviru IPO-a, a koji vjerojatno još nisu uspjeli u potpunosti plasirati u poslovne operacije koje generiraju operativnu dobit društvu. S druge strane, s aspekta Valamara i Solarisa, smatra da su rezultati pod utjecajem značajnih investicijskih ciklusa koje ova društva poduzimaju već par godina, a koji su vjerojatni uzrok niskog povrata na investirani kapital.

Samim time, logično je za očekivati da bi takve investicije trebale prikazati pravi utjecaj na povrat i profitabilnost kroz period od dvije – tri godine. Garofulić skreće pozornost i na dio analaze koji se bavi omjerom financijskih obveza i EBITDA, a koja prosječno iznosi 2,9x. Maistra bilježi najmanji broj godina povrata (0,57x), a od analiziranih najveći ima Solaris – 4,61x, što je posljedica visokih investicija u proteklih nekoliko godina, a blizu su Arena Hospitality Group (4,32x) i Valamar (3,5x).

Što se izvora kapitala za ulaganja tiče – u prosjeku je 57% imovine financirano iz kapitala vlasnika, Maistra i po tome prednjači jer čak 72% imovine financira iz vlastitih izvora. Na temelju Mergermarket baze podataka o provedenim transakcijama za hotelska društva u CEE regiji od 2013. do kolovoza 2018., navode, EBITDA multiplikator u turističkom sektoru iznosi prosječnih 9,8x i implicitne operativne vrijednosti vlasničkog kapitala bi po toj formuli bile sljedeće: u Valamaru 5,9 mlrd kn, u Maistri 3,9 mlrd kn, u Plavoj Laguni 4,2 mlrd kn, u Arena Hospitality Group 2,1 mlrd kn i u Solarisu 1,5 mlrd. kn.

Ipak, trebalo bi detaljno analizirati usporedive transakcije i kompanije u uzorku kako bi se došlo do konkretnijih zaključaka o vrijednosti hrvatskih turističkih društava. Prošlogodišnja neto dobit ovih tvrtki ukupno iznosi 724,5 mil. kn, a najveća je Valamarova (245,1 mil. kn). U ovoj sezoni prihodi rastu, no Garofulić ističe da je po dostupnim informacijama to prvenstveno rezultat porasta cijene po iznajmljenoj sobi, a ne samog organskog rasta broja noćenja.

Komentirajte prvi

New Report

Close