Čelnici PIA CRO-a ekskluzivno o uzletu na globalnom tržištu: Krize nema, lideri autoindustrije napunili knjige narudžbi

Autor: Marina Biluš , 21. studeni 2022. u 11:30
Direktor PIA Automation Croatije Matjaž Žižmond i COO Marin Bilandžija/S. Midžor/PIXSELL

”Ono što vam smijemo reći stoga je samo vrh sante svega što radimo”, otvoreno mi priznaje Matjaž Žižmond, direktor PIA Automation Croatia koji je sa svojom desnom rukom, direktorom inženjeringa i prokuristom Marinom Bilandžijom ekskluzivno za Poslovni dnevnik govorio o “čudima” koje za globalno automobilsko tržište nastaju na hrvatskom tlu, a da toga šira javnost, pa ni sama poslovna scena, uopće nisu bili svjesni.

Kompanija PIA Automation Croatia (PIA CRO) prije tjedan dana otvorila je novi kompleks u Sesvetskom Kraljevcu, a svečanost je održana usred jedne od dvije nove proizvodne hale.

No da ste u nju poželjeli zakoračiti desetak dana prije, bilo bi kao da se pokušavate probiti u Fort Knox – neizvedivo. U to su vrijeme eksperti ove kompanije demontirali proizvodnu liniju koju su kreirali ekskluzivno za ZF – jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobilskih komponenti.

Na njoj će se ubuduće proizvoditi jedan od krucijalnih dijelova za nova Daimlerova vozila. I to je zapravo sve što o tome smijemo znati. Ugovori o tajnosti koje PIA Croatia ima sa svojim kupcima, odreda najmoćnijim imenima svjetske autoindustrije, toliko su rigorozni da nam i sam direktor priznaje: Milosti nema!

Inovacije koje ovi hrvatski stručnjaci primjenjuju u dizajniranju automatiziranih linija u autoindustriji od izrade dijelova, sklapanja, testiranja, a potom i puštanja u pogon kod klijenta, toliko su tržišno značajne da bi bilo suludo očekivati kako će ijedan od njemačkih premium auto brendova za koje rade dopustiti čelnicima PIA-e da bilo kome otkriju kako se proizvodi dijelovi za njihove najpotentnije modele.

94

posto iznosi trenutna produktivnost zaposlenika u pogonima PIA Automation Croatije

”Ono što vam smijemo reći stoga je samo vrh sante svega što radimo”, otvoreno mi priznaje Matjaž Žižmond, direktor PIA Automation Croatia koji je sa svojom desnom rukom, direktorom inženjeringa i prokuristom Marinom Bilandžijom ekskluzivno za Poslovni dnevnik govorio o “čudima” koje za globalno automobilsko tržište nastaju na hrvatskom tlu, a da toga šira javnost, pa ni sama poslovna scena, uopće nisu bili svjesni.

Ipak, ugovori o tajnosti nisu glavni razlog zbog kojeg je poslovanje PIA Croatije prošlo ispod radara. Kao hrvatski ogranak globalne grupacije PIA Automation, protekle se dvije godine intenzivno razvijala maltene u tišini zato što je vlasnik ovog velikog svjetskog biznisa Ningbo PIA Automation Holding pripremao izlazak na šangajsku burzu, pa su pravila koja prethode IPO-u i hrvatskoj tvrtki nametala svojevrsnu anonimnost.

Više od 80 posto projekata koje PIA CRO odrađuje vezano je za proizvodnju električnih vozila/S. Midžor/PIXSELL

No, nakon što se u travnju na burzi izlistalo oko 25% dionica, te je sam proces oko IPO-a završio, PIA je u Hrvatskoj napokon mogla iskoračiti pod “svijetla reflektora”.

A da im svjetla biznis scene pripadaju govori i podatak da će uskoro u Sesvetskom Kraljevcu početi kreirati dvije nove proizvodne linije za dva rivalska naručitelja, oba punokrvna igrača globalnog automotive svijeta. I tu se vraćamo na bezuvjetnu diskreciju. Prostori u kojima će na krajnjem istoku Zagreba nastajati te proizvodne linije neprobojno će se odijeliti i zatvoriti kako naručitelj ne bi doznao ili “provirio” što radi onaj drugi.

Nema govora za koga se radi, što se radi… Fotografiranje je strogo zabranjeno, a svaka hala ima impozantan broj kamera koji pokrivaju apsolutno sve kuteve pogona, tako da se sve može nadgledati 24/7″, precizira Žižmond, a Bilandžija dodaje:

“Ne smijemo reći ni koji je konačni proizvod ni u koji će model automobila biti ugrađen.” No, kako bi ova novinarska priča bila istinski vjerodostojna, autorica teksta imala je priliku vidjeti neke podatke koji dokazuju da u PIA Croatiji “ne prodaju maglu” kad kažu da rade za elitu autoindustrije. Međutim, kako člankom ne bismo narušili njihovo poslovanje i odnose s partnerima, i Poslovni dnevnik te će detalje tretirati kao poslovnu tajnu koju ni pod kojim uvjetima neće razotkriti trećim stranama.

S druge strane, čelni ljudi PIA Croatije dokazuju da je, bespogovornoj tajnovitosti prema van unatoč, transparentnost prema zaposlenicima jednako bespogovorna. Prikazujući mi prezentaciju mjesečnih sastanaka s djelatnicima, postaje jasno da svaki od trenutno 80 zaposlenih do u zadnji cent zna kakvo je stanje njihovih narudžbi, koji su targeti, što je od njih realizirano, a gdje eventualno zapinje.

PIA Croatia do 2025. planira imati čak 300 do 350 djelatnika/S. Midžor/PIXSELL

“Naš je moto – nema zvijezda u firmi. To su naše kompanijske vrijednosti koje su krucijalne u industriji koja od ljudi zahtijeva izuzetnu stručnost, preciznost i posvećenost. Inovacije industrije 4.0, kojoj mi svakako pripadamo, podrazumijevaju maksimalnu obučenost i ekspertizu, ali i socijalnu komponentu – odnos prema radu i korporativnu kulturu koja je maltene jednako važna kao i stručnost.

Ako stvari odmah ne posložimo tako, u trenutku kada posao nabuja do neslućenih razmjera, a hoće, imat ćemo kaos. A to nije opcija”, objašnjava Bilandžija koji je više od 30 godina talio inženjersko iskustvo u 40 zemalja po cijelom svijetu, a danas je u PIA Cro zadužen za ono ključno – odnos s djelatnicima i osiguravanje da u pogonima sve štima u mikron.

“Da, kreiranje automatiziranih industrijskih linija novog doba kakve mi proizvodimo znači da se komponente montiraju s preciznošću koja se mjeri mikronima”, pojašnjava.

A kako naći kadrove primjerene za takvu lasersku preciznost? E, tu dolazimo do detalja koji je ovoj kompaniji danas apsolutni prioritet.

‘Learning by doing’
“Ovaj tip industrije u Hrvatskoj nije baš razvijen i kadrovi koji imaju know-how za tako tehnološki naprednu proizvodnju iznimno je teško naći. Zato nam je toliko važno da, kad prepoznamo ljude koji su u tom smislu potencijal, oni narednih godinu dana kreću s edukacijom kroz PIA Akademiju po principu – learning by doing”, objašnjava direktor precizirajući kako njihovi zaposlenici moraju baratati znanjima koja su izuzetno široka jer svaki kupac ima svoje standarde koje treba naučiti i usavršiti.

A pogreške se ne opraštaju. Jer izaslanstva naručitelja, najveći eksperti svjetske autoindustrije, redovno na terenu u samim pogonima PIA Croatije ispituju kako napreduje posao.

“Kada vam dođu eksperti njemačkog premium auto brenda, kao da imaju laserski vid. ‘Skeniraju’ cijeli pogon par minuta i odmah vide – sve”, slikovit je Bilandžija koji napominje da je, zbog izuzetne osjetljivosti visokotehnoloških komponenata proizvodnih linija, i najmanje zrnce prašine u pogonu nedopustivo.

“Zato sve što se radi mora biti osmišljeno, pedantno, uredno i vrhunski precizno. Ne može svatko ovo raditi”, nadovezuje se Žižmond.

Upravo je zato jasno zašto je otkrivanje talenata i zapošljavanje onih s potencijalom za takvu proizvodnju PIA Croatiji broj jedan na “to do” listi za osiguravanje daljnjeg razvoja.

Kreiranje automatiziranih industrijskih linija novog doba znači da se komponente montiraju s preciznošću koja se mjeri mikronima/S. Midžor/PIXSELL

“U protekle dvije godine Matjaž i ja iskoristili smo sve poslovne pa i privatne kontakte u industriji kako bismo našli ljude koji bi mogli odgovarati tako specifičnoj proizvodnji. U samom startu smo skučeni jer u Hrvatskoj postoje možda dvije firme koje imaju gotov kadar kakav nama treba.

No, budući da smo se nadljudski trudili da onima koje dovedemo osiguramo najpoželjniju moguću radnu sredinu, edukaciju i mogućnosti za razvoj karijere, sami zaposlenici počeli su nam predlagati kandidate za zaposlenje, što se pokazalo izuzetno uspješnim.

One koji nam preporuče nekog kvalitetnog dodatno nagrađujemo, jer nema ništa bolje nego imati zadovoljnog radnika”, priča Bilandžija napominjući kako se princip takvog odnosa sa zaposlenicima pokazao kao pun pogodak i u statistici prema kojoj je ukupna produktivnost djelatnika u hrvatskim pogonima za naše tržište gotovo frapantnih 94 posto.

Iz PIA-e stoga pozivaju sve one koji imaju početna znanja i žele raditi za vrh automotive industrije, da im se jave. A koliko je “glad za kadrom” u fokusu ocrtava i podatak da PIA Croatia do 2025. planira imati čak 300 do 350 djelatnika. Iduće godine startat će s njih 90-ak da bi krajem 2023., bude li sve po planu, trebali doseći brojku od 120 ljudi.

A oni, uvjeravaju čelni ljudi PIA Croatije, ne trebaju strahovati od krize koja većini industrija neminovno prijeti u 2023. Knjige narudžbi za iduću su godinu pune, a ugovoreni projekti na razini matične kompanije PIA Austria već dosežu 90 milijuna eura, od kojih će znatan dio završiti upravo u hrvatskim pogonima.

Među njima su linije za neke od najiščekivanijih automobilskih premijera, no i to ostaje u sferi poslovne tajne. Nije zgorega napomenuti da je kompanija kompletan ovogodišnji projektni target premašila još u listopadu.

Recesija ih, očito ne brine. Zvuči prepotentno? Ali – nije. Jer više od 80 posto projekata koje ova kompanija odrađuje vezano je za proizvodnju električnih vozila. A kako je ona postala “biti ili ne biti” za sve globalne igrače, niti jedan od njih ne može si u žestokoj konkurenciji dopustiti usporiti ulaganja u elektromobilnost.

E-vozila, ali i baterijski paketi
“Naši glavni kupci u sljedeće barem dvije godine ne misle usporiti investicije u e-mobility, to se vidi i po našim ugovorenim projektima, što znači da za nas usporavanja nema. Posve suprotno”, otkriva Žižmond.

A gdje se tako propulzivni vide za pet godina? “Vidim kako nas je barem 300 i radimo projekte kakve se dodjeljuju ograncima PIA-e po cijelom svijetu. Nismo samo u mehanici i powertrainu već kompletno u ‘new electric vehicles’ i baterijskim paketima te surađujemo s kompanijama poput Rimca.

Ono što oni misle dizajnirati i raditi – mi smo ti koji mogu i znaju pripremiti linije na kojima će to proizvesti. Cilj je biti jedan od glavnih partnera naših klijenata koji imaju tvornice u ovom dijelu Europe”.

Komentirajte prvi

New Report

Close