Eko test i nove tehnologije pridonose smanjenju štetnog utjecaja na okoliš

Autor: Promo , 15. rujan 2021. u 22:00
Foto: PD

Ovo ispitivanje danas je neophodno i očekivano će se usavršavati u skladu s napretkom tehnologije.

Periodičnom kontrolom ispušnih plinova utvrđuje se jesu li sastav ispušnih plinova i pojedine značajke ispuha još uvijek dopuštenim granicama koje je propisao proizvođač vozila, odnosno zakonodavac i tijekom eksploatacije vozila.

Popularni naziv tog ispitivanja je eko test, koji se obavlja u sklopu redovnog tehničkog pregleda vozila pogonjenih benzinskim i dizelskim motorima. Osim brige za što čišću okolinu, eko test ima zadatak upozoriti svakog vlasnika na eventualne nepravilnosti izgaranja goriva u motoru vozila, koje mogu imati za posljedicu povećanu potrošnju goriva i nastanak skupih kvarova.

Primjerice, kod benzinskih motora s reguliranim katalizatorom nakon što motor postigne radnu temperaturu propisanu od strane proizvođača, analizatorom plinova mjere se ispušni plinovi na povišenom broju okretaja (najčešće u rasponu 25003500 min1), a zatim na praznom hodu…

Na praznom hodu se provjerava količina ugljičnog monoksida, dok se kod povišenog broja okretaja, uz količinu ugljičnog monoksida provjerava i tzv. „lambda vrijednost“ kojom se provjerava rad lambda sonde i sustava regulacije ubrizgavanja goriva.

Lambda sonda je važna za ubrizgavanje goriva i zraka u motoru, jer ono ovisi o podatku količine kisika u ispušnim plinovima, koji se u kanalima katalizatora kemijskim procesima pretvaraju u neškodljive.

S druge strane, kod vozila s dizelskim motorom imamo DPF, filter koji smanjuje ispuštanje iznimno sitnih i po zdravlje opasnih čestica čađe. Učinkovitost DPF-a je toliko velika da njegovo oštećivanje ili izgrađivanje s vozila drastično povećavaju zagađivanje okoliša jer jedno vozilo s oštećenim ili izgrađenim DPF-om zagađuje okoliš kao nekoliko tisuća ispravnih.

Prošle je godine na redovnom tehničkom pregledu vozila utvrđeno 7.786 neispravnosti vezanih za utjecaj na okoliš. Činjenica je da su sustavi pripreme i reguliranja procesa izgaranja, kao i sustavi naknadnog pročišćavanja ispušnih plinova nove generacije, značajno trajniji i pouzdaniji, tako da razvoj tehnologije doprinosi održivosti i zaštiti okoliša.

Konačni cilj je da vozila do 2050. godine imaju „emisiju nula“, prema čemu se ide i sve većim prihvaćanjem električnih vozila.

Zaključno, kad uzmemo u obzir značaj eko testa za ispravnost, a time i sigurnost vozila, kao i za zaštitu okoliša, jasno je da je ovo ispitivanje danas neophodno i očekivano će se usavršavati u skladu s napretkom tehnologije, do prestanka korištenja vozila koja proizvode ispušne plinove.

New Report

Close