METRO Cash & Carry Hrvatska već gotovo 25 godina predstavlja jedan od ključnih stupova domaće veleprodaje i nezaobilaznog partnera hotelima, restoranima, malim trgovcima i ugostiteljskim poduzetnicima.
Svojim širokim asortimanom, pouzdanim logističkim rješenjima i snažnim vezama s lokalnim proizvođačima, kompanija je izgradila prepoznatljivu ulogu partnera koji profesionalcima olakšava svakodnevno poslovanje i podiže standarde u cijeloj industriji. O svemu tome — od rasta tržišnog udjela u HoReCa segmentu, preko digitalnih alata i održivosti, pa do vizije razvoja hrvatskog turizma i gastronomije — govori Tomislav Smolčec, predsjednik Uprave METRO-a Hrvatska.
METRO u Hrvatskoj posluje gotovo 25 godina – što biste rekli da je danas njegova najprepoznatljivija uloga na tržištu?
Danas METRO nije samo veletrgovac, on je partner profesionalcima. Naša prepoznatljivost temelji se na činjenici da smo pouzdan oslonac ugostiteljima i trgovcima u njihovom svakodnevnom poslovanju. Naša vodeća pozicija na tržištu rezultat je kombinacije širokog asortimana, predvidljivosti cijena, dostupnosti proizvoda, modernih logističkih rješenja i digitalnih alata koji kupcima olakšavaju poslovanje. U isto vrijeme, njegujemo odnose i suradnju s hrvatskim proizvođačima, jer vjerujemo da prava snaga dolazi iz spajanja globalnog znanja i lokalne autentičnosti. Također, gradimo snažnu zajednicu ugostitelja kroz partnerstva s Michelinom, JRE udrugom, Hrvatskim kuharskim savezom, Nacionalnom udrugom malih obiteljskih hotela i mnogim drugima, stvarajući platformu za razmjenu znanja, inspiraciju i podršku koja podiže kvalitetu hrvatske gastronomije i turizma te osnažuje cijelu industriju. Upravo ta kombinacija daje nam jedinstvenu poziciju u hrvatskoj veleprodaji.
U samo pet godina tržišni udio u HoReCa segmentu porastao je s 19 na 25 posto. Što je bilo presudno za takav skok?
Naš rast nije slučajan već je rezultat jasne i dosljedne strategije. Kada je došla pandemija, odlučili smo ostati vjerni HoReCa segmentu, unatoč padu potražnje. Educirali smo prodajne timove, nastavili ulagati u logistiku i digitalizaciju te smo razvijali ponudu koja odgovara realnim potrebama ugostitelja. Također, puno smo radili na partnerskom pristupu prema našim kupcima, od dostupnosti proizvoda, usluge dostave do savjetovanja i edukacija pa do toga da što bolje razumijemo njihovo poslovanje. Ta kombinacija stručnosti, agilnosti i povjerenja dovela je do toga da smo unatoč svim izazovima rasli brže od tržišta. Danas s ponosom možemo reći da METRO ima vodeću ulogu u opskrbi hrvatskog ugostiteljskog sektora.
Vaši kupci su mahom hoteli, restorani i mali trgovci. Koliko se njihove potrebe razlikuju i kako ih usklađujete kroz ponudu i uslugu?
Potrebe se razlikuju, ali sve ih povezuje želja za pouzdanim partnerom. Hoteli zahtijevaju stabilnost i točnost isporuka, restorani žele autentične i svježe namirnice koje će ih izdvojiti na tržištu, dok mali trgovci traže konkurentne cijene i podršku kako bi opstali u zahtjevnom maloprodajnom okruženju. Naš odgovor na te različite potrebe je višekanalni model – kupnja u centrima, digitalne narudžbe, dostava. Naš asortiman je podijeljen u više kvalitativnih i cjenovnih kategorija, a zasniva se na snažnoj prisutnosti privatne marke koja je osnova cjelokupne ponude. Upravo takva širina i fleksibilnost daje nam prednost.
Digitalizacija ugostiteljstva često se spominje kao prekretnica – koliko su domaći ugostitelji spremni prihvatiti alate poput DISH platforme ili Companion aplikacije?
Domaći ugostitelji su sve spremniji na digitalizaciju jer prepoznaju praktične koristi. Bez obzira na tradicionalnost biznisa i dobnu skupinu kojoj pripadaju naši ugostitelji sve više vide prednost u alatima koji im štede vrijeme i optimiziraju poslovanje. Naša Metro aplikacija, primjerice, omogućuje praćenje asortimana i aktualnih ponuda, brzu narudžbu, praćenje dostave i upravljanje računima, što korisnicima donosi sigurnost i fleksibilnost. DISH platforma ide korak dalje jer pomaže u vođenju poslovanja, od online rezervacija do naručivanja od strane gostiju. Digitalna transformacija više nije luksuz, već nužnost, a mi želimo biti partner koji ugostiteljima olakšava taj proces.
METRO je globalna kompanija, ali u Hrvatskoj više od 80 % svježeg voća i povrća dolazi od domaćih proizvođača. Koliko vam je važno održati tu ravnotežu između globalnog i lokalnog?
Za nas je to pitanje identiteta. Globalni okvir donosi nam snagu, sigurnost nabave i pristup najboljim praksama, no srž našeg poslovanja u Hrvatskoj čini suradnja s domaćim proizvođačima. Lokalni sastojci su ono što gosti najviše cijene u restoranima, i zato kontinuirano jačamo suradnju s hrvatskim dobavljačima. Danas gotovo 80 % svježeg voća i povrća nabavljamo lokalno, a oko 50 % proizvoda robnih marki je domaćeg podrijetla. Inicijative poput “Stvoren za hrvatski meni” dodatno povezuju ugostitelje i lokalne proizvođače. Ravnoteža globalnog i lokalnog je strategija na kojoj temeljimo naš budući rast.
Održivost je danas ključna tema u poslovanju. Na koji način METRO Hrvatska smanjuje otpad od hrane i potiče odgovorniju potrošnju?
Održivost je za nas obaveza, a ne trend. Globalno smo se obvezali prepoloviti otpad od hrane do 2030., a taj cilj provodimo i u Hrvatskoj. To radimo kroz pažljivo planiranje nabave, suradnju s dobavljačima, unapređenje logistike i donacije hrane. No, važno nam je i educirati naše partnere jer jedan dio otpada od hrane nastaje upravo u ugostiteljstvu. Kroz radionice, digitalne alate i praktične savjete pomažemo im optimizirati poslovanje. Naša poruka je jasna: smanjenje otpada je zajednička odgovornost, a METRO želi biti pokretač pozitivnih promjena.
U turizmu ste strateški partner – kako izgleda priprema za sezonu i na koji način podržavate produženje turističke godine?
Priprema za sezonu je kompleksan proces koji počinje mjesecima unaprijed. Ključno je osigurati stabilne cijene, kvalitetnu logistiku i dovoljne količine proizvoda, od svježih namirnica do neprehrambene opreme. Tijekom same sezone reagiramo agilno jer znamo da potražnja može naglo rasti. No, jednako važna je naša uloga u produženju turističke godine. Potičemo projekte koji nude autentična iskustva izvan vrhunca ljeta, primjerice Nacionalnom udrugom obiteljskih i malih hotela. Time podupiremo održivi razvoj turizma i jačamo konkurentnost Hrvatske kao destinacije.
Kako se u METRO-u razvijaju i zadržavaju talenti u zahtjevnom maloprodajnom okruženju?
Naših 1.100 zaposlenika čini temelj našeg poslovanja. Ulaganje u ljude je prioritet, bilo kroz edukaciju, mentorstvo, interne promocije ili stvaranje jednakih prilika za sve. Certifikati poput Poslodavca Partnera potvrđuju da smo na dobrom putu, ali nama su oni prije svega motivacija da stalno radimo bolje. Posebno pazimo na transparentnost u plaćama, podršku raznolikosti i uključivosti te razvoj vještina koje zaposlenike čine spremnima za budućnost. Želimo da METRO bude mjesto gdje ljudi ne dolaze samo raditi, nego se osjećaju dobro i žele graditi karijeru.
Kao netko tko je prošao put od asistenta u prodaji do predsjednika Uprave – što vam je najvažnija lekcija iz karijere koju prenosite kolegama i mlađim generacijama menadžera?
Moja lekcija je da pozicija ne donosi uspjeh nego je ključan pristup koji donosite. Počeo sam od početne pozicije i kroz godine sam naučio da uspjeh leži u upornosti, učenju i otvorenosti prema izazovima. Ključno je brzo donošenje odluka bez straha od pogrešaka jer upravo iz njih najviše učimo. Transparentnost i dosljednost su ključne osobine koje stvaraju povjerenje, kako među poslovnim partnerima tako i među kolegama. Povjerenje okoline je ključ i uspjeha kompanije i osobnog uspjeha. Ne podcjenjujte iskustvo i znanje jer je svaki dan prilika za učenje i nadgradnju svakog od nas.
Ako pogledamo prema 2030., gdje vidite METRO Hrvatska – i što bi bio vaš osobni “uspjeh” u toj viziji?
Naša ambicija je jasna i vezana je na našu sCore strategiju koja je usvojena globalno na razini Metro grupe i ima jasne ciljeve do 2030. Hrvatska je jedna od uspješnijih zemalja u kreiranju i provedbi iste, a vodi nas prema 30 % market sharea na tržištu namirnica za Horecu. Želimo učvrstiti poziciju najpoželjnijeg partnera ugostiteljima i trgovcima u Hrvatskoj. Uspjeh mjerimo i brojevima, ali još više time koliko smo pridonijeli razvoju sektora – jesmo li pomogli ugostiteljima da postanu konkurentniji, jesmo li otvorili nova radna mjesta, jesmo li doprinijeli održivosti cijelog sektora. Moj osobni uspjeh bio bi da METRO Hrvatska i nadalje ostane ključni partner naših kupaca uz još kvalitetniju i konkurentniju uslugu. Isto tako želio bih naše sadašnje i buduće zaposlenike učiniti ponosnima što su dio pobjedničkog tima koji je prepoznat kao takav od onih zbog kojih sve to radimo – naših kupaca.
* Sadržaj omogućio METRO Hrvatska