Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Croatia Airlines kao ‘low cost’ kompanija?

Autor: Darko Bičak
09. studeni 2011. u 22:00
Podijeli članak —

Darko Prebežac, profesor na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu i programski menadžer Aviation Business Arene, objašnjava koji sve problemi čekaju nacionalne avioprijevoznike nakon 1. srpnja 2013.

Ulaskom u Europsku uniju 1. srpnja 2013. godine Hrvatska će morati potpuno ukinuti dotacije Croatia Airlinesu (CA). Kako će se mali nacionalni prijevoznici snaći u novonastaloj situaciji kao i o općem stanju u zrakoplovnoj industriji razgovarali smo s zrakoplovnim stručnjakom i jednim od osnivača CA-a Darkom Prebešcem, profesorom na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i programskim menadžerom Avio Business Arene.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Kako vidite perspektivu Croatia Airlinesa i sličnih kompanija u situaciji globalizacije zračnog prijevoza i sve jače prisutnosti ‘low cost’ operatera?
Činjenica je da je Croatia Airlines već danas u problemima i da ne može opstati bez izdašne državne pomoći. Nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju ta će se praksa prekinuti i ako se kompanija ne prilagodi, nije nemoguć ni scenarij njezina nestanka s tržišta.

Ulaskom u Europsku uniju 1. srpnja 2013. godine Hrvatska će morati potpuno ukinuti dotacije Croatia Airlinesu (CA). Kako će se mali nacionalni prijevoznici snaći u novonastaloj situaciji kao i o općem stanju u zrakoplovnoj industriji razgovarali smo s zrakoplovnim stručnjakom i jednim od osnivača CA-a Darkom Prebešcem, profesorom na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i programskim menadžerom Avio Business Arene.

Kako vidite perspektivu Croatia Airlinesa i sličnih kompanija u situaciji globalizacije zračnog prijevoza i sve jače prisutnosti ‘low cost’ operatera?
Činjenica je da je Croatia Airlines već danas u problemima i da ne može opstati bez izdašne državne pomoći. Nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju ta će se praksa prekinuti i ako se kompanija ne prilagodi, nije nemoguć ni scenarij njezina nestanka s tržišta.

Koje su uopće mogućnosti našega nacionalnog zračnog prijevoznika?
Mislim da je Croatia Airlines propustila veliku priliku da se nametne kao regionalni lider u zračnom prijevozu. Kad je tvrtka osnovana 1989., tada nam je primarni cilj bio povezivanje svih dijelova Hrvatske kao i naše zemlje s inozemstvom. Danas su se okolnosti promijenile. Izgrađena je cestovna infrastruktura koja je dobrano umanjila potrebu za zračnim prijevozom unutar zemlje, a dovršetkom autoceste do Dubrovnika postavit će se pitanje i profitabilnosti korištenja zrakoplova prema jugu. Pojava “low cost” tvrtki također se nije na vrijeme shvatila ozbiljno. Opcije su da Croatia Airlines postane regionalni prijevoznik, da se orijentira na čarter, ostane “feeder” kompanija u nekom strateškom savezu ili pak da postane “low cost” kompanija. Naravno, zadnja opcija je da ne napravi ništa i da završi u stečaju.

Koji od tih scenarija smatrate najrealnijim za Croatia Airlines?
Svaki model ima svoje specifičnosti, no prije svega država kao vlasnik mora reći što želi s tom kompanijom. Ako bismo se orijentirali na regionalni prijevoz, to se ne može raditi s Airbusima, već su za to potrebni manji zrakoplovi. Čarter bi bio izvediv zbog snažnog turizma, ali to bi bilo moguće samo ako bi se turistička sezona znatno produžila, ali i pronašla nova tržišta. Ulaskom u Europsku uniju tvrtki bi se otvorile i druge turističke destinacije na Mediteranu. “Low cost” pak znači promjenu filozofije poslovanja i radikalnu aplikaciju troškovnog modela, a ne znam kako bi to prihvatili socijalni partneri i zaposlenici. Bilo koja opcija zahtijeva angažman i aktivno sudjelovanje svih zainteresiranih.

Postoji li kao opcija i da CA preuzme neki od globalnih igrača?
I to je moguće, ali pitanje je što bi potencijalni ponuđač dobio s Croatia Airlinesom. Većina velikih tvrtki ima već na ovom prostoru operacije s vlastitim zrakoplovima.

Savezništvo

Koliko je CA pomoglo članstvo u Star Allianceu?
Ulazak u Lufthansin Star Alliance bio je prije svega politička odluka zbog dobrih odnosa Hrvatske i Njemačke. Iako je Lufthansa uvelike pomogla pri osnivanju i funkcioniranju CA, stava sam da bismo puno više profitirali u grupaciji KLM.

Autor: Darko Bičak
09. studeni 2011. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close