Hrvatski izvoznici, pored promjena tečaja i nesigurnoga poslovnog okruženja u svijetu, pogotovo u Europi koju je zahvatila snažna kriza, katkad imaju problema s naplatom svoga rada. Izvoznici imaju na raspolaganju nekoliko instrumenata kojima mogu naplatiti svoj rad, kao što su faktoring i forfeiting. No riječ je o naplati nedospjelih potraživanja, odnosno naplate po fakturi koja još nije “istekla”. Ali što kada izvoznik pošalje fakturu tvrtki u inozemstvu za odrađenu uslugu ili proizvod, a on jednostavno ne plati?
“Izvoz je u smislu naplate potraživanja specifičan i u izvozu je naplata bitno teža nego na lokalnom tržištu. Često se događa da izvoznik, odnosno hrvatski državljanin ili društvo, ima klijenta, odnosno kupca vani, te jednostavno ne može naplatiti svoja potraživanja. Ne može ih naplatiti jer ne može stupiti s njim u kontakt, ne govori istim jezikom, ne poznaje zakonske regulative države, a pokretanje ovršnog postupka traži puno vremena i novca”, kaže Barbara Cerinski, glavna direktorica EOS Matrixa, tvrtke koja se u Hrvatskoj bavi naplatom potraživanja. Kaže kako je prednost EOS-a kao međunarodne grupe prisutnost u više od 25 zemalja svijeta. “EOS grupa je iskoristila činjenicu da smo umreženi, da poslujemo u velikom broju država svijeta i da olakšavamo naplatu izvoznicima. Konkretno, ako izvoznik u Hrvatskoj ima dužnika u Poljskoj, ne mora tražiti agenciju za naplatu potraživanja u Poljskoj, nego se obrati EOS-u Hrvatska. Mi se obratimo kolegama u Poljskoj koji preuzimaju taj slučaj i provode proces naplate na lokalnom jeziku, poštujući lokalnu regulativu”, objašnjava Crinski. Kaže kako, izvoznik surađuje s njihovom osobom za kontakt, dok IT platforma regulira automatski prijenos predmeta povezujući partnere diljem svijeta, osiguravajući zaštitu podataka kao i transparentnu komunikaciju u stvarnom vremenu. “Ugovor izvoznik definira s nama u Hrvatskoj, s Poljskom u principu nema ništa. Na taj način olakšavamo izvoznicima proces naplate. I obrnuto, naravno”, ističe Cerinski. Ako izvoznik traži naplatu u zemlji u kojoj ne postoje uredi EOS-a, onda kontaktiraju glavni ured u Hamburgu te oni provjere ima li EOS tvrtku partnera u traženoj zemlji. “Naglašavam da smo prisutni u zemljama u kojima su hrvatski izvoznici najprisutniji”, kaže Cerinski. Dodaje da izvoznici s kojima surađuju imaju i fakture koje već neko vrijeme ne mogu naplatiti. “Očekuju da će se i ti problemi nekako riješiti. Ne možemo jamčiti da ćemo naplatiti i taj dug. Ali možemo mu pružiti pomoć i potporu koju do sada nije imao”, zaključuje Cerinski.
Što kad ne plate
Prijetnja tužbom
Izvoznici se mogu obratiti odvjetniku u stranoj državi pa pod prijetnjom tužbe pokušati tražiti svoj novac.
Parnični postupak
Izvoznici mogu pokrenuti sudski postupak, no to može trajati dugo, naročito ako izvozniku “gori pod nogama” i nema vremena čekati novac koji treba za daljnje poslovanje.
Agencije za naplatu
Izvoznik može angažirati agenciju za naplatu potraživanja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu