Moderni je biznis globalan te zahtijeva da poslovnjaci sve češće putuju u strane zemlje i ophode se s inozemnim partnerima. Svaka kultura ima svoja pravila ponašanja, od kojih su mnoga nepisana. Ako vaš posao uključuje ophođenje s inozemnim partnerima, poštovanje njihove kulture jedna je od prvih stvari koje vam moraju biti na umu. Komunikacija s ljudima iz dalekih kultura može biti teška, jer oni imaju drukčija pravila vezana za osobni prostor, stil govora, razmjenu darova, objedovanje, ponašanje tijekom pregovora i mnoge druge aspekte. Prilagođavanje drugima može biti vrlo isplativo i financijski i s ljudskog stanovišta, dok arogancija i ignorancija nigdje nisu na visokoj cijeni.
Skupe pogreške
Kad se dvije ili više raznih kultura pomiješaju, lako je napraviti pogrešku koja može skupo stajati. Kao što se naš čovjek može naljutiti ako mu neupućeni strani poslovnjak propusti uzvratiti pokušaj rukovanja, tako se i Kinez može “čudno” osjećati ako pravite bilješke na njegovoj vizitki ili Indijac ako odbijete njegov poziv na objed. Europljani su u pravilu liberalniji pa nam tuđe držanje nije toliko bitno da bismo odustali od posla, no u mnogim drugim sredinama nije tako. Tradicionalnija društva izuzetno mnogo drže do izraza poštovanja, koja su obično strogo propisana. Propusti na tom području vode do iskvarenih odnosa, izgubljenih poslova i loše izvedenih projekata. Rituali tradicionalnih kultura mogu nam biti zamorni i komični, a osoba koja toliko polaže na simboliku iritantna. Unatoč tome, u profesionalnom nam je interesu naučiti scenarij za svaku kulturu i kvalitetno ga “odigrati”. U pravilu, ako ste na gostovanju, i to osobito u Aziji, Africi i Južnoj Americi, podrazumijevat će se da morate poštovati domaće običaje. Ako ste vi domaćin ili ako ste u nadmoćnom položaju u pregovorima, možda smijete biti ležerniji, ali zašto ne ugoditi drugoj strani ako vas to ne stoji više od uloženoga u malo informiranja?
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu