Mala brodogradnja u Hrvatskoj već gotovo 20 godina bilježi stalan rast, kako po broju tvrtki tako i po broju isporučenih plovila i broju modela, tako da se slobodno može reći da je mala brodogradnja jedna od uspješnijih izvoznih grana u Hrvatskoj.
Sektor male brodogradnje, unutar kojeg su mali proizvođači čamaca i plovila za razonodu, povećali su izvoz s milijun kuna krajem 90-ih na 50 milijuna kuna danas. Mala brodogradilišta postaju tako veća od velikih brodogradilišta u Hrvatskoj čija je reorganizacija kamen spoticanja u pregovorima s Europskom unijom. Štoviše, mala brodogradnja nema nikakvih subvencija, a opet pokazuje mnogo zdraviju sliku od velikih brodogradilišta. U Hrvatskoj radi 70 malih brodograditelja koji su s oko 1600 zaposlenih proizveli oko dvije tisuće različitih plovila. Europsko tržište malih brodova vrijedno je oko 23 milijarde eura od čega čak 7 milijardi otpada na kupnju novih plovila i na njemu posluje 37.200 tvrtki u kojima je zaposleno 272.000 djelatnika. U Hrvatskoj je osnovan Klaster malih brodogradilišta kako bi pospješili brojke hrvatskog izvoza. Talijani i Englezi već su odavno shvatili da s proizvodima s velikom dodanom vrijednošću kao što su jedrilice i jahte mogu konkurirati južnokorejskoj ili kineskoj brodogradnji. Iako se prilično velik broj plovila plasira na domaće tržište, primjetno je povećanje izvoza. Slovensko, talijansko, austrijsko, njemačko tržište glavna su izvozna tržišta za hrvatske brodice. Vrijednost izvezenih plovila u 2007. godini iznosi najmanje 35 milijuna dolara. Među najvećim proizvođačima po broju i vrijednosti plovila za sport i razonodu u Hrvatskoj prednjače Elan motorni brodovi, koji se proizvode u Obrovcu, AD Brodovi iz Solina, Pičuljan Marina, Prinz Adriatic iz Oroslavja, SAS Vektor iz Zadra te Damor iz Kaštel Sućurca. Što se tiče proizvođača radnih brodova, najveći su Montmontaža Greben iz Vele Luke i Thenomont iz Pule. Osim radnih brodova u Hrvatskoj se proizvode i megajahte, grade ih u Heliyachtu u Puli i Brodogradilištu specijalnih objekata u Splitu. Ti proizvođači proizvode najskuplje brodove, a Heliyacht je jedna od najvećih stranih greenfield investicija u Hrvatskoj. Najskuplje brodove proizvodi i tvornica Prinz Adriatic iz Oroslavja. Kako bi pospješili izvoz i što efikasnije proizvodili, mali su se brodograditelji odlučili prošle godine osnovati Klaster male brodogradnje koji okuplja nešto više od 30 malih brodograditelja. Klaster servisira svoje članstvo uslugama na objedinjavanju nabave, zajedničkim tržišnim, posebno izvozno orijentiranim nastupima te edukacijskim programima. Hrvatski brodograditelji od ove godine trebaju biti oprezniji. Naime, moraju voditi više računa o udovoljavanju tehničkih značajki plovila pravilima za certifikaciju, koje su u Hrvatskoj usklađene sa smjernicama EU. Ukupno treba zadovoljiti 13 tehničkih zahtjeva među kojima su plovnost, stabilitet i nadvođe, pločicu graditelja te identifikacijski broj plovila. Brodograditelji u proizvodnji plovila moraju imati pismeni dokaz za sve što rade, od dozvola do računa dobavljača opreme i ostalog, jer bez takvih papira također neće moći dobiti odobrenje za plovilo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu