Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije – WHO, u svijetu puši oko 1,3 milijarde ljudi, a iako ih oko 4,9 milijuna ih godišnje umire od posljedica pušenja – duhanska inudustrija je danas jedan od najperspektivnijih biznisa u svijetu.
Slična situacija je u Hrvatskoj u kojoj svakodnevno puši 27,4 posto građana starijih od 18 godina, a u istočnoj Hrvatskoj taj postotak doseže čak 46 posto. Iako od posljedica pušenja, prema procjenama, u našoj zemlji godišnje umire oko 12.000 ljudi, industrija duhana je jedna od najjačih privrednih grana kako u Hrvatskoj, tako i u čitavoj regiji. Važnost tržišta duhanskih prerađevina shvatile su i najmoćnije svjetske duhanske korporacije koje imaju u perespektivi preuzimanje svih kapaciteta na ovim prostorima.
Stezanje obruča
Proces globalizacije već je dobrano uzeo maha jer je od 60 tvornica duhana 1990. godina u jugoistočnoj Europi, dakle u državama bivše Jugoslavije plus Albaniji, danas aktivno njih 40-ak, a očekuje se da do 2010. njihov broj neće biti veći od 10. Najveći igrači na ovim prostorima, osim domaće Tvornice duhana Rovinj (TDR), koja posluje u sklopu Adris grupe, ujedno su i najveći svjetski duhanski divovi Philip Morris (PM) te British American Tobacco (BAT) koji drže oko polovicu svjetske proizvodnje cigareta. Prošlogodišnjim raskidanjem licence PM-a i TDR-a za proizvodnju Marlbora u Rovinju započeo je nesmiljeni rat za hrvatsko tržište cigareta. Iako je TDR uspješno odbio napad BAT-a, koji se želio infiltrirati kupnjom Tvornice duhana Zadar, u slučaju PM-a situacija će vjerojatno biti mnogo neizvjesnija te pokazuje da duhanski divovi sve više stežu obruč oko hrvatske duhanske industrije. TDR godinama je neslužbeno pregovarao s PM-om o preuzimanju hrvatske tvrtke, no ukidanje Marlboro licence potvrdilo je da ti, nikad potvrđeni pregovori, nisu urodili plodom već da će američki duhanski div hrvatsko tržište pokušati osvojiti zaobilaznim putem – iz Srbije. Naime, nakon kraha pregovora u Rovinju, PM se odlučio za polaznu točku osvajanja Balkana uzeti Tvornicu duhana Niš u kojoj bi se trebao proizvoditi Marlboro za čitavu regiju. Iako to nitko ne želi potvrditi, glavni problem bio je u istaknutoj cijeni od 1,1 milijardu eura, dok je PM bio navodno spreman ponuditi oko 400 milijuna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu