Tržište svih vrsta luksuznih proizvoda posljednjih godina bilježi znatan napredak. Kada je nešto skupo, luksuzno, individualno i pomalo ekstravagantno, tržišni uspjeh je zajamčen. A među luksuznim objektima su i automobili. Tržište luksuznih, sportskih i, najvažnije, skupih automobila u novom je mileniju procvjetalo. Automobili koji stoje stotinjak tisuća eura postali su svakodnevnica u većini europskih i azijskih zemalja, a sve je više i onih čije se cijene penju prema iznosu od milijun eura. I u Hrvatskoj se posljednjih desetak godina dogodila prava poplava luksuza na cestama. Premium marke poput Mercedesa, Audija i BMW-a drže više od 6% tržišta i godišnje prodaju više od 6000 automobila. Upravo njemački trojac predstavlja okosnicu hrvatskog tržišta premium automobila. Na europskoj razini (25 starih članica EU-a i EFTA) broj jedan je Mercedes koji je 2007. prodao više od 730.000 automobila, drugi je BMW sa 705 tisuća, dok treće mjesto drži Audi sa oko 660.000 automobila. Upravo Audi predstavlja pravi fenomen među njemačkim premium proizvođačima. Za razliku od BMW-a i Mercedesa koji su svoj ugled izgradili još početkom, odnosno sredinom 20. stoljeća, Audi je u premium segment postupno ulazio kroz protekla dva desetljeća. Njihov tržišni uspjeh se time može smatrati još većim. A kakva je situacija u Hrvatskoj? Prema službenim statistikama, Mercedes-Benz drži prvo mjesto. Hrvatski zastupnik je u 2007. prodao 1795 automobila, čime je Mercedes na 15. mjestu u Hrvatskoj. Slijedi 17. Audi sa 1437 i 19. BMW sa 1244 prodana automobila. No u PZ Autu, zastupniku za marku Audi, ističu kako službene statistike nisu realan pokazatelj stanja na našem tržištu. “U statistici koja se objavljuje nalaze se i vozila koja nisu nova. Radi se o takozvanim godišnjacima, vozilima koja su vožena u inozemstvu, stara su do jedne godine i kod prve registracije u Hrvatskoj registriraju se kao nova vozila što automatski ulazi u statistiku. Dakle, Audi je u Hrvatskoj najprodavaniji premium brend novih vozila već niz godina pa tako i u 2007. Kada se iz statistike izuzmu godišnjaci, Audi ima još bolje rezultate, to jest daleko je ispred konkurencije”, ističe Vladimir Lipovac, direktor marke Audi za Hrvatsku.
Službene statistike
Kao razlog za takav uspjeh u PZ Autu ističu paletu proizvoda, nove modele koji su lansirani na tržište zadnjih godina, kvalitetu proizvoda, ali i Audijev tim u Hrvatskoj. A da Audijevi timovi dobro rade i u nekim drugim dijelovima Europe, potvrđuje činjenica da je marka iz Ingolstadta nedavno preuzela lidersku poziciju u segmentu na tržištu Velike Britanije. Naravno, glavni cilj je biti globalni broj jedan: “Uvjereni smo da imamo pravu strategiju kako bismo zadržali vodeće mjesto u Hrvatskoj, a uskoro se to očekuje i globalno. Audijev cilj globalno je 2015. biti vodeći premium brend ne samo po prodaji nego i po zadovoljstvu kupca i imageu”, kaže Vladimir Lipovac. Što u Mercedes-Benzu misle o Audijevu tumačenju službenih statistika do zaključenja ovog izdanja nismo uspjeli doznati, no činjenica je da službene statistike govore u prilog Mercedesu. I “godišnjaci” donose velike prihode tako da hrvatski uvoznik, tvrtka Euroline, zasigurno nema razloga za nezadovoljstvo. BMW je u čitavoj priči tek broj tri. I dok je globalno u posljednjih desetak godina zabilježio veliki rast i opasno se približio Mercedes-Benzu, u Hrvatskoj je BMW već duži niz godina na trećem mjestu. Ipak, 1244 prodana automobila dobar su rezultat i svakako zadovoljavaju ambicije vrha tvrtke iz Münchena. Uostalom, nekoliko stotina automobila manje ili više zasigurno ne zabrinjava vrh tvrtke, jer količine koje tijekom godine proda čitava Hrvatska u njemačkoj godišnje ostvaruje jedna malo uspješnija autokuća. U sjeni velike trojke drugi premium proizvođači bilježe osjetno skromnije rezultate. Među njima se najbolje snašao švedski Volvo, koji je u Europi prošle godine prodao 266.000 automobila. I u Hrvatskoj je sa 567 prodanih automobila daleko od njemačke konkurencije. Razlog ovakvom zaostatku je nešto siromašnija ponuda modela, manji proizvodni kapaciteti, ali i imidž koji je nešto lošijom kvalitetom bio narušen krajem devedesetih godina. Danas problema s kvalitetom nema, no vraćanje ugleda je dugotrajan proces. Još jedan od razloga zaostajanja za Nijemcima je slabija prodajno-servisna mreža. Volvo tako u Hrvatskoj ima osjetno manje prodajnih salona i servisa od, primjerice, Audija. Na samo jedan prodajni salon u Hrvatskoj mora se osloniti japanski Lexus. Toyotina luksuzna podružnica u SAD-u i Japanu bilježi odlične prodajne rezultate, no u Europi za sada nije uspjela ostaviti dublji trag. Prošle je godine prodano manje od 40.000 automobila, a prodaja je u odnosu na godinu prije porasla za manje od 1 posto.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu