Poslovati u današnjem tržišno orijentiranom globalnom gospodarstvu sve je samo ne jednostavno. Podređivanje profitu brani bilo kakve skrupule, a o etici se govori tek paušalno. Postoji nekoliko projekata, poput Kodeksa etike u poslovanju kojeg potpisuje Hrvatska gospodarska komora i UNDP-ova Global Compacta, koji promoviraju etično poslovanje. Velik broj hrvatskih tvrtki preuzeo je njihove smjernice, ali koliko doista drže do toga, teško je reći. Važan je imidž, a opterećivanje etičkim dvojbama ili raznoraznim konfliktima interesa ostavlja se za nekog drugog. Ako je etika ponašanje u skladu s pravilima morala, poslovnu etiku možemo opisati kao ponašanje u skladu s pravilima morala u poslovnom okruženju. Mnogi će reći da u okruženju u kojem posluju tvrtke nemaju vremena ni prostora za poslovnu etiku jer se gotovo svaki dan bore za opstanak na sve zasićenijem tržištu. Drugi pak kažu da je poslovna etika oksimoron suvremenog kapitalizma jer je jedina svrha postojanja tvrtki maksimiziranje profita uz poslovanje u skladu sa zakonima i propisima. Još ne tako davne, 1986. godine, Ivan Boesky, “veliki bijeli pas morski pas Wall Streeta”, za kojega se 1985. govorilo da je težak 200 milijuna dolara, održao je pozdravni govor na ekonomskom fakultetu kalifornijskog državnog sveučilišta u Berkleyju, gdje su ga okupljeni nagradili pljeskom kad je rekao: “I da znate, pohlepa je nešto dobro. Želim da to znate. Mislim da je gramzivost zdrava. Možete biti gramzivi i svejedno imati dobro mišljenje o sebi.”
Iskaz korporativne kulture
No svi se slažu da je etično upravljanje važno. I sve veći broj istraživanja ukazuje da poslovna etika i odgovornost u poslovanju sve više postaje okosnica postojanja. Tako je krajem 2004. godine 90 od 100 najboljih tvrtki prema ocjeni FTSE, nezavisne tvrtke u vlasništvu The Financial Timesa i Londonske burze, u svojim kodeksima izričito iskazalo privrženost etičkom poslovanju. Kodeks poslovne etike je važan prvi korak u uvođenju poslovne etike u svakodnevno poslovanje. Da bi bio djelotvoran, u sebi mora imati ugrađene kontrolne mehanizme kako bi imao snagu i važnost, a ujedno mora biti iskaz korporativne kulture i temeljnih korporativnih vrijednosti. Kodeks se u prvom redu donosi kako bi tvrtka definirala prihvatljivo ponašanje svojih zaposlenika i uprave te nametnula visoke standarde rada i djelovanja. Također, on osigurava okvir za profesionalno ponašanje i jasno naznačuje odgovornosti za pojedine odluke i aktivnosti, ali i ponašanje i standarde koje zainteresirane skupine mogu očekivati od pojedine tvrtke. Posljednje, ali ne i manje važno, kodeks poslovne etike tvrtkama omogućuje uspoređivanje s najboljim praksama drugih domaćih i međunarodnih tvrtki. Temelj poslovne etike je tretiranje drugih s poštovanjem, ne samo poštovanje zakona. Poslovna etika isključuje pogrešno predstavljanje svog rada prema potrošačima, zakonodavcima, opskrbljivačima, a uključuje pravilne postupke, davanje obećanja koja se mogu ispuniti i kasnije njihovo ispunjenje. Već dugi niz godina traje velika rasprava o etici u oglašavanju, a najveće kontroverze često izaziva odabir ciljne skupine. Primjerice, oglašavanje žitarica za doručak posebno je kritizirano zbog svoje usmjerenosti na dječju populaciju. U spotovima djeca s oduševljenjem prihvaćaju animirane likove te ih se tako potiče na veću konzumaciju velike količine zašećerenih žitarica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu