Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
globalni fenomen

Svjetsko prvenstvo 2026. bit će najveće, najgledanije i – najbogatije

Naredno SP u nogometu označit će i početak razdoblja u kojem će Amerika još i više nego danas dominirati globalnim sportom.

Autor: Siniša Malus
14. prosinac 2025. u 17:00
Američko udruženje za putovanja očekuje da će utjecaj Svjetskog prvenstva u nogometu 2026. te nakon toga i Olimpijskih igara u Los Angelesu 2028. biti veći od 100 milijardi dolara na nacionalnoj razini/Brian Snyder

U ljeto iduće godine svijet će stati na 30 dana. Svjetsko prvenstvo nije samo nogometni turnir. To je globalni fenomen, veliki događaj koji privlači pažnju više od pet milijardi ljudi diljem svijeta.

I bez obzira jeste li u marketingu, tehnologiji, obrazovanju, logistici ili poduzetništvu – ako se ne pripremate za to, već ste u zaostatku. Tek drugi put u 95-godišnjoj povijesti, najgledaniji nogometni događaj i najtraženiji trofej održat će se na američkom tlu.

Sustav prodaje ulaznica

Od 11. lipnja do 19. srpnja 2026. SAD, Kanada i Meksiko bit će domaćini 45 drugih zemalja u proširenom formatu od 104 utakmice u 16 gradova domaćina – od kojih je 11 u SAD-u.

Očekuje se da će Svjetsko prvenstvo u nogometu 2026. biti najgledaniji sportski događaj u svijetu, s projekcijama od više od pet milijardi gledatelja tijekom cijelog turnira. Što se Hrvatske tiče, sasvim sigurno se može prognozirati da će lipanj iduće godine oboriti sve rekorde u potrošnji. Naravno, sve bi bilo još izraženije da je prvenstvo negdje u Europi, bliže nama. Ali tako imamo situaciju da će većina hrvatskih navijača iz Hrvatske prvenstvo pratiti u kafićima i na trgovima hrvatskih gradova, dok će na licu mjesta prevladavati navijači iz dijaspore.

Fifa predviđa generiranje približno 11 milijardi dolara prihoda za ciklus 2023.-2026., prvenstveno potaknuto proširenim formatom Svjetskog prvenstva.

Fifin sustav prodaje ulaznica za SP 2026. nudi neviđene uvide u predviđanje potražnje na globalnoj razini. S gotovo dva milijuna prodanih ulaznica do prosinca 2025. i dinamičkim prilagodbama cijena implementiranim tijekom cijelog procesa, organizacija pokazuje kako signali potražnje u stvarnom vremenu mogu utjecati na odluke o zalihama. Izvlačenje slučajnim odabirom, koje se održava od 11. prosinca 2025. do 13. siječnja 2026., služi kao masovno A/B okruženje za testiranje gdje aplikacije za određene utakmice otkrivaju precizne preferencije potrošača u 16 sjevernoameričkih gradova.

“Fifa predviđa generiranje približno 11 milijardi dolara prihoda za ciklus 2023.-2026., prvenstveno potaknuto proširenim formatom Svjetskog prvenstva i povećanim komercijalnim prilikama. Predviđa se da će kombinirani ekonomski utjecaj na SAD, Kanadu i Meksiko doseći 40,9 milijardi dolara bruto domaćeg proizvoda (BDP), s procijenjenim stvaranjem gotovo 824 tisuće radnih mjesta s punim radnim vremenom (FTE) diljem svijeta”, poručuje Daniela Carvajalino, predsjednica Cartagena Međunarodne škole.

Očekuje se porast prihoda od turizma i ugostiteljstva. Gradovi domaćini pripremaju se za značajan priljev međunarodnih posjetitelja, što dovodi do povećane potražnje u sektorima kao što su ugostiteljstvo, prijevoz i maloprodaja. Na primjer, Houston očekuje da će dočekati između 160 tisuća i 200 tisuća posjetitelja, s procijenjenim ekonomskim utjecajem u rasponu od 450 do 600 milijuna dolara.

Nekoliko značajnih novosti

Nije to samo priča o sportu; to je monumentalni ekonomski događaj koji će preoblikovati industrije i stvoriti neviđene prilike u raznim sektorima. Carvajalino izdvaja i nekoliko strateških poslovnih odrednica vezanih uz to Svjetsko prvenstvo, a koji će na neki način biti novost kad su globalna sportska događanja u pitanju…

Umjetna inteligencija i automatizacija: Očekujte da će alati poput ChatGPT-a, Runwaya i ElevenLabsa igrati ogromnu ulogu. Brendovi će koristiti umjetnu inteligenciju za stvaranje lokaliziranih kampanja u stvarnom vremenu na više jezika, segmentiranje obožavatelja i automatizaciju angažmana.

Marketing: Svjetsko prvenstvo daje brendovima dopuštenje da iskoriste nacionalni identitet, zajednicu i emocije. Ne trebate potrošiti milijun dolara na oglašavanje – samo se trebate pojaviti u kontekstu, s pravom porukom, u pravom trenutku.

Najveća pogreška koju brend može napraviti jest pokušaj ‘posjedovanja” trenutka umjesto pripadanja njemu.

Mala poduzeća: Kafići, trgovine, fitness treneri i jezični treneri mogu se povezati s tim trenutkom. Kampanje vjernosti vezane uz pobjede timova, proizvodi s temom zemlje i događajei inspirirani SP-om mogu stvoriti ogroman utjecaj na lokalnoj razini.

Kreatori, treneri i edukatori: Bez obzira na to prenosite li lekcije o vodstvu od kapetana timova ili dizajnirate tematski kurikulum oko Svjetskog prvenstva, trenutak je stvoren za kreativne umove. Razmislite o video serijama, radionicama, brendiranim predlošcima i edukativnim igrama.

Naredno svjetsko prvenstvo označit će i početak trogodišnjeg razdoblja u kojem će Amerika još i više nego danas dominirati globalnim sportom. Sport u Sjedinjenim Državama bit će još uzbudljiviji u sljedeće tri godine s obzirom na to da će Sjeverna Amerika biti domaćin Svjetskog prvenstva u nogometu 2026. i Ljetnih olimpijskih igara 2028. koje će se održati u Los Angelesu. Iako će ta dva događaja zasigurno potaknuti nacionalni ponos, bit će i katalizatori gospodarskog rasta i inovacija jer Američko udruženje za putovanja očekuje da će utjecaj oba događaja nadmašiti 100 milijardi dolara na nacionalnoj razini. Sjevernoamerički poduzetnici u iduće tri godine mogu se više usredotočiti na nogomet i 36 sportova Olimpijskih igara. Mogu se usredotočiti na proširenje poslovanja.

Super Bowl kao putokaz

Gradovi se općenito nadmeću na sportskim događajima za priznanje i ono što oni donose njihovim gospodarstvima. Na primjer, Poslovni fakultet E. J. Ourso Sveučilišta LSU objavio je izvješće u kojem se navodi da je Super Bowl LIX, održan ranije ove godine u New Orleansu, generirao 1,25 milijardi dolara ukupnog gospodarskog učinka za Louisianu i stvorio gotovo 10 tisuća novih radnih mjesta. Ekonomska korist Super Bowla proteže se i izvan država koje su domaćini. Američka gospodarska komora predviđa da je u metropolitanskom području New Yorka i New Jerseyja potrošeno milijardu dolara hranu, piće, odjeću i ukrase. Čak se i za Enid u Oklahomi, koji ima nešto više od 51 tisuću stanovnika, očekivalo da će potrošiti 3,4 milijuna dolara.

Istina, Super Bowl je najgledaniji događaj u Sjedinjenim Državama, a prošlogodišnja utakmica privukla je otprilike 200 milijuna gledatelja diljem svijeta. To je zapanjujuća brojka, ali manja od 1,4 milijarde ljudi diljem svijeta koji su gledali finale Svjetskog prvenstva 2022. između Argentine i Francuske. Svjetsko prvenstvo u nogometu 2026. održat će se od 11. lipnja do 19. srpnja u 16 sjevernoameričkih gradova (11 u Sjedinjenim Državama, tri u Meksiku i dva u Kanadi). Ovo će ujedno biti prvo Svjetsko prvenstvo s 48 momčadi, prošireno s 32, a ukupan broj odigranih utakmica povećat će se sa 64 na 104. Osim toga, mnogi drugi gradovi i službeno će biti određeni kao timski bazni kampovi i ugostit će svaku od 48 momčadi.

Posljednji put Svjetsko prvenstvo i Ljetne olimpijske igre održani su jedno za drugim u Sjedinjenim Državama prije 30 godina. Nadolazeći događaji nisu samo iskustvo koje se događa jednom u generaciji za ljubitelje sporta/Evelyn Hockstein

Reći da će ovo pružiti prilike za mala poduzeća je blago rečeno. Gradovi domaćini, uključujući Kansas City, Los Angeles, Miami i Seattle, postavili online centre za ugovaranje s tvrtkama. Za one koji posluju u gradovima domaćinima ili blizu njih, poslovne prilike su široke i uključuju ugostiteljstvo, obilaske, robu, logistiku, sigurnost i angažman navijača. No, kao i kod Super Bowla, tvrtke stotinama kilometara udaljene od gradova domaćina i dalje mogu održavati događaje vezane za Svjetsko prvenstvo koji su usmjereni na navijačke baze u njihovim zajednicama.

Za tvrtke s profesionalnim ili sveučilišnim sportovima u svojoj zajednici, postoji vjerojatnost da već imaju infrastrukturu za njihovo iskorištavanje. Ako je tako, Svjetsko prvenstvo predstavlja priliku za proširenje tog rada. U svakom slučaju, pripremit će ih za Ljetne olimpijske igre 2028. kada Los Angeles postaje prvi američki grad koji će treći put biti domaćin igara, a očekuje se dolazak stotina tisuća posjetitelja iz više od 200 zemalja.

Kao vlasniku tvrtke, rad na događajima tog opsega može se činiti zastrašujućim. Zato je vrijeme da odmah počnete planirati. Registrirajte se odmah na portalima dobavljača u gradovima domaćinima Fife i za Ljetne olimpijske igre 2028. Ako su ugovori ili druge prilike prevelike da bi ih vaše poslovanje samo podnijelo, formirajte saveze s drugima kako biste ih mogli ispuniti. Za događaje koje organizirate ili robu koju prodajete, istražite kako biste ih prilagodili navijačima. Ideja je da želite razmišljati izvan vremenskog okvira događaja i prema infrastrukturi i kulturnoj baštini koju želite izgraditi. Posljednji put Svjetsko prvenstvo i Ljetne olimpijske igre održani su jedno za drugim u Sjedinjenim Državama prije 30 godina. Nadolazeći događaji nisu samo iskustvo koje se događa jednom u generaciji za ljubitelje sporta.

Sponzori i brendovi

Posebna priča ovog SP-a bit će sponzori. Za službene sponzore važno je doprinijeti iskustvu, a ne stvarati buku. Buick ističe da “navijači ne traže sponzore, traže malo zajedničke emocije”, piše Forbes.

Najveća pogreška koju brend može napraviti jest pokušaj “posjedovanja” trenutka umjesto pripadanja njemu. U ekstremnom primjeru, 2010., jedan je emiter slučajno pustio reklamu za Hyundai pa su engleski navijači propustili gol Stevena Gerrarda protiv SAD-a. Dok brendovi žele biti dio iskustva, oni koji pokušavaju sve usmjeriti na sebe riskiraju negativne reakcije. Brendovi koji nisu službeni sponzori i dalje mogu imati koristi od fokusiranja na kulturni trenutak oko turnira i način života oko njega, kao i oko nogometa u cjelini.

Primjerice, Buick kaže da pripovijedanje i kreativnost mogu biti jednako važni kao i službena sponzorstva. Svjetsko prvenstvo 2002. sponzorirao je Adidas, ali istovremeno je Nike pokrenuo The Cage, tajni turnir koji je Eric Cantona organizirao na kontejnerskom brodu. Ta je kampanja bila ogroman kulturni uspjeh. S obzirom na to da je Svjetsko prvenstvo po prvi puta u povijesti ima 48 sudionika, postoji mnogo priča o autsajderima, od Uzbekistana do Zelenortskih Otoka.

Marketinški stručnjaci reći će uspjeh dolazi od relevantnosti i autentičnosti te da su neke od najpametnijih akcija nišne, usmjerene na određeni tim, zajednicu ili dio kulture. “Ako navijačima pružite osjećaj da ih razumijete, već ste pobijedili”, jasna je poruka koje bi se brendovi trebali držati…

Autor: Siniša Malus
14. prosinac 2025. u 17:00
Podijeli članak —

New Report

Close