Analizirajući domaće i globalno gospodarstvo, kompanije u usponu i cjelokupno poslovno okruženje često znamo u hrvatskim medijima izvještavati i čitati o uspjesima stranih kompanija, onih koje ulaze ili planiraju doći na naše tržište. To i ne treba čuditi s obzirom na to da se radi o uobičajenoj pojavi. No, često nam promakne vidjeti i drugu sliku te medalje, odnosno jesu li i na koji način hrvatske kompanije prepoznate od relevantnih međunarodnih, ovdje prije svega, poslovnih medija.
Domaće gospodarstvo zasigurno ima nekoliko primjera koji imaju što za reći na globalnoj poslovnoj sceni. Bilo da se radi o tržišnim liderima u određenoj industriji, brzorastućim tvrtkama koji su svojevrsni disruptori, ili onih koji već danas naveliko nadilaze granice ove države, čak i cijele regije. Cijela regija srednje i istočne Europe u poslovnoj zajednici zasigurno je privlačna i zanimljiva globalnim investitorima, a pomalo možda i sakrivena u odnosu na druge europske regije. Upravo stoga mogla bi postati posebno zanimljiva u nadolazećem razdoblju.
Da je tomu tako pokazuje prošlog tjedna objavljen tekst na međunarodnom poslovnom mediju Bloombergu, koji donosi detaljnu analizu te izjave vodećih ljudi hrvatske kompanije Bosqar Invest. Očito i relevantni međunarodni poslovni mediji vide kako u ovoj regiji postoji kompanija koje zaslužuju značajniju pozornost te da postoje određeni lideri u ovom dijelu Europe koji imaju što za reći i predstaviti svoje poslovne iskorake.
Regionalne perspektive
U svojem intervjuu za međunarodni Bloomberg Stjepan Orešković najavio je dodatno jačanje aktivnosti spajanja i preuzimanja te novi val akvizicija, ne samo u Hrvatskoj, već i u drugim europskim zemljama.
“Grupa aktivno razmatra prehrambeni sektor jer je uspjela povećati prihode i profitabilnost sličnih tvrtki koje je već preuzela”, rekao je Orešković. “Segment umjetne inteligencije također je vrlo važan za Bosqar”. Dodatno, Orešković za PD Vikend potvrđuje kako bi se konsolidacijske aktivnosti s Bosqarom u glavnoj ulozi trebale dogoditi u idućih godinu dana. Meta nisu samo hrvatske tvrtke, nego i regionalni igrači. Najava je to koja pokazuje jasnu aspiraciju i potencijale jedne hrvatske kompanije, koja je već istupila na tržišta poput Slovenije, Turske i Njemačke upravo putem akvizicija tamošnjih kompanija, a koja danas zapošljava više od 18 tisuća ljudi u više od 80 kompanija koje čine grupu.
Govoreći o uzlaznom trendu domaćega gospodarstva te snažnijem iskoraku na globalnoj, ili barem europskoj razini, treba istaknuti i tvrtku Končar koja izrasta u iznimno relevantnog igrača na svjetskoj karti. To zasigurno nije sve što naše gospodarstvo ima za ponuditi, možda je samo vrijeme za jasniji strateški pristup promociji relevantnih domaćih kompanija i njihovo pozicioniranje i u međunarodnim poslovnim medijima. Zasigurno je i to važan korak u brendiranju domaćega gospodarstva izvan naših granica. Ono što valja također naglasiti, a što ističe i Stjepan Orešković, je da je za Bosqar Invest velika prekretnica u njihovu poslovanju i razvoju te snažnim akvizicijama bio IPO koji je proveden na Zagrebačkoj burzi 2019. godine. Hrvatsko tržište kapitala u posljednjih godinu-dvije znatno je oživjelo, o čemu svjedoče i javne ponude dionica ING-GRADA, Žita i Tokić Grupe te izdanja državnih vrijednosnih papira poput obveznica i trezorskih zapisa. Dakle, kapitala ima i u Hrvatskoj, samo ga treba znati privući.
Prehrambeni sektor strateška je odluka, dijelom izazvana i geopolitičkim okolnostima. To treba gledati i iz perspektive pozitivnog utjecaja na sigurnost opskrbe hranom u Hrvatskoj (i cjenovnu pristupačnost hrane). Ruska invazija na Ukrajinu pogoršala je globalnu krizu povezanu s hranom, to se osjetilo i u Hrvatskoj i regiji pa su države regije počele dublje promišljati sigurnost opskrbe hranom. Stalni porast blagostanja u jugoistočnoj Europi još je jedan faktor. Zapadna Europa je dominantno ciljano tržište, ali BDP po stanovniku u zemljama u regiji također raste, tako da postoji potražnja za kvalitetnijim proizvodima.

Prehrambeni sektor
Taj se strateški pristup naslanja na EBRD-ovu strategiju koja upravo u prehrambenom sektoru vidi veliku perspektivu šire regije. U prehrambenom i poljoprivrednom sektoru posebno se ističu obećavajuća područja: proizvodi s visokom dodanom vrijednošću i nišni proizvodi (npr. voće) s velikim izvoznim potencijalom na razvijena tržišta; wellness i funkcionalna hrana, koja dobiva na važnosti zbog promjena u preferencijama potrošača, te digitalizacija, gdje čak i mala i srednja poduzeća sve više primjenjuju pametnu poljoprivredu i tehnologije sljedivosti kako bi poboljšala učinkovitost i produktivnost.
EBRD aktivno podržava ove trendove kroz ciljana ulaganja i savjetodavne programe, jačajući konkurentnost i potičući održivi rast. Na tržištu hrane i poljoprivrede regija jugoistočne Europe ostaje izrazito fragmentirana, što stvara prostor za konsolidaciju. U skladu s tom strategijom, Bosqar je u studenome 2024. godine napravio važan iskorak investirajući u 51 posto udjela slovenske poljoprivredno-prehrambene grupacije Panvita, s ciljem izgradnje regionalnog prehrambenog lidera. Tom je investicijom pokrenuo svoju prehrambenu vertikalu, Future Food. U srpnju 2025. novoformirana vertikala Food proširena je ulaskom Mlinar Grupe, što potvrđuje Bosqarovu strategiju izgradnje vodeće platforme u toj industriji udruživanjem potencijala snažnih lokalnih brendova, operativnom izvrsnošću i održivim proizvodnim praksama.
S Panvitom postoji potencijal za suradnju, iako je jedna mesopreprađivačka, a druga pekarska tvrtka. Povezivanje s Panvitom Mlinaru će otvoriti veće tržište u Sloveniji. S druge strane, Mlinar ima vrlo jaku logističku mrežu, dok Panvita u ovom trenutku ima prostora za rast u Hrvatskoj. Tako dvije tvrtke u osnovi kupuju iste proizvode – brašno, pšenicu i kukuruz – što se dobro slaže. Matematika je jednostavna i jasna, poručuju iz Bosqara.
Ovakav razvoj događaja s Bosqarom zasigurno pozdravljaju i tri druge domaće kompanije koje su ove godine izašle na Zagrebačku burzu – ING-GRAD, Žito i Tokić koji je proteklih tjedana izvijestio o uspješno završenom procesu IPO-a.
U prvih devet mjeseci ove godine grupacija je realizirala 449 milijuna eura prihoda, što je porast od 75 posto u odnosu na isto razdoblje godinu prije. Istovremeno, EBITDA je porasla za 77 posto, dosegnuvši iznos od 48 milijuna eura u odnosu na isto razdoblje lani, dok prilagođena EBITDA u istom razdoblju bilježi rast od 76 posto te iznosi 56 milijuna eura. Rezultati u trećem kvartalu, kažu u kompaniji, potvrđuju učinkovitost disciplinirane strategije alokacije kapitala, usmjerene na sektore sa strukturnim rastom i otpornom potražnjom. Ta se strategija konkretizirala kroz kontinuirani robusni rast organskih prihoda i EBITDA-e na razini grupe, uz rast potaknut uspješno zaključenim M&A aktivnostima.

Rezultati potvrđuju strategiju
Uravnotežen i diversificiran operativni model grupe nastavlja pružati stabilnost, a vertikale Food i BPTO/CC sada gotovo podjednako pridonose prilagođenoj EBITDA-i, što označava prekretnicu u diversifikaciji i smanjenju rizika koncentracije. Rast grupe i njezin gospodarski doprinos na ključnim tržištima očituje se i u kontinuiranoj ekspanziji radne snage u Hrvatskoj i Sloveniji. Istovremeno, HR vertikala zabilježila je značajan rast na području jugoistočne Europe, uz ekspanziju linija usluga (RPO, BPO i IT), uspješno zaključenje više natječaja za velike projekte te nova partnerstva u području transporta, tehnologije, energije i automoto sektora. Vertikala Future Food zabilježila je značajan napredak u izvještajnom razdoblju, a uspješno je završena akvizicija Mlinar Grupe vrijedna 100 milijuna eura i provedene inicijative za učinkovitost unutar Panvita Grupe.
Tijekom prvih devet mjeseci 2025. Panvita je modernizirala svoje proizvodne procese, ojačala upravljačke sposobnosti i proširila održive poljoprivredne prakse. Veća operativna učinkovitost u trećem tromjesečju ostvarena je centralizacijom prodajne funkcije, a nastavljena su i ulaganja u proizvodnju. Zaključenje akvizicije Mlinar Grupe je pak važan korak u konsolidaciji sektora i razvoju vodeće regionalne platforme za hranu. Znatan napredak postignut je u konsolidaciji tržišne pozicije BPTO/Customer Care vertikale (Mplus) u srednjoj i istočnoj Europi kroz strateške akvizicije i regionalno širenje. Ključne prekretnice uključivale su najavu i naknadno zaključenje akvizicije (u listopadu) tvrtke Valoris, vodećeg rumunjskog pružatelja BPO usluga. Uz akviziciju BPO-a Conectart u Češkoj Republici u travnju, ove dvije transakcije – s ukupnom vrijednošću kompanija od 14 milijuna eura – jačaju operativne mogućnosti isporuke na ključnim nearshore tržištima.
Vodeća pozicija u području umjetne inteligencije unutar BPTO/CC vertikale, osnažena naprednim mogućnostima automatizacije, tehnološkim rješenjima razvijenim unutar grupe i dubokim operativnim znanjem, nastavlja podupirati snažan organski rast Mplusa.