Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU) zaprimio je 2860 zahtjeva za sufinanciranje kupnje novih vozila na alternativna goriva, pokazali su privremeni rezultati javnog poziva objavljeni na sjednici Udruženja trgovine motornim vozilima Hrvatske gospodarske komore.
Od ukupnog broja zaprimljenih zahtjeva, čak 78 posto odnosi se na motorna vozila za prijevoz putnika (M1), pokazali su podaci koje je predstavio Aleksandar Halavanja, voditelj Službe za sustavno gospodarenje energijom pri FZOEU. Slijede vozila za prijevoz tereta do 3,5 tona s udjelom od 12 posto te mopedi i laka motorna vozila na dva kotača s osam posto prijava.
Do kraja godine
Kada je riječ o proizvođačima, najtraženiji su BYD s udjelom od gotovo 32 posto, Tesla s 10 posto, te Hyundai, Škoda i Renault, čiji udjeli variraju između četiri i pet posto. U top deset prema broju zahtjeva još su BMW, Opel, Volkswagen, Toyota i Peugeot. Halavanja je pojasnio da su objavljeni podaci privremeni te da su moguće korekcije ako pojedini prijavitelji odustanu ili promijene model. “Prijave s većim netočnostima bit će odbačene, dok će se one s manjim nedostacima moći nadopuniti. Očekujemo da će svi zahtjevi biti obrađeni do kraja godine”, kazao je.
Ako nakon obrade ostane raspoloživih sredstava, javni poziv vrijednosti 21,2 milijuna eura mogao bi biti ponovno otvoren. Financiranje je osigurano kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti, a poziv je bio namijenjen isključivo pravnim osobama, osim onih koje se bave taksi prijevozom, cestovnim prijevozom robe i leasingom vozila. Halavanja je dodao da je trenutačno u javnom savjetovanju i novi poziv Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije vrijedan 45 milijuna eura, koji će biti usmjeren na poduzeća registrirana za cestovni prijevoz robe i taksi usluge.
Povećati sredstva
Predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima HGK Tomislav Miletić istaknuo je zajednički stav članica da bi trebalo povećati ukupna sredstva za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila. “Ako to nije moguće, razumno bi bilo smanjiti iznos subvencije po vozilu, kako bi više tvrtki i građana moglo ostvariti pravo na potporu”, poručio je Miletić.
U prethodnim pozivima prijave su išle putem distributera, što se pokazalo jednostavnijim modelom za korisnike. Posljednji poziv, međutim, zahtijevao je da se tvrtke prijavljuju izravno putem sustava Fonda, model koji bi, prema najavama, mogao postati standardan. Tajnik Udruženja Hrvoje Paver potvrdio je da se većina distributera zalaže za povratak na sustav prijava preko prodajne mreže jer je to, kako kaže, “najjednostavniji način za krajnje korisnike”. Iz Fonda su najavili i novi poziv za fizičke osobe tijekom 2026., a po iznosu će biti usporediv s ovogodišnjim programom za pravne osobe.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu