Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Doveo je KONČAR na svjetsku scenu baterijskim vlakovima, solarima i digitalnom energetikom

Autor: Mateja Šobak/VL
22. listopad 2025. u 08:09
Podijeli članak —
Gordan Kolak u javnim istupima ponavlja jednostavnu formulu: brzina, fokus i znanje, koja najbolje opisuje tempo kojim vodi sustav s gotovo šest tisuća zaposlenika, Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

Gordan Kolak, predsjednik Uprave KONČARA, kandidat za nagradu Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika Gospodarstvenik godine.

Gordan Kolak nije tipičan menadžer. Iza njega su godine u kojima se gradila disciplina, inženjerska preciznost i iskustvo iz sustava. Diplomirao je na Tehničkom fakultetu u Rijeci, magistrirao strojarstvo u Zagrebu, a karijeru gradio u ICT i industrijskim kompanijama poput King ICT-a, Megatrenda, DOK-ING-a i Dalekovoda. Njegov put nije bio linearan, ali svaka je dionica nosila zajednički nazivnik – rješavanje složenih sustava i pretvaranje tehničkih izazova u poslovne prilike. Bio je i sudionik Domovinskog rata te angažiran u međunarodnim misijama i sustavu nacionalne sigurnosti.

Suradnja sa znanstvenicima

Od 2020. predsjednik je Uprave KONČARA, a Kolakovim dolaskom tvrtka je prestala biti samo sinonim za generatore, transformatore, lokomotive, tramvaje i motore. Prerasla je u sustav koji proizvodi baterijske i baterijske elektromotorne vlakove, prateće punionice, projektira i gradi solarne elektrane i izvozi tehnologije u gotovo sto zemalja godišnje. Kolakov mandat obilježen je sveobuhvatnom digitalnom transformacijom kompanije, modernizacijom, ulaganjem u istraživanje i razvoj te jasnim pomakom prema obnovljivim izvorima energije, mobilnosti i stvaranju dodane vrijednosti za sve dionike KONČARA. U njegovu mandatu osnovan je KONČAR – Digital, novo društvo unutar Grupe koje razvija rješenja za pametne mreže i digitalnu energetiku, a dodatno je ojačana i suradnja sa znanstvenim institucijama poput FER-a, s kojim KONČAR razvija nove sustave upravljanja energijom i digitalne platforme za nadzor mreže.

U posljednjih pet godina KONČAR  kontinuirano ostvaruje odlične rezultate. Prihodi od prodaje porasli su tri puta, udio izvoza u prihodima kreće se oko 70 posto,  otvorene obveze, backlog premašili su 2,3 milijarde eura. Tržišna kapitalizacija iznosi više od 1,6 milijardi eura. Uz to, Kolak je predvodio tvrtku kroz nekoliko projekata koji su KONČAR učvrstili kao ključnog domaćeg i europskog proizvođača energetske i transportne opreme. Pod njegovim vodstvom KONČAR je ponovno prepoznat kao strateški partner države u razvoju zelene infrastrukture i elektrifikacije željezničkog sustava.

Na domaćem tržištu KONČAR je u posljednje dvije godine ugovorio isporuku osamnaest dizel-električnih te deset baterijskih elektromotornih i baterijskih vlakova, osam stabilnih energetskih priključaka za punjenje pogonskih baterija na hrvatskoj željezničkoj mreži za HŽ Putnički promet te 40 novih tramvaja za Zagreb i 20 za Osijek. Na svjetskoj sceni, na berlinskom InnoTransu 2024. premijerno je predstavljen baterijski motorni vlak s punionicom, projekt koji je u samo nekoliko mjeseci postao simbol nove faze KONČAREVE industrije mobilnosti. Riječ je o prvom takvom vlaku proizvedenom u regiji, u potpunosti razvijenom u Hrvatskoj – od baterijskog sustava do dizajna i kontrole pogona, čime je KONČAR dokazao da može samostalno razvijati tehnologije koje do jučer nisu postojale ni u većim europskim sustavima. Od rujna ove godine KONČAREV baterijski vlak je u redovitom prometu na hrvatskim prugama i jedini je takav vlak u Europi koji je u komercijalnoj upotrebi.  

Novi iskoraci na tržištu

U segmentu obnovljivih izvora energije tvrtka je uz desetak velikih sunčanih elektrana, od SE Črnkovci (8,5 MW) do SE Dugopolje (13,5 MW), implementirala i fotonaponske sustave na gotovo svim vlastitim proizvodnim halama. Istodobno su proizvedeni i prvi transformatori s biorazgradivim tekućinama i Bluemint čelikom s nižim ugljičnim otiskom, a KONČAR je ušao i u razvoj sustava za elektrifikaciju luka i brodogradilišta, što bi trebalo omogućiti opskrbu brodova električnom energijom tijekom boravka u luci. Time je tvrtka proširila svoj doseg i na sektor pomorske mobilnosti, u kojem do sada nije bila prisutna. Najveći inozemni iskoraci bili su potpisivanje ugovora o revitalizaciji hidroelektrane Haditha u Iraku, vrijednog oko 65 milijuna eura, čime se KONČAR, nakon pet godina pregovora, vratio na iračko tržište te revitalizacija HE Vidraru u Rumunjskoj osvojena na međunarodnom natječaju i vrijedna više od 188 milijuna eura, od kojih udio KONČARA iznosi skoro 80 milijuna eura te s kojom je KONČAR otvorio tržište na kojem dosad nije imao veću prisutnost.

Tvrtka je ujedno potpisala strateški ugovor s kompanijom Siemens Energy o zajedničkoj tvornici za proizvodnju transformatorskih kotlova. Sve je to učvrstilo reputaciju KONČARA kao jednog od rijetkih regionalnih industrijskih sustava koji samostalno razvija i proizvodi tehnologiju s dodanom vrijednošću.

A Kolak? U javnim istupima ponavlja jednostavnu formulu: brzina, fokus i znanje. U HRT-ovoj emisiji “1 na 1” rekao je da “sve treba biti brzo i sve treba biti već jučer”, što najbolje opisuje tempo kojim vodi sustav s gotovo šest tisuća zaposlenika. U protekla 23 kvartala KONČAR nije zabilježio pad poslovanja, što je u današnjim industrijskim ciklusima skoro  nepoznat kontinuitet. Njegov stil vođenja okrenut je rezultatima, pragmatičan je i izravan, što potvrđuju i njegovi najbliži suradnici. Posljednjih godinu dana Kolak je bio lice tvrtke koja je istodobno ostvarila rekordnu dobit, lansirala nove vlakove i tramvaje, izvezla transformatore na gotovo sve kontinente i otvorila tržišta koja su desetljećima bila zatvorena. I dok brojevi govore o poslovnom uspjehu, ono što se pod njegovim vodstvom najjasnije vidi jest promjena identiteta. KONČAR više nije samo tvornica koja proizvodi visokotehnološke proizvode za tržišta cijelog svijeta, već sustav koji oblikuje energetske i prometne politike regije.

Autor: Mateja Šobak/VL
22. listopad 2025. u 08:09
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close