Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Intervju tjedna

Turk: Snažno rastemo u segmentu ICT-ja, ali i podatkovnih usluga

Čelni čovjek A1 Hrvatska i A1 Slovenija govori o nastavku snažnog investicijskog ciklusa, administrativnim izazovima, B2B i ICT segmentu te novim iskoracima kompanije.

Autor: Siniša Malus
22. listopad 2025. u 06:00
Dejan Turk već je više od godinu dana na čelu kompanije A1 Hrvatska. Paralelno uz A1 Hrvatska, Turk iz Zagreba nastavlja voditi A1 Slovenija/A1

Dejan Turk već je više od godinu dana na čelu kompanije A1 Hrvatska, a paralelno uz A1 Hrvatska, iz Zagreba nastavlja voditi A1 Slovenija. U posljednja dva desetljeća bio je na raznim menadžerskim pozicijama u telekom industriji, što je uključivalo vođenje marketinga i prodaje, poziciju člana, a potom i predsjednika Uprave A1 Slovenija od 2007. do 2014. godine.

Te godine preuzeo je dužnost predsjednika Uprave i direktora marketinga novoformiranog klastera A1 Telekom Austria Group Srbije i Slovenije. U svojoj karijeri proglašavan je menadžerom godine i u Sloveniji i u Srbiji.U intervjuu za PD Vikend govori o nastavku snažnog investicijskog ciklusa, administrativnim izazovima, B2B i ICT segmentu koji je za A1 jedno od strateški najvažnijih područja te novim iskoracima kompanije poput ulaganja u sport.

Godinu dana ste na čelu A1 Hrvatska, kako biste ocijenili to razdoblje? Što je bilo najizazovnije, a na što ste ponosni?

Razdoblja promjene nose puno dinamike i izazova sama po sebi. Dolazak u kompaniju sa snažnom tržišnom pozicijom podrazumijevao je i obvezu da tu poziciju dodatno ojačamo, a to radimo tako da stalno unaprjeđujemo kvalitetu korisničkog iskustva i transformiramo kompaniju kako bi naše poslovanje i dalje bilo profitabilno i održivo. Mislim da ciljevi moraju biti ambiciozni i izazovni, a za nas je najvažniji taj da se prilagodimo brzim i velikim promjenama na tržištu te konstantnom rastu očekivanja korisnika.

U prvoj polovici ove godine A1 Hrvatska nastavila je investicijski ciklus u modernizaciju mobilne i 5G mreže te izgradnju najveće gigabitne fiksne mreže u zemlji, ulažući 39,9 milijuna eura. Paralelno smo se snažno pozicionirali i kao ICT partner poslovnim korisnicima, razvili nove usluge u području sigurnosnih rješenja i ojačali naše ESG inicijative. Najveća vrijednost ipak su naši zaposlenici, koji svakodnevno dokazuju da su znanje, predanost i timski rad temelj svakog uspjeha.

Najvažnija ulaganja i dalje su u gigabitnu fiksnu i mobilnu 5G mrežu, čime korisnicima omogućujemo povezanost, ali i budući razvoj.

Kakvo je ovogodišnje poslovanje A1 Hrvatske i postoje li neki trendovi koji izlaze iz okvira uobičajenog poslovanja proteklih godina?

Kao što sam spomenuo, nastavili smo investicijski ciklus usmjeren na širenje i modernizaciju mrežne infrastrukture. Prihodi su u prvoj polovici godine porasli za 7,1 posto, dosegnuvši 286,2 milijuna eura, dok je EBITDA iznosila 119,7 milijuna eura. Poslovanje u ovoj godini ponovno je obilježeno značajnim rastom u segmentu ICT-ja, na što smo jako ponosni, ali i podatkovnih usluga. Sve više poslovnih korisnika traži cjelovita digitalna rješenja koja A1 može ponuditi, a kod privatnih korisnika trendovi jasno pokazuju da im tradicionalne telekomunikacijske usluge više nisu dovoljne. Korisnici žele personalizirano iskustvo i jednostavno upravljanje uslugama, što smo, među ostalim, prepoznali i kroz razvoj eSIM-a. Prvi smo na tržištu poslovnim korisnicima omogućili povezivanje Apple pametnog sata s mobilnim uređajem. Tu je i samostalni odabir usluga kroz Moj A1 aplikaciju i integracija streaming platformi poput Netflixa, HBO Maxa i SkyShowtimea.

I osiguranja smo prepoznali kao korisničku potrebu na koju možemo odgovoriti. Takve usluge reflektiraju trendove koji izlaze izvan okvira uobičajenog poslovanja i mijenjaju način na koji korisnici doživljavaju telekome. Više nismo samo pružatelji mreže, već smo njihovi digitalni partneri u svakodnevnom životu.

Koliko globalni izazovi poput inflacije i poremećaja u opskrbnim lancima utječu na vaše poslovanje?

Telekomunikacijska industrija je osjetljiva na globalne poremećaje u opskrbnim lancima jer ovisi o dostupnosti opreme i tehnologije. Kao i svima na tržištu, inflacija značajno povećava troškove poslovanja telekoma. Unatoč tome, u A1 Hrvatska, zahvaljujući planiranju i diversifikaciji dobavljača, uspjeli smo održati stabilnost poslovanja. Globalni izazovi ne zaustavljaju ulaganja, već ih čine još važnijima jer digitalna infrastruktura ostaje temelj otpornosti gospodarstva.

Smatrate li postojeći regulatorni i administrativni okvir u Hrvatskoj dovoljno poticajnim za daljnje cikluse velikih investicija? Koji su najveći izazovi s kojima se susrećete pri implementaciji mrežne infrastrukture?

Hrvatska je u posljednjih nekoliko godina napravila određene pomake, no i dalje postoje brojni administrativni izazovi, posebno na lokalnoj razini. Za izgradnju mrežne infrastrukture nužno je ubrzati izdavanje dozvola i ukloniti neke od administrativnih prepreka koje usporavaju izgradnju mreže. Pozitivno je što su telekomi prepoznati kao kritična nacionalna infrastruktura, što daje okvir za partnerski pristup i suradnju s institucijama.

Važno nam je našim poslovnim korisnicima osigurati kontinuitet poslovanja, rješenja po mjeri i, ako to mogu tako nazvati, biti ‘one-stop-shop’ za sve što im treba za digitalizaciju njihova poslovanja.

Koja ulaganja smatrate najvažnijima u ovom trenutku?

Najvažnija ulaganja i dalje su u gigabitnu fiksnu i mobilnu 5G mrežu, čime korisnicima omogućujemo povezanost, ali i budući razvoj, posebno dolaskom umjetne inteligencije koja treba pouzdanu infrastrukturu. Ulaganja u podatkovni centar i ICT portfelj jednako su nam važna, tu i dalje vidimo najveći potencijal za rast.

U eri digitalne suverenosti kontrola nad podacima i infrastrukturom postaje ključna, posebno za tvrtke koje razvijaju i primjenjuju AI rješenja. A1 Hrvatska, sa svojim modernim podatkovnim centrom u Zagrebu i europskim cloudom Exoscale nudi potpunu i sigurnu infrastrukturu, i to lokalno i u skladu s najvišim EU standardima.

Vidite li mogućnosti i za neka ulaganja izvan područja vašeg osnovnog poslovanja, primjerice, u medije?

U medije trenutačno ne, ali već sam spomenuo da svoje poslovanje temeljimo na korisničkim potrebama, stoga niti jedno srodno područje koje odgovara na njihove potrebe nije isključeno. Tijekom posljednjih nekoliko godina napravili smo velike iskorake u područja koja nadilaze temeljne telekomunikacijske usluge.

Prvi smo telekom koji je potpisao suradnju s Netflixom, koji je uz HBO Max postao dio našeg portfelja. Početkom ove godine ostvarili smo suradnju s još jednim velikim streaming servisom, a to je SkyShowtime. Također, početkom 2024. pokrenuli smo i uslugu Putno osiguranje za A1 korisnike, uz već postojeću uslugu Osiguranje ekrana. Spomenuo sam i naš podatkovni centar, a tu su i ICT usluge, odnosno portfelj sigurnosnih i pametnih rješenja te rješenja za hotelijerstvo i turizam koja nudimo poslovnim korisnicima. U istom smjeru planiramo nastaviti s razvojem poslovanja i podizanjem kvalitete korisničkog iskustva.

Veliki potencijal i dalje ostaje u nastavku ulaganja u razvoj optičke infrastrukture kroz EU projekte, čime ćemo omogućiti da optika stigne i do onih dijelova Hrvatske gdje još nije dostupna, najavljuje Dejan Turk/A1

Vaša fiksna mreža trenutačno je dostupna u dvije trećine kućanstava u Hrvatskoj. Koji su planovi za daljnji razvoj?

Tako je, našom gigabitnom mrežom pokrivamo dvije trećine kućanstava u Hrvatskoj. U suradnji s lokalnim samoupravama i pomoću sredstava iz EU fondova, A1 intenzivno radi na širenju optičke infrastrukture u manje naseljenim i gospodarski slabije razvijenim dijelovima Hrvatske.

Takvim modelom financiranja izgradili smo optičku mrežu za 45 tisuća kućanstava na širem području Kaštela, Ivanić-Grada i Solina. Upravo je Solin prvi hrvatski grad potpuno pokriven optičkom mrežom izgrađenom uz pomoć EU fondova. Naš projekt prepoznala je i Europska komisija te je dodijelila A1 Hrvatska EU Broadband Award, kao predvodniku u gradnji mreže vrlo velikih kapaciteta.

Također, potpisali smo ugovor o korištenju bespovratnih sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti za tri nova projekta gradnje mreže nove generacije na području grada Županje i okolnih općina te na području Šibensko-kninske županije, u Kninu, Primoštenu i Bilicama. Kroz te projekte pristup najmodernijoj fiksnoj mreži dobit će dodatnih više od 32 tisuće korisnika. Veliku ulogu u izgradnji fiksnog pristupa igraju i geografski faktori pa se tako neki dijelovi Hrvatske još uvijek bore s internetskim signalom. Kako želimo odgovoriti na sve potrebe naših korisnika, ove smo godine uveli i Starlink u svoju ponudu, s ciljem omogućavanja pouzdane internetske veze stanovnicima i poslovnim subjektima iz slabije povezanih područja.

Koje su danas najveće potrebe privatnih korisnika i kako odgovarate na njih?

Privatni korisnici žele jednostavnost, pouzdanost i personalizaciju. Ne žele komplicirane procese, nego brza i intuitivna rješenja. Stalno radimo na digitalnim alatima koji omogućuju upravljanje uslugama u nekoliko klikova, poput Moj A1 aplikacije, uveli smo voicebot i chatbot za brže rješavanje poteškoća i integriramo streaming platforme.

A1 je telekom s najvećim brojem integriranih načina plaćanja na hrvatskom tržištu, a po raznovrsnosti opcija pozicioniramo se uz bok najinovativnijih globalnih kompanija. Prvi smo telekom u svijetu s opcijom plaćanja uređaja i bonova preko RevolutPaya te smo prvi omogućili kupnju uređaja i bonova putem KEKS Paya, kao i plaćanje računa direktno iz KEKS Pay aplikacije. Želio bih spomenuti i A1 MOZAIK program povezivanja više usluga jer je još jedan dobar primjer kako smo odgovorili na korisničke potrebe. U sklopu njega mogu ostvariti dodatne popuste, a inovativnim rješenjem Neograničen internet za sve, omogućili smo korisnicima dijeljenje 24 sata neograničenog interneta s prijateljima i obitelji. Tu je i mogućnost plaćanja tarife tri ili šest mjeseci unaprijed uz dodatne uštede. Sve to omogućuje veću kontrolu, fleksibilnost i uštede.

Naš cilj ostaje ulagati u sport, i u sponzorskom smislu i u smislu ponude sportskog sadržaja našim korisnicima.

Kako to da ste ušli u sponzorstvo nogometnih klubova i imate li planove daljnjih ulaganja u sport, posebno u svjetlu najavljene porezne regulative?

Nogomet je sport koji okuplja široku publiku i stvara snažne emocije. Partnerstvom s GNK Dinamo, HNK Rijeka i NK Osijek želimo pokazati da smo tu za sve navijače, bez obzira na boju dresa. Vezano uz najavljene regulatorne izmjene, trenutačno je objavljen isključivo prijedlog promjena Zakona o porezu na dobit, koji je u ovom trenutku pozitivan, no čekaju se daljnji komentari i objašnjenja. Naš cilj ostaje ulagati u sport, i u sponzorskom smislu i u smislu ponude sportskog sadržaja našim korisnicima.

Radili ste i u Sloveniji i u Srbiji. Koliko su tržišta tih triju država slična, a koliko različita? Kako biste općenito ocijenili ulagačko okruženje u Hrvatskoj i postoji li paralela sa Slovenijom?

Sva tri tržišta istovremeno su i slična i različita. Govorimo o dinamičnim i konkurentnim tržištima, na kojima glavne razlike možemo vidjeti u stupnju razvoja mrežne infrastrukture i u regulatornim okvirima i navikama korisnika. Ključna razlika je u članstvu Hrvatske i Slovenije u Europskoj uniji, što donosi određenu stabilnost i predvidivost poslovanja. Slovenija i Hrvatska imaju aktivnu 5G mrežu, uz djelomičnu monetizaciju kroz uređaje i usluge, što je usporedivo i sa situacijom drugdje u svijetu.

Ono za što koristimo 5G je unaprjeđenje korisničkog iskustva pa je tako jedan od primjera Homebox 5G uređaj u Hrvatskoj ili A1 Ultra u Sloveniji. U Sloveniji trenutačno imamo oko 40 tisuća korisnika na 5G kućnom internetu, dok, primjerice, Srbiju tek očekuje aukcija za dodjelu spektra 5G frekvencija, nakon čega slijedi izgradnja. Nešto drukčija situacija je na tržištu fiksnih usluga gdje Hrvatska prednjači s brojem korisnika. Ulagačko okruženje u Hrvatskoj i Sloveniji napreduje te su potrebe za infrastrukturom velike, a hrvatski potencijalni ulazak u OECD dodatno jača investicijsku sigurnost.

Živimo u vremenu globalne kibernetičke nesigurnosti. Kako osiguravate ‘cyber’ sigurnost poslovnih korisnika i koji su njihovi najčešći zahtjevi? Koji je plan za daljnji razvoj ICT područja?

B2B i ICT segment za A1 ‘jedno je od strateški najvažnijih područja rasta. Rastemo po svim parametrima u ICT-ju, pri čemu stalno širimo portfelj rješenja i usluga. Važno nam je našim poslovnim korisnicima osigurati kontinuitet poslovanja, rješenja po mjeri i, ako to mogu tako nazvati, biti one-stop-shop za sve što im treba za digitalizaciju njihova poslovanja, od Microsoft 365 Business licenci do naprednih sigurnosnih rješenja. Fokus naših ulaganja će, osim najmodernije mrežne infrastrukture, i dalje biti područja presudna za budućnost digitalizacije, a to su cloud usluge, podatkovni centri i portfelj sigurnosnih rješenja.

Ulagačko okruženje u Hrvatskoj i Sloveniji napreduje te su potrebe za infrastrukturom velike, a hrvatski potencijalni ulazak u OECD dodatno jača investicijsku sigurnost.

Poznato je da A1 Hrvatska ima mnoge ESG inicijative. Na koje ste najponosniji?

Posebno smo ponosni na inicijativu #BoljiOnline koja se bavi sigurnošću djece i mladih na internetu. Dovodimo internet u domove i na dlanove i smatramo da smo odgovorni progovarati i educirati o njegovu sigurnom korištenju, u suradnji s roditeljima, institucijama i drugim kompanijama. Naša dugogodišnja suradnja s Centrom za sigurniji internet nedavno je obogaćena novim fakultativnim predmetom “Digitalna pismenost”, koji se provodi u I. gimnaziji u Zagrebu, a u sklopu kojeg će srednjoškolci učiti više o odgovornosti u virtualnom svijetu. Nedavno održana CyberGuard 2025 konferencija, koja je drugu godinu zaredom okupila oko 400 posjetitelja, dokazuje da je sigurnost u online svijetu, kako kod privatnih, tako kod poslovnih korisnika, jedno od važnih društvenih, ali i poslovnih pitanja.

U domeni društvenog angažmana ponosni smo i na STEMfemme Jr., projekt kojim osnažujemo djevojčice za bavljenje različitim područjima STEAM-a i jačamo njihove aspiracije prema STEM zanimanjima. Istaknuo bih i projekte zelene tranzicije poput LIFE4GreenBroadband, u sklopu kojeg smo postavili solarne elektrane na stotine baznih stanica, čime značajno smanjujemo potrošnju električne energije i emisiju CO2, za čak 404 tone godišnje. Već drugu godinu zaredom ostvarili smo izvanredan rezultat na ESG ratingu Hrvatske gospodarske komore. S ukupno 185 bodova ostvarili vrlo visok ESG rating te unutar industrije ponovno zauzeli prvo mjesto, što potvrđuje da smo visoko postavili letvicu u području ESG ciljeva te da su naše održive prakse vrlo visoko rangirane i u našem neposrednom poslovnom okruženju.

Zaposlenici su ključna karika svake kompanije. Koliko ulažete u njih i kako?

Niti jedna kompanija ne može biti profitabilna i održiva bez brige o zaposlenicima. Ljudi danas na posao ne dolaze samo raditi, već traže okruženje u kojem će se osjećati cijenjenima i gdje će imati dodatne prilike za rast. Vrijednosti koje su meni važne su u prvom redu povjerenje, kvaliteta u svemu što radimo, transparentnost i suradnja i to nastojim ugraditi u temelje naše kulture. Vjerujem da su te vrijednosti osnova na kojoj i kompanija i zaposlenici profitiraju. Što se tiče konkretnih benefita za zaposlenike, njih je zaista mnogo i važno nam je da je tako. Kada bih morao istaknuti jedan koji je meni bitan, onda bi to bio karijerni put i profesionalno napredovanje kroz mogućnosti interne mobilnosti te razne razvojne programe i edukacije.

Tu se poglavito fokusiramo na ona znanja za koja smatramo da će u budućnosti biti ključna, kao što su cloud tehnologija, sigurnost podataka, automatizacija poslovanja, robotika, umjetna inteligencija i strojno učenje. U skladu je to i sa stanjem na tržištu rada koje postaje sve zahtjevnije jer je stručnjaka sve manje, a potrebe su sve specifičnije. Slušamo povratne informacije od zaposlenika kroz interna istraživanja i uvodimo nove materijalne i nematerijalne benefite i programe. Tako smo u posljednjih godinu dana, među ostalim, pokrenuli A1 Program pomoći u kojem svi A1 zaposlenici i članovi njihovih obitelji anonimno i besplatno mogu dobiti profesionalnu pomoć u područjima psihološke i zdravstvene dobrobiti te financijskog i pravnog savjetovanja. Također, pokrenuli smo i program A1 Kreda koji omogućava subvencionirane nenamjenske gotovinske kredite. To su samo neki od benefita koje bih spomenuo. Kada znate da kompanija stoji iza vas, lakše je biti angažiran i motiviran.

Posebno smo ponosni na inicijativu #BoljiOnline koja se bavi sigurnošću djece i mladih na internetu, ističe Turk/A1

Što vidite kao najveće izazove i prilike u idućih pet godina i kako će tada izgledati A1 Hrvatska?

Najveći izazovi zasigurno će biti rast kibernetičkih prijetnji, prilagodba dinamičnom i nestabilnom tržištu zbog globalnih gospodarskih i političkih previranja te osiguravanje digitalne suverenosti. Prilike koje vidimo leže u primjeni umjetne inteligencije za unaprjeđenje korisničkog iskustva, razvoju digitalnih usluga, ostvarivanju novih partnerstava i daljnjem širenju mrežne infrastrukture koja je temelj rasta podatkovnih usluga dolaskom AI-ja. Uz to, veliki potencijal i dalje ostaje u nastavku ulaganja u razvoj optičke infrastrukture kroz EU projekte, čime ćemo omogućiti da optika stigne i do onih dijelova Hrvatske gdje još nije dostupna.

Time ne samo da ćemo osigurati jednake prilike za sve građane Republike Hrvatske, već i potaknuti regionalni gospodarski razvoj kroz podršku digitalizaciji lokalnih poslovnih korisnika, pri čemu računamo i na dobru suradnju s jedinicama lokalne samouprave. Iako je A1 Hrvatska već sada izuzetno uspješna kompanija i predvodnik u digitalizaciji, u idućih pet godina očekujem da će biti još snažnije prepoznata kao pouzdan digitalni partner, s najmodernijom infrastrukturom, bogatim ICT portfeljem, ‘know howom’ i korisničkim iskustvom koje nas razlikuje od drugih. Vjerujem da ćemo tada moći govoriti o društvu u kojem je digitalna povezanost dostupna svima, gospodarstvu otpornijem na globalne izazove i zajednici koja razumije i tehnologiju koristi sigurno i odgovorno.

Autor: Siniša Malus
22. listopad 2025. u 06:00
Podijeli članak —

New Report

Close