Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
e-Poslovanje 2025. (30):
Kvaliteta, produktivnost, isplativost

Elektronički račun u praksi: Koji su stvarni benefiti za poduzetnike

Obvezno uvođenje e-računa od 1. siječnja 2026. mijenja način poslovanja svih poduzetnika. Od smanjenja troškova i brže obrade, do sigurnijeg arhiviranja i veće produktivnosti – poslovanje s e-računima uz Sveračun postaje jednostavnije, sigurnije i u potpunosti usklađeno sa zakonskim standardima.

Autor: Native tim PD
08. listopad 2025. u 12:08
Foto: Unsplash

Procjene Europske unije pokazuju da će se potpunim uvođenjem e-računa u europskim zemljama godišnje uštedjeti 423 milijarde eura. Ta brojka temelji se na smanjenju administrativnih troškova, brzoj obradi računa, eliminaciji troškova poštarine i većoj automatizaciji poslovnih procesa.

E-račun je elektronički račun – digitalna verzija klasičnog papirnatog računa. Sadrži sve potrebne elemente kao i papirnati račun (podatke o prodavatelju i kupcu, stavke, iznose, PDV, rok plaćanja itd.) te se izdaje i prima u strukturiranom elektroničkom obliku koji omogućuje njegovu automatsku elektroničku obradu. U Hrvatskoj se e-računi šalju u formatu XML prema shemi UBL 2.1.

Dosad u Hrvatskoj nije postojala obveza izdavanja e-računa između poduzetnika (B2B), već isključivo u poslovanju prema javnom sektoru (B2G), no prelazak s papirnatih na elektroničke račune od 1. siječnja 2026. postaje obveza za sve poduzetnike unutar sustava PDV-a. Subjekti koji nisu u sustavu PDV-a u početku će imati samo obvezu primanja e-računa, dok im obveza izdavanja e-računa za transakcije unutar Hrvatske kreće od 1. siječnja 2027.

Što to konkretno znači za poduzetnike?

Obveznici izdavanja e-računa prvo moraju (rok je do 31. prosinca 2025.) odabrati svog informacijskog posrednika i prijaviti ga Poreznoj upravi. U tom kontekstu, Hrvatska pošta predstavila je novu uslugu Sveračun, digitalnu platformu koja tvrtkama i obrtnicima olakšava prijelaz na elektroničko poslovanje. Riječ je o jednostavnoj i intuitivnoj platformi koja omogućava slanje i primanje e-računa prema zakonskim standardima i pravilima fiskalizacije, kao i sigurno elektroničko arhiviranje dokumenata; praćenje statusa poslanih i zaprimljenih računa; integraciju s poslovnim sustavima poput ERP-a (Enterprise Resource Planning) i sl. Dovoljno je samo registrirati se na sveračun.hr, odabrati paket i aplikacija je spremna za upotrebu. I dostupna u svakom trenutku, s bilo koje lokacije – dovoljno je prijaviti se putem računala ili mobilnog uređaja uz korisničko ime i lozinku.

Elektronički računi prije svega donose smanjenje troškova pripreme, ispisa i kuvertiranja računa te eliminiranje troškova poštarine.

Prednost za primatelje e-računa svakako je i brzina zaprimanja i obrade računa pri čemu se minimalizira mogućnost ljudske greške, osigurava brže plaćanje i visoki stupanj automatizacije procesa razmjene računa.

Prednost je i pohrana računa u sigurnu i kontroliranu elektroničku arhivu. Naime, u bespapirnom sustavu izdavanja računa, račune i dokumente o plaćanju lakše je pronaći zbog digitalne pohrane i organizacije. Umjesto pregledavanja fizičkih datoteka, korisnici mogu brzo pretraživati ​​određene dokumente pomoću ključnih riječi ili filtera. Ovaj pojednostavljeni pristup štedi vrijeme i minimizira rizik od gubitka važne dokumentacije.

Kvaliteta, produktivnost, isplativost

E-račun, osim ušteda, pojednostavljeno rečeno, omogućuje kvalitetnije upravljanje financijskim poslovanjem te veću produktivnost rada. No nemaju svi vlastite IT resurse kako bi to samostalno odradili. Sveračun omogućava jednostavno slanje i primanje e-računa prema zakonskim standardima i pravilima fiskalizacije; sigurno elektroničko arhiviranje dokumenata; praćenje statusa poslanih i zaprimljenih računa; integraciju s poslovnim sustavima poput ERP-a (Enterprise Resource Planning) radi automatizacije procesa… I to bez mogućnosti ljudske pogreške, brzo, financijski isplativije, naročito uz odličnu ponudu besplatnih usluga i 100 gratis računa koje Sveračun nudi, te – ne manje važno – na sveopće zadovoljstvo korisnika.

Naime, prema zadnjoj analizi stanja Porezne uprava na uzorku od 15.200 poslovnih subjekata, e-račun je u svom poslovanju koristilo nešto više od 40 posto ispitanika. Rezultati istraživanja pokazali su značajnu segmentaciju prema veličini, tako da su u primjeni e-računa prednjačila velika i srednja poduzeća, u kojima je više od dvije trećine (75 posto) digitaliziralo proces razmjene računa. U kategoriji malih poduzetnika e-račun je 2023. primjenjivalo više od polovice ispitanika (61 posto), dok su najmanje e-računa koristili mikropoduzetnici i samostalne djelatnosti, gdje je taj udio bio ispod 30 posto. No, svi oni pozitivno su ocijenili njegov utjecaj na učinkovitost poslovanja i administrativno rasterećenje.

Sadržaj omogućila Hrvatska pošta

Autor: Native tim PD
08. listopad 2025. u 12:08
Podijeli članak —

New Report

Close