Od kraja srpnja određeni broj poslova s državom građani mogu obavljati i putem mobilnih telefona. Zahvaljujući projektu vrijednom 4,4 milijuna eura, koji je financiran iz NPOO-a, država je u rad pustila mGrađani, platformu koja omogućuje, trenutačno obavljanje 20 usluga putem mobitela od ukupno 117, koliko ih je dostupno na e-Građanima.
“Ova će platforma korisnicima, građanima i poduzetnicima omogućiti bržu komunikaciju s javnom upravom te pojednostaviti pristup javnim uslugama”, poručio je Damir Habijan, ministar pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, na konferenciji za medije na kojoj je predstavio više novosti u projektima digitalizacije države.
Dostupno 20 usluga
Osim mGrađana, predstavljen je podportal Životne situacije, što je nova funkcionalnost portala e-Građani, koji omogućuje jednostavan i brz pristup relevantnim informacijama vezanih uz 20 najučestalijih životnih situacija poput zdravlja, državljanstva i isprava, stanovanja, obrazovanja… Usto, nadograđen je Korisnički pretinac pa korisnici sada putem sustava e-Građani mogu primati e-poruke s pravnim učinkom koje šaljem osam tijela. Očekuje se uključenje i drugih tijela, rečeno je na konferenciji za medije. Putem mGrađana, koji je do sada skinulo nešto više od 22 tisuće korisnika, građani uglavnom mogu ostvariti uvid u određene podatke (poreznu karticu, upravne postupke, sudske predmete, obavezne naknade), podnijeti zahtjev za izdavanje europske kartice zdravstvenog osiguranja, dostaviti elektroničke isprave u postupcima registracije vozila, koristiti popuste i pogodnosti iz aplikacije Mudrica… Nikola Modrušan, ravnatelj Uprave za razvoj državne informacijske infrastrukture i elektroničkih usluga u Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, kaže da je razvoj mobilne aplikacije pretpostavljao izradu novog ekosustava što nije bio jednostavan posao.
“Razvoj mGrađana zahtijevao je unaprjeđenje i nadogradnju cijelog sustava koji sada omogućuje svim tijelima spajanje, putem servisa, na mobilnu aplikaciju”, kaže Modrušan, dodajući da se sve javne usluge ipak ne mogu koristiti putem mobitela. Primjer je porezna prijava koju bi mobitelom, kaže, bilo nemoguće ispuniti.
No, na tome se neće stati. Već se pregovara o nadogradnji platforme koja se može preuzeti s App Storea ili Google Play trgovine te aktivira putem NIAS-a ili QR.
“Pokušat ćemo s kolegama iz Ministarstva zdravstva vidjeti što od podataka s portala Moje zdravlje možemo prebaciti na mGrađane. Također, plan nam je u njih integrirati i e-Dnevnik kao i sve druge usluge koje su građanima svakodnevno potrebne”, najavljuje Modrušan.
Na EU vrhu
Projekti digitalizacije javne uprave koje provodi nadležno ministarstvo iz NPOO-a se sufinanciraju s oko 100 milijuna eura. To uključuje projekte nadogradnje centra dijeljenih usluga u kojem je već sada 800 korisnika, uspostava Državne sabirnice (interoperabilnost sustava javne uprave), odnosno sustava pribavljanja i razmjene podataka iz javnih registara putem koje se danas razmjenjuje više od 350 milijuna podataka. Radi se i na projektu Jedinstveni digitalni pristupnik (Single digital gateway), platformi koja će omogućiti razmjenu podataka između država EU-a, te na izgradnji jezera podataka (data lake)…
“Sljedeći korak nam je implementacija infrastrukture za umjetnu inteligenciju”, najavljuje Modrušan.
Ministar Habijan zadovoljan je tempom i razinom kojom se država digitalizirala, no kako kaže, uvijek možemo bolje. Napredak u digitalnim javnim uslugama pokazuje i izvješće Europske komisije Digitalno desetljeće prema kojem smo u području digitalnih javnih usluga za građane napredovali s 67 na 75 bodova, no iste usluge za poduzeća pale su u odnosu na 2024.
“Digitalizacija je veliki izazov posebno zbog brzine kojom se tehnologija mijenja. Izazov predstavljaju i brojne zakonodavne izmjene na razini EU-a”, ističe Habijan dodajući da smo po pitanju digitaliziranosti javne uprave među boljima u EU-u.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu