Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Ormuž: Uvedimo evidenciju romobila plaćanjem osiguranja

Autor: Mladen Milčić/VL
25. kolovoz 2025. u 22:00
Podijeli članak —
Prije tri godine električni su romobili zakonski uređeni i od tada spadaju pod osobna prijevozna sredstva/Josip Mikačić/PIXSELL

‘Vision Zero – Sigurna budućnost prometa’ 9. rujna u Zagrebu.

Poslovni dnevnik početkom rujna, s prvim danima školske godine, organizira konferenciju Vision Zero, posvećenu upravo sigurnoj budućnosti prometa. Ovogodišnja konferencija Vision Zero – Sigurna budućnost prometa održat će se 9. rujna u zagrebačkom hotelu Zonar, s početkom u 11 sati i s fokusom na konkretna rješenja, inovacije i krizno upravljanje prometom u periodu kada je pritisak na hrvatski prometni sustav na vrhuncu.

Cilj je otvoriti prostor za dijalog, potaknuti promjene i pridonijeti viziji prometne budućnosti u kojoj niti jedan život nije prihvatljiva cijena mobilnosti, a konferencija će se baviti brojnim temama u itekako važnom segmentu svakodnevnog života, od novih perspektiva prometne sigurnosti, infrastrukture i tehnologije, krizne mobilnosti, odnosno upravljanju prometom u izvanrednim situacijama…

A jedna od gorućih ovogodišnjih tema baš po pitanju sigurnosti u prometu je rastući broj ozlijeđenih, pa i smrtno stradalih osoba u prometnim nesrećama u kojima sudjeluju vozači električnih automobila.

Ivo Bikić, predsjednik HAK-a:

Važno je ne zaustaviti razvoj nove mobilnosti, ali svi moramo raditi na tome da veća raznolikost prometala, vrsta vozila i prijevoznih sredstava ne dovode do povećanja rizika.

Najviše maloljetnika

Posebno je zabrinjavajuće to što su polovina osoba koje su sudjelovale u čak 365 prometnih nesreća s e-romobilima u prvih sedam mjeseci 2025. – maloljetnici. Među njima su i djeca mlađa od 14 godina koja uopće ne bi smjela voziti električni romobil. Osim 50 posto osoba mlađih od 18 godina, u tim nesrećama najčešće su sudjelovale osobe u dobi od 18 do 30 godina (21%) te osobe u dobi od 31 do 50 godina (21%).

Da se radi o crnom trendu koji rapidno raste, postali su svjesni svi dionici koji skrbe o prometnoj sigurnosti u Hrvatskoj. Policija je ove godine češće počela kontrolirati i kažnjavati vozače romobila, Hrvatski autoklub (HAK) pokreće edukacije o sigurnoj vožnji e-romobila, a iz Ministarstva zdravstva upozoravaju na porast broja i težine ozljeda kod djece i adolescenata uslijed padova s električnih romobila. Stoga su sve brojniji i glasniji zahtjevi da se zakonski postrože pravila i kazne za one koji ne poštuju odredbe o njihovu korištenju.

Na konferenciji Vision Zero – Sigurna budućnost prometa govorit će i Krunoslav Ormuž, sudski vještak za promet i profesor na FSB-u, koji pojašnjava što bi po njemu trebale sadržavati zakonske izmjene:

“Smatram da bi se zakonsko uređenje trebalo radikalizirati jer je broj ozlijeđenih osoba – ali i materijalna šteta – zbog nesreća vozača romobila postao velik problem i mrkvom, a bez batine, neće se puno postići. Ljudi moraju postati svjesni da to nisu igračke, već prijevozno sredstvo koje može biti vrlo opasno. Po mome mišljenju, trebala bi se uvesti evidencija romobila plaćanjem osiguranja.

Tada bismo znali koliko i kakvih romobila ima, znali bismo tko su im vlasnici, a i u slučaju šteta, koje su katkad velike, odštete bi se isplaćivale iz obveznog osiguranja. Kazne za nenošenje kacige i modifikacije na romobilima za povećanje brzine radikalno bih povećao jer se pokazalo, primjerice, da su mopedisti preko noći počeli nositi kacige kada je kazna za nenošenje kaciga za njih s 50 povećana na 700 kuna. Iako se modificirani romobili i sad mogu privremeno oduzeti, mislim da bi trebalo i one koji ih voze prebrzo, a mogu ići i više od 50 km/h, podvesti pod obijesnu vožnju.

Tada bi ih se kaznilo većom novčanom kaznom i oduzeo bi im se e-romobil. Takvi vozači nisu svjesni da se zaustavni put povećava nekoliko puta pri 50 km/h u odnosu na 25 km/h i može iznositi i 20 metara, što donosi velik rizik od ozbiljnih ozljeda”.

113

osoba u 2025. teško je stradalo u nesrećama s romobilima

HAK-ova edukacija

Prije tri godine električni su romobili zakonski uređeni i od tada spadaju pod osobna prijevozna sredstva. Ne smiju imati trajnu snagu elektromotora veću od 0,6 kW i na ravnoj cesti ne smiju razviti brzinu veću od 25 km/h. I tu odmah dolazimo do problema jer na cestama ima i onih snažnijih, bilo da su takvi kupljeni ili im je “skinuta” blokada, što je zabranjeno i kažnjivo. Kako samo represija nije dovoljna, HAK je nedavno predstavio novi preventivno-edukativni program “Sigurna vožnja e-romobila” u sklopu kojega su nabavljena četiri simulatora električnih romobila na kojima će se, prije svega djeca, moći uvjeriti u ozbiljne posljedice koje mogu nastati u nesreći s e-romobilom i educirati se kako ga sigurno voziti.

“Brojni su izazovi pri uvođenju novih oblika prijevoza. Povećan promet uzrokuje povećanje stradavanja, a korisnici ovih vozila nisu uvijek svjesni prometnih pravila ili rizika, dok se većina pješaka ne osjeća sigurno u interakciji s njima. Važno je ne zaustaviti razvoj nove mobilnosti iz ranjivosti i straha za sigurnost, ali svi moramo raditi na tome da veća raznolikost prometala, vrsta vozila i prijevoznih sredstava ne dovode do povećanja rizika i smanjuju sigurnost na cestama”, rekao je Ivo Bikić, predsjednik Hrvatskog autokluba.

Autor: Mladen Milčić/VL
25. kolovoz 2025. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Organizator
Partner
Partner
Partner
Partner

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close