U japanskom gradu Osaka na Svjetskoj izložbi EXPO 2025. za mjesec dana bit će upriličen Nacionalni dan Republike Hrvatske. Već sada naš je paviljon u kojemu se u ‘real timeu’ predstavlja hrvatska klima, izazvao veliku pozornost, kroz njega je prošlo više od 285 tisuća posjetitelja, koji su na ulazak strpljivo u koloni čekaju u prosjeku 20 minuta. Pozornost koju će imati Hrvatska na izložbi žele iskoristiti i hrvatski gospodarstvenici, koji su u uvjetima velikih geopolitičkih promjena sve više zainteresiranije za izlazak na to daleko tržište.
Prvi put će se tako otisnuti u Japan velika gospodarska delegacija, a vodit će je predsjednik Vlade Andrej Plenković. Interes je, sudeći prema prijavama, iznad svih očekivanja. Prema dostupnim podacima, Hrvatskoj gospodarskoj komori, koja organizira delegaciju, prijavilo se 62 tvrtke za odlazak u Japan. U HGK su nam potvrdili odaziv, a velik interes stiže i s japanske strane.
HGK, naime, s tamošnjim partnerima trgovinskom i industrijskom komorom OCCI (Osaka Chamber of Commerce and Industry) i državnom agencijom za vanjsku trgovinu JETRO (Japan External Trade Organization), priprema i Japansko-hrvatski gospodarski forum na kojemu su do sada sudjelovanje najavili predstavnici više od 100 japanskih tvrtki.
Infobip već prisutan
Iako postoji veliki potencijal, do sada je na tom snažnom, ali dalekom tržištu izvoz tune bio jedini proizvod s kojim je Hrvatska ozbiljnije nastupala. U skromnijim vrijednostima izvozi se tek nekoliko proizvoda, primjerice prerađeno drvo, pripravci koji se koriste u prehrani životinja, kalupi za ljevaonice metala, te instrumenti za fizikalne i kemijske analize. No, sudeći prema prijavama, priliku traže tvrtke koje tek žele upoznati ‘teren’.
U HGK kažu da je najveći broj prijava došlo iz tvrtki iz sektora proizvodnje hrane i pića, uključujući tunu i vino, ali i iz sektora arhitekture, farmacije i kozmetičke industrije, Hi – tech industrije i energetike. “Dio hrvatskih tvrtki već posluje s Japanom te im je ovo prilika za jačanje gospodarskih odnosa, dok će većini ipak ovo biti prvi susret s tržištem Japana te će posjet iskoristit za upoznavanje s mogućnostima suradnje i načinom poslovanja”, kažu u HGK.
U ovoj delegaciji, kako stvari sada stoje, zbog konferencije koju organiziraju u Hrvatskoj, neće biti i predstavnici Infobipa, koji je proljetos prvi među hrvatskim tvrtkama i formalno zakoračio u Japan, te već ima svoj ured. U ožujku su Infobipovci u sklopu MWC sajma u Barceloni objavili sklapanje važnog partnerstva s japanskom korporacijom NTT Com Online s s ciljem pružanja podrške pokretanju višekanalne komunikacijske platforme u Japanu. Na taj veliki ulazak, kako su tada objavili, čekali su sedam do osam godina, a suradnja s NTT-om obuhvaća pružanje podrške japanskom tržištu putem CPaaS platforme koja pruža usluge te različite mogućnosti plaćanja na japanskom jeziku.
Skromna razmjena
Robna razmjena s Japanom, s obzirom na udaljenost, skromna je, a lani je zabilježila i pad vrijednosti. Izvezeno je 33 milijuna eura roba, uglavnom tune (24 milijuna), no u ovoj godini Državni zavod za statistiku bilježi velik rast. U pet mjeseci vrijednost izvezene robe već je premašila ukupan lanjski rezultat (izvezeno više od 35 milijuna eura i bilježi se suficit u odnosu na istodobni uvoz vrijedan 29 milijuna eura).
Gleda li se detaljnije podatke o strukturi i količini robe, koji su dostupni za prvo tromjesečje, vidljivo je da ovogodišnji rezultat nije odraz samo valutnih i razlika u cijeni tune, nego i osjetno većih količina koje su plasirane ove godine. Lani je vrijednost obrađenog drva plasiranog u Japan bila na razini od 2 milijuna eura, dok je vrijednost pripravaka za hranjenje životinja iznosila 1,3 milijuna eura, a nešto više od milijun eura izvoz instrumenata za fizikalne i kemijske analize.
U Centru za internacionalizaciju poslovanja HGK procjenjuju kako najznačajniji potencijal na japanskom tržištu, s obzirom na činjenicu da je veliki uvoznik prehrambenih proizvoda, i dalje ostaje u izvozu hrane i pića, no i otvara se i prostor u sektoru visoke tehnologije i industrije. Za Hrvatsku, kao turističku zemlju, japansko tržište s visokom platežnom moći stanovnika zanima i u tom sektoru. Lanjske su brojke dolazaka, s rastom od 47 posto na godišnjoj razini, dosegle 53 tisuće, no turista iz Japana prije pandemije koronavirusa u Hrvatsku je stizalo tri puta više.
Potraga za ulagačima
Susret u Japanu, kažu u HGK hrvatski poduzetnici iskoristit će i za potragu za ulagačima u razvoj inovacija i projekata u različitim industrijama, turizmu te nekretninskom sektoru.
Inače, Japana u evidenciji izravnih stranih ulaganja nema u evidenciji Hrvatske narodne banke, no postoje investicije koje su realizirane preko podružnica u Europi i drugim zemljama. Takav je primjer tvrtke za proizvodnju staklene ambalaže za farmaceutsku industriju Piramida, koju je 2021. preuzela japanska tvrtka Nipro Pharma Packaging International, a prodaju je zaključio regionalni private equity fond Blue Sea Capital. Godinu kasnije taj je investitor u Sesvetama izgradio novu tvornicu u vrijednosti od 13,3 milijuna eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu