Croatia Airlines u prvih šest mjeseci 2025. godine prevezao je ukupno 851.983 putnika, što je pet posto više u odnosu na isto razdoblje 2024. godine, pri čemu je broj putnika u domaćem redovitom prometu veći za šest posto, a u međunarodnom redovitom prometu za četiri posto u odnosu na prvo polugodište 2024. godine.
Croatia Airlines i u 2025. godini nastavlja s dosljednom provedbom najvećeg projekta u svojoj povijesti – obnovom cjelokupne postojeće flote, a taj značajan investicijski ciklus obilježili su izraženi operativni i financijski izazovi karakteristični za tranzicijsko razdoblje u kojem je planiran negativan financijski rezultat.
Poboljšanje u drugom kvartalu
U prvom polugodištu ove godine ostvaren je operativni gubitak od 21,2 milijuna eura, koji s neto rezultatom financiranja daje neto gubitak od 18 milijuna eura uz pozitivan EBITDA pokazatelj od 2,5 milijuna eura, što je na razini istog razdoblja prethodne godine. Neto gubitak u prvom tromjesečju iznosio je 15,8 milijuna eura, no već u drugom tromjesečju zabilježeno je značajno poboljšanje, s neto gubitkom od 2,1 milijun eura.
S aspekta operativne učinkovitosti, u prvom tromjesečju ostvaren je negativan EBITDA rezultat od 5,7 milijuna eura, dok je u drugom tromjesečju zabilježen pozitivan EBITDA od 8,2 milijuna eura. Rezultat drugog tromjesečja upućuje na značajan oporavak u odnosu na prvo tromjesečje ove godine, ali i rast EBITDA-e od 22 posto u usporedbi s drugim tromjesečjem 2024. godine. Ukupni prihodi koji uključuju i financijske prihode veći su za osam posto u odnosu na prvo polugodište 2024. godine, dok su ukupni poslovni prihodi manji za četiri posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, a na njihovo smanjenje utjecala je agresivna cjenovna aktivnost konkurencije u uvjetima pada cijene goriva, a dijelom i zbog tečaja američkog dolara.
Ostvareni operativni troškovi u prvom polugodištu 2025. godine veći su za šest posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Najveći porast troškova zabilježen je u kategoriji amortizacije, ponajprije zbog uključivanja troškova amortizacije imovine u najmu koja se odnosi na pet novih zrakoplova Airbus A220. Troškovi poslovanja ukupno su rasli za sedam milijuna eura, dok amortizacija s rastom od 5,9 milijuna eura čini više od 84 posto rasta ukupnih troškova. Na povećanje troškova utjecalo je i povećanje primanja djelatnika Croatia Airlinesa s obzirom na to da je 25. srpnja 2024. godine potpisan novi Kolektivni ugovor na razdoblje od pet godina, čime će tranzicijsko razdoblje zamjene flote zrakoplova obilježiti i kvalitetna suradnja sa socijalnim partnerima.
Dio povećanja primanja odnosi se i na zapošljavanje dodatnoga letačkog i ostalog operativnog osoblja za potrebe nove flote Airbus A220 te pripreme za sezonu. Dodatni utjecaj na rast pojedinih vrsta troškova imaju, očekivano, i inflatorna kretanja, promjena strukture naleta u korist većih zrakoplova za koje su jedinične cijene usluga zračnih luka i usluga navigacije veće, kao i povećanje broja putnika za pet posto.
Izazovno planiranje
Poremećaji u lancu opskrbe i problemi raspoloživosti rezervnih dijelova za postojeće zrakoplove u pravilu izazivaju kašnjenje u obavljanju potrebnih radova te značajne dodatne troškove. Planirani povrat dvaju zrakoplova Q400 vlasniku kasni zbog navedenih poremećaja.
Poseban je izazov trenutačnog poslovanja i upravljanje operacijom s tri različita tipa zrakoplova u floti, što tijekom razdoblja tranzicije zahtijeva pomno planiranje ljudskih i financijskih resursa te prilagodbu operativnih procedura, zaključuju u kompaniji.