Nakon višemjesečnih intenzivnih pregovora, američki predsjednik Donald Trump i japanski premijer Shigeru Ishiba zaključili su povijesni trgovinski sporazum koji će, prema izjavama obiju strana, bitno promijeniti dinamiku ekonomskih odnosa dvaju najvećih svjetskih gospodarstava.
Sukladno dogovoru, carine na uvoz japanskih automobila smanjene su s 25 na 15 posto, dok će istodobno Tokio izbjeći uvođenje novih kaznenih carina na ostatak svoje robe.
Euforija tržišta
Zauzvrat, japanska vlada i povezane institucije obvezale su se osigurati paket investicija od čak 550 milijardi dolara, prije svega namijenjen izgradnji otpornih lanaca opskrbe unutar Sjedinjenih Država, s naglaskom na farmaceutsku i poluvodičku industriju.
Najveći dionici japanske burze doživjeli su nagli skok vrijednosti – benchmark indeks Nikkei porastao je gotovo četiri posto, dostigavši najvišu razinu u posljednjih godinu dana. Dionice vodećih proizvođača automobila kao što su Toyota i Honda skočile su više od 14 posto, odnosno 11 posto. Prema pisanju Financial Timesa, ovakva euforija tržišta ponajviše je rezultat dugogodišnje neizvjesnosti i opasnosti od iznenadnih nameta, koji su prijetili poniranju japanskog automobilskog sektora – segmenta odgovornog za više od četvrtine ukupnog izvoza u SAD.
Premijer Ishiba, koji se pritisnut političkim posljedicama poraza na izborima održanim proteklog vikenda suočava s pozivima na ostavku, za sporazum je rekao da je riječ o “najnižoj stopi carina ikad primijenjenoj na državu s trgovinskim suficitom sa SAD-om”. Dok japanski ministri naglašavaju da u dogovoru nema kompromisa na štetu domaćih poljoprivrednika – ustupkom je predviđen tek povećani uvoz američke riže unutar postojećih carinskih kvota – kritike dolaze iz američkih automobilskih krugova.
Predsjednik American Automotive Policy Councila, Matt Blunt, izjavio je za Washington Post: “Sporazum koji naplaćuje nižu carinu japanskim vozilima, s minimalnim udjelom američkih proizvoda, nego što je carina za automobile proizvedene u Sjevernoj Americi – s visokim udjelom američkih dijelova – loš je dogovor za američku industriju i njezine radnike.”
Dionice autoindustrije ne samo u Japanu, nego i u Južnoj Koreji i Europi, skočile su jer je sporazum s Japanom podigao očekivanja da bi slični aranžmani mogli biti postignuti i s drugim važnim izvoznicima automobila.
Prema komentarima Bloomberga i Financial Timesa, analitičari su pozitivno iznenađeni dogovorom, koji “za investitore donosi prijeko potrebnu dozu predvidljivosti u vrijeme višestrukih globalnih šokova i pogoršanih političkih odnosa u Tokiju”. Jedan od stratega za japansko tržište u izjavi za Economist kaže: “Iako je sporazum ekonomski značajan u prvome redu za sektore automobila i poluvodiča, njegova vrijednost u ovom trenutku možda je još veća zbog simbolike olakšavanja trgovinskih tenzija između saveznika.”
Bank of Japan ocijenila je dogovor kao “veliki napredak” jer otklanja neizvjesnost koja je prijetila da četvrto najveće svjetsko gospodarstvo pogurne u recesiju. Međutim, izostala je regulacija pitanja deviznih tečajeva, što je bila jedna od trajnih Trumpovih zamjerki na japanske ekonomske politike.
Važno je istaknuti da američki predsjednik kao krajnji rok za nove globalne carine navodi 1. kolovoza 2025., što je uvelike ubrzalo sklapanje sporazuma – i s Japanom i s nekoliko drugih ključnih partnera poput Britanije, Vijetnama i Indonezije, dok su pregovori s Europskom unijom i Kinom u tijeku.
Nove linije razdvajanja
Trump je dogovor s Japanom više puta opisao kao “najveći trgovinski sporazum u povijesti SAD-a”, ističući da će “stvoriti stotine tisuća radnih mjesta” i “donijeti 90 posto profita američkom gospodarstvu”, iako mehanizmi ostvarivanja takvih koristi nisu detaljno pojašnjeni. Kritičari, pak, osporavaju održivost tolikog iznosa investicija i predviđaju da će konačni ekonomski učinci ovisiti o stvarnoj strukturi ulaganja te mogućim republikanskim promjenama politike nakon izbora.
Sporazum SAD-a i Japana donosi očekivane olakšice za japanske izvoznike, ali ujedno otkriva i nove linije razdvajanja među zapadnim saveznicima, s obzirom na to da carine na automobile iz Kanade i Meksika ostaju na 25 posto. Investitori zasad slave novo poglavlje globalne trgovine, dok će stvarna ekonomska i politička težina ovog aranžmana biti testirana u mjesecima koji slijede.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu