Prodaja dviju luka u blizini Panamskog kanala globalnom konzorciju predvođenom Mediterranean Shipping Companyjem (MSC) prijetnja je načelu neutralnosti kanala, upozorio je čelnik Panamske uprave za kanal Ricaurte Vásquez u razgovoru za Financial Times. “Postoji potencijalni rizik od koncentracije kapaciteta ako se dogovor provede na način kako je trenutačno strukturiran”, rekao je Vásquez u tekstu objavljenom u utorak, prenosi Reuters.
“Ako dođe do znatne koncentracije terminala u vlasništvu integrirane ili jedne brodarske kompanije, to će ići na štetu konkurentnosti Paname na tržištu i biti u suprotnosti s načelom neutralnosti”, istaknuo je Vásquez. Dodao je kako bi takva koncentracija vlasništva mogla dovesti do diskriminacije brodarskih kompanija: “Ako znatan broj terminala završi u vlasništvu jednog brodarskog diva, to će narušiti konkurentnost Paname i biti u suprotnosti s načelom neutralnosti.”
CK Hutchison iz Hong Konga prošlog je mjeseca potvrdio da je MSC, koji vodi obitelj talijanskog milijardera Gianluigija Apontea, glavni ulagač u grupi koja nastoji preuzeti 43 luke, uključujući dvije u Panami, u transakciji vrijednoj 22,8 milijardi dolara, piše Reuters. Ova potvrda dolazi nakon tjedana nadzora i kritika u Kini zbog Hutchisonova plana da proda luke konzorciju koji je ranije predvodila američka investicijska kuća BlackRock. BlackRock i dalje ostaje dio grupe.
Predložena prodaja privukla je pozornost i američkog predsjednika Donalda Trumpa, koji je više puta izrazio želju da se smanji kineski utjecaj oko Panamskog kanala. U travnju je glavni kineski regulator tržišta objavio da pomno prati planiranu prodaju CK Hutchisona te upozorio kako sudionici ne bi smjeli pokušavati zaobići antimonopolsku provjeru. U isto vrijeme ubrzava se i utrka za kontrolu logističkih ruta – danski brodarski div Maersk preuzeo je u travnju željezničku prugu uz kanal.
Vásquez smatra da bi Panamski kanal ovu situaciju trebao iskoristiti kao priliku da sam postane operater terminala, reaktivacijom projekta izgradnje terminala u luci Corozal na pacifičkoj strani kanala.
Rekordna suša iz 2023. godine ubrzala je planove diverzifikacije izvora vode i širenja poslovanja, a Vrhovni sud Paname vratio je upravi kanala dodatne prostore u blizini plovnog puta. Uprava razmatra i izgradnju naftovoda duž kanala za prijenos do milijun barela ukapljenog naftnog plina dnevno, čime bi se oslobodili kapaciteti za drugi teret poput LNG-a.
Trumpova administracija traži besplatan prolaz za američke vojne brodove, što Vásquez odbacuje: “Besplatan prolaz nije opcija. Spremni smo razgovarati, no sporazum je zakon u Panami. Nitko ne može nikoga prisiliti da prekrši zakon.”
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu